از نیمه دوم سال اجرا می‌شود

محاسبه برق و گاز مصرفی به نرخ آزاد

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت:قیمت هر کیلو وات ساعت برق برای مشترکان در حال حاضر 16 تومان است که پس از هدفمند شدن یارانه‌ها قیمت هر کیلو وات ساعت برق از مرز 77 تومان می‌گذرد، بنابراین با هدفمند شدن یارانه‌ها قیمت گاز نیز تغییر خواهد کرد و این تغییر به هر میزان که باشد بر روی قیمت برق تأثیر خواهد گذاشت.
کد خبر: ۱۸۹۵۲۶

به گزارش خبرگزاری فارس، محمد احمدیان با بیان این مطلب در جمع خبرنگاران افزود:بنای دولت بر این است که اصلاحات اساسی اقتصاد در 7 محور که یک محور آن هدفمند کردن یارانه‌هاست انجام شود.

وی گفت:این طرح یک بسته کلی خواهد بود و هر اصلاحی در قالب آن طرح، قیمت برق و گاز را تعیین تکلیف خواهد کرد.

احمدیان در پاسخ به اینکه با هدفمند شدن یارانه‌ها قیمت برق چگونه محاسبه و چه میزان افزایش خواهد یافت افزود:قیمت گاز هر متر مکعب برای نیروگاه‌های کشور در حال حاضر 69 تومان محاسبه می‌شود، بنابراین با هدفمند شدن یارانه‌ها قیمت گاز نیز تغییر خواهد کرد و این تغییر به هر میزان که باشد بر روی قیمت برق تأثیر خواهد گذاشت.
 
وی ادامه داد:در حال حاضر قیمت هر کیلو وات ساعت برق یارانه‌ای 16 تومان و قیمت آزاد نیز 773 ریال است، بنابراین چنانچه قیمت هر متر مکعب گاز تحویلی به نیروگاه‌ها که 69 تومان است، افزایش یابد قیمت هر کیلو وات ساعت برق نیز از مرز 773 ریال خواهد گذشت.

وی تأکید کرد:کار گروه‌های مختلفی در حال بررسی قیمت‌های برق و گاز هستند اما به نظر می‌رسد قیمت‌های آزاد برق از 6 ماهه دوم اجرایی شود.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت:مطمئنا با هدفمندشدن یارانه‌ها و افزایش قیمت برق، مصرف برق در کشور کاهش خواهد یافت.

هزینه خاموشی برق عدد نجومی می‌شود

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت:هزینه خاموشی برق بسیار بالاتر از تأمین برق است به طوری که اگر بخواهیم این هزینه را محاسبه کنیم عدد آن یک عدد نجومی می‌شود.

وی افزود:خاموشی برق هزینه‌های سنگین را به صنایع و سایر بخشها تحمیل می‌کند.

وی خاطرنشان کرد:شاید در گذشته تا حدودی پذیرش خاموشی برق سخت بود اما الان متوجه شدیم که خاموشی برق خسارت‌های سنگینی به بار خواهد آ‌ورد.

احمدیان گفت:پس بنابراین باید از خاموشی‌های کنونی درس عبرت گرفته و اقدامات خود را برای داشتن شرایط مطمئن در سال‌های آینده افزایش دهیم.
وی گفت:در حال حاضر 23 درصد انرژی برق در بخش خانگی، 32 درصد در بخش صنعت، 14 درصد در بخش کشاورزی، 12 درصد در بخش عمومی، 7 درصد در سایر مصارف و 4 درصد هم در معابر مصرف می‌شود.

میزان تلفات برق درشبکه توزیع 18 درصد

احمدیان در خصوص میزان تلفات انرژی برق در شبکه توزیع گفت: در حال حاضر هدر روی انرژی در شبکه توزیع برق به خاطر وجود برق‌های غیرمجاز در حاشیه شهرها بسیار بالا و در حدود 18 درصد است، اما برنامه کاهش تلفات انرژی از دو سال گذشته آغاز شده است و همچنان ادامه دارد.
وی افزود: امسال کاهش 2 درصد از هدر‌روی در شبکه توزیع برق هدف‌گذاری شده است.
احمدیان با بیان اینکه هدر روی انرژی در شبکه انتقال و فوق توزیع برق 5 درصد است گفت: برای بازسازی شبکه‌های توزیع برق دو رقم در بودجه توانیر وجود دارد که یک رقم برای توسعه شبکه موجود است اما به هر حال باید اذعان داشت که روند افزایش تلفات در شبکه از سال 85 کندتر شده است.
وی ادامه داد: برای بهینه سازی شبکه توزیع برق 100 میلیارد تومان در بودجه توانیر پیش بینی شده است.
احمدیان از پاسخ و اظهار نظر در خصوص اینکه ایران بالاترین هدرروی انرژی برق در شبکه توزیع برق را در منطقه داراست خودداری کرد.

کاهش 69درصدی تولید نیروگاه‌های برق آبی

احمدیان در خصوص وضعیت تولید و مصرف برق تا 28 تیرماه جاری گفت: تولید برق در نیروگاه‌های حرارتی تا پایان 28 تیرماه جاری 69 هزار و 855 گیگاوات ساعت بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل 18 درصد رشد نشان می‌دهد.

