هفته گذشته ادعای شرکت کلوناید مبنی بر تولد اولین انسان شبیه سازی شده جهان را تکان داد. بریژیت بواسلیه ، مدیر این شرکت اعلام کرد که نوزاد دختری که با استفاده از سلول پوست تن زن امریکایی 31ساله ای خلق شده
کد خبر: ۱۸۹۰۶
، پنجشنبه 26دسامبر به وسیله عمل سزارین به دنیا آمد. به گفته خانم بواسلیه قرار است هفته آینده نوزاد شبیه سازی شده دیگری در شمال اروپا به دنیا بیاید و در پی آن 3نوزاد دیگر به فاصله کوتاهی متولد خواهند شد. به گفته این خانم 2تا از این کودکان با استفاده از سلول های بدن کودکان مرده شبیه سازی شده اند. ادعای شرکت کلوناید هنوز توسط هیچ منبع بی طرفی تایید نشده است و هیچ کس در خارج از این شرکت ، این کودک را ندیده است . بریژیت بواسلیه یک شیمی دان و عضو فرقه ضاله رائیلیان است . پیروان این فرقه معتقدند که نوع بشر 25هزار سال پیش توسط بیگانگان فضایی کلون شده و به زمین آورده شده است . رهبر این گروه مذهبی یک فرانسوی است که ادعا می کند با این بیگانگان فضایی ملاقات کرده است و آنها خود این دانش را در اختیارش قرار داده اند. شبیه سازی یا کلونینگ ، فنی است که در آن با استفاده از سلول های بدن یک موجود زنده ، موجود زنده دیگری خلق می شود که از نظر ژنتیکی کاملا با موجود اولیه یکسان است . این شیوه برای اولین بار در حیوانات به کار گرفته شد و نخستین نمونه آن گوسفندی به نام دالی بود که در اسکاتلند متولد شد. اما فناوری شبیه سازی هنوز با موانع زیادی روبه روست و بسیاری از نمونه های شبیه سازی شده دچار نقایص شدید هستند. پیروان فرقه مذهبی رائیل چندان توجهی به خطرات این عمل ندارند؛ اما این اعمال آنها واکنش های شدیدی را از طرف جهانیان به خود جلب کرده است . واتیکان این کار را تجلی روحیه حیوانی انسان دانست . ژاک شیراک ، رئیس جمهور فرانسه گفته است که شبیه سازی انسان یک جنایت جهانی بزرگ است . سخنگوی دبیرکل سازمان ملل گفته است که در غیاب اطلاعات علمی دقیق ، ما نمی توانیم این ادعا را به عنوان یک واقعیت بپذیریم . یک روزنامه نگار مستقل قصد دارد آزمایش هایی را بر روی این مادر و بچه اش که قرار است یک کپی از روی او باشد، انجام دهد و نتایج بزودی اعلام می شود. مطابق گفته شرکت کلوناید در سال آینده 20نوزاد شبیه سازی شده به دنیا خواهند آمد. مدیر این شرکت می گوید که والدین دختر به دنیا آمده از رسانه ها می خواهند که با فرزند آنها مثل یک عجوزه یا چیزی نفرت انگیز رفتار نکنند.

آیا درست است که شبیه سازی یک پدیده طبیعی است؛
کاملا. بسیاری از موجودات در طبیعت وجود دارند که از این راه تولیدمثل می کنند. نه تنها باکتری ها و قارچها؛ بلکه حتی موجودات بزرگتر مثل حلزون و میگو هم از این طریق موجوداتی مثل خود را به وجود می آورند. از آنجا که در طبیعت ، تنها راه برای بهبود بخشیدن به ذخایر ژنتیکی گونه های مختلف ، تولیدمثل جنسی است ، اغلب گونه هایی که از طریق غیرجنسی تولیدمثل می کنند، از میان می روند و موارد استثنا تعدادشان محدود است . برخی از انواع حیوانات هستند که بیشتر از طریق شبیه سازی تولیدمثل می کنند؛ اما هر چند نسل یک بار هم از طریق جنسی تولیدمثل می کنند تا توانایی تطابق ژنتیکی خود با محیط را حفظ کنند.
آیا ممکن است وقتی فناوری شبیه سازی به اندازه کافی پیشرفت کرد، یک آدم احمق پیدا بشود و مثلا هیتلر را یک بار دیگر شبیه سازی کند؛
ممکن است ؛ اما برای این کار نیاز به سلول های زنده بدن او دارند و یا دست کم باید این سلولها به صورت یخ زده نگهداری شده باشند. در غیر این صورت ، سلول های مرده قابل استفاده نخواهند بود. از آن مهمتر، این که همه خصوصیات یک فرد را ژنتیک او تعیین نمی کند. به علت تفاوت هایی که در محیط رحم و نحوه بزرگ شدن یک انسان شبیه سازی شده با انسان اولیه وجود دارد، حتی اگر کسی بخواهد هیتلر را شبیه سازی کند، نظرات و افکار هیتلر جدید درست مثل هیتلر قبلی نخواهد بود.
آیا می توان از اجزای بدن فرد شبیه سازی شده برای پیوند به فردی که سلول اصلی از او گرفته شده استفاده کرد و به این ترتیب مشکل رد پیوند را از اساس حل کرد؛
احتمالا؛ هر چند اطلاعات ما هنوز آنقدر کامل نیستند که بشود در این باره با قاطعیت نظر داد و گفت که مشکل رد پیوند به طور کلی حل می شود. باید صبر کرد و منتظر گذشت سالها بود تا فناوری به حدی پیشرفت کند که بتوان از اعضای موجودات شبیه سازی شده برای پیوند استفاده کرد و نتیجه را دید. در عین حال نباید فراموش کرد که فرد شبیه سازی شده هم بالاخره یک انسان است و خودش باید با اهدای عضو پیوندی خود موافقت کند. اما این احتمال که در آینده بتوان مثلا به جای پیوند قلب یک «کلون» از پیوند قلب یک حیوان استفاده کرد، منطقی تر به نظر می رسد.
آیا وقتی انسان شبیه سازی شده به دنیا می آید، مثل همه انسان های دیگر روح دارد؛
اگر برای هر یک از دوقلوهای همسان یک روح درنظر می گیرید و می دانید که جنین هایی که در آزمایشگاه لقاح می یابند و سپس به رحم مادر منتقل می شوند هم روح دارند، پس بی تردید ، موجود شیبه سازی شده هم روح دارد.
آیا می توان افرادی بدون داشتن مغز یا بدون شعور شبیه سازی کرد تا بتوان بدون دغدغه از اعضای آنها برای پیوند و... استفاده کرد؛
آنچه که شعور یک فرد نامیده می شود یک منطقه از مغز یا جزیی از ذخیره ژنتیک یک فرد نیست که بتوان براحتی آن را پیش یا در حین تکامل موجود شبیه سازی شده ، جدا کرد. از طرف دیگر همان تلاش برای از میان بردن شعور موجودی که می توانسته دارای شعور باشد هم خودش جای سوال دارد. به هر حال این راه حل مناسبی نیست . انسان می تواند مانند یک گیاه بدون روح رفتار کند؛ ولی مغز بسیار فعال و روشنی داشته باشد. مثل نویسنده فرانسوی ، ژان دومینیک بابی که فلج بود و رمان 130صفحه ای اش را تنها با اشاره پلک دیکته کرد.
آیا می توان فقط اعضای حیاتی بدن را که برای پیوند مورد نیاز است ، بدون وجود سایر اعضا شبیه سازی کرد؛
احتمال دارد؛ تولد موجودات شبیه سازی شده نشان می دهد که می توان برای یک سلول تمایز یافته دوباره برنامه ریزی کرد تا رشد خود را از سر بگیرد. این یعنی ممکن است روزی بتوان مثلا از سلولهای خون یا پوست یک فرد استفاده کرد و به جای آن که آن را تبدیل به یک موجود کامل کرد. آن را به یک بافت یا احتمالا یک عضو از بدن او تبدیل نمود. این ، تنها یک ایده است و البته موانع بر سر عملی شدن این ایده بسیار بزرگ هستند.
آیا می توان به کمک شبیه سازی ، افراد شجاع ، قدرتمند یا خیلی باهوش را به وجود آورد؛
واقعیت این است که شبیه سازی یک ابزار لازم برای رسیدن به این مقصود نیست . پیش از پیشرفت فناوری شبیه سازی هم از طریق مهندسی ژنتیک چنین تغییراتی امکانپذیر بود. مثلا دانشمندان به کمک مهندسی ژنتیک اسبهای اصیل تر و اصلاح نژاد شده را تولید کردند و یا همین چند ماه پیش ، دانشمندان از این طریق