وی افزود: به دلیل محدودیت‌های ناشی از خشکسالی تولید انرژی در نیروگاه‌های برق آبی 2758 گیگاوات ساعت بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل که 8745 گیگاوات ساعت بود 69 درصد کاهش نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: سرجمع تولید انرژی در نیروگاه‌های حرارتی و آبی 72 هزار و 613 گیگاوات ساعت بود که 9/6 درصد افزایش نسبت به سال گذشته داشته است.
 
به گفته وی، چنانچه نیمی از تولید نیروگاه‌های آبی در سال گذشته را امسال می‌توانستیم تولید کنیم دیگر شاهد خاموشی برق نبودیم.
احمدیان خاطرنشان کرد:فروردین ماه امسال انرژی مورد نیاز مصرف کشور نسبت به فروردین ماه سال گذشته 2/11 درصد رشد ، در اردیبهشت ماه این رقم به 1/11 درصد و در خردادماه به 7/5 درصد رسید.

به گفته وی، مصرف انرژی در 28 تیرماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل به 8/4 درصد محدود شده است.

خاموشی 25 هزار مگاوات ساعت

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت:حداکثر نیاز مصرف شبکه سراسری در شب گذشته به 36 هزار و 800 مگاوات رسید که بیشترین مصرف در سال جاری بوده است بنابراین باید اذعان کنیم که در بعدازظهر و سرشب شبکه برق با کمبود انرژی مواجه است.
احمدیان گفت: به دلیل اینکه در ایام اوج مصرف قرار داریم حدودا 25هزار مگاوات ساعت در روزهای عادی هفته خاموشی داریم که در مقایسه با نیاز شبکه به طور متوسط حدود 1000 مگاوات خاموشی برق داریم.

کاهش خاموشیها با اتصال شبکه خراسان به شبکه سراسری برق

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: با برقراری و اتصال شبکه خراسان به شبکه سراسری برق کشور باید شاهد کاهش خاموشی‌های برق در کشور باشیم.
وی افزود: این اتصال میزان تبادل برق را که الان 150 مگاوات است تا 750 مگاوات به تدریج افزایش خواهد داد.

ورود 13 میلیون لامپ کم مصرف

احمدیان در خصوص ورود لامپ‌های کم مصرف به بازار گفت: 13 میلیون شعله لامپ کم مصرف تهیه شده و تا 15 مردادماه امسال وارد بازارخواهد شد.
وی تأکید کرد: برای اینکه مردم با خرید لامپ‌های کم مصرف به مشکل پایین بودن کیفیت این لامپها برنخورند این لامپها را از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنند.

قطعی بیش از 2 ساعت به خاطر مشکل کلید برق

احمدیان در خصوص قطعی برق بیش از 2 ساعت در برخی از مناطق تهران گفت: تهران به 11 منطقه خاموشی برق زمان بندی شده تقیسم شده است و از قبل هم اعلام شده است که مناطق در طول روز 2 بار و هر بار 2 ساعت خاموشی خواهند داشت.
وی ادامه داد: چنانچه منطقه ای سه بار خاموشی داشته باشد و زمان خاموشی نیز بیشتر از برنامه تنظیمی باشد احتمالا به دلیل مشکلات قطع و وصل کلید برق بوده است، بنابراین از مشترکان درخواست می‌شود این موارد را سریعا به سامانه 121 اطلاع دهند.

میزان صرفه جویی برق به صفر رسیده است

احمدیان گفت: چنانچه صرفه جویی در مصرف برق به عدد 10درصد می‌رسید دیگر شاهد خاموشی نبودیم اما باید اذعان کنیم که با توجه به ورود مشترکان جدید به شبکه، صرفه جویی به عدد صفر رسیده است.
وی افزود: چنانچه تا اواسط شهریورماه وضعیت نیروگاه‌های برق آبی بهبود پیدا نکند و مصرف هم کاهش نداشته باشد خاموشی‌های برق در کشور اعمال می‌شود.

بیشترین کاهش مصرف برق مربوط به خوزستان

احمدیان در پاسخ به اینکه بیشترین اثربخشی در مصرف برق مربوط به کدام استان است گفت: بیشترین اثربخشی در صرفه جویی برق مربوط به استان خوزستان است و استان‌هایی مثل فارس و خراسان که مصرف نسبتا بالای کشاورزی دارند بیشترین میزان مصرف برق را داشته اند.
به گفته وی ، سیستان و بلوچستان 25 درصد افزایش مصرف انرژی داشته است.

امکان جداسازی برق چراغ‌های راهنمایی و رانندگی وجود ندارد

احمدیان در خصوص خاموشی برق چراغ‌های راهنمایی و رانندگی و ایجاد مشکل برای شهروندان گفت: امکان جداسازی چراغ‌های راهنمایی و رانندگی وجود ندارد اما شهرداری تهران اقداماتی را آغاز کرده تا این کار عملی شود.

وی دلیل عدم امکان این کار را توضیح نداد، اما کارشناسان مربوطه معتقدند که می‌توان این کار را انجام داد تا از بسیاری معضلات ترافیکی جلوگیری کرد.

میزان واردات و صادرات برق

معاون وزیر نیرو درخصوص میزان واردات و صادرات برق گفت: میزان واردات برق در شب گذشته 365 مگاوات بوده است و تلاش ما نیز در دو ماه گذشته این بوده که این میزان را افزایش دهیم اما به دلیل مشکلات ناشی از خشکسالی در کشورهای همسایه این موضوع محقق نشده است.
وی افزود:میزان صادرات برق ایران به کشورهای همسایه نیز نسبت به گذشته 240 مگاوات بوده است.
 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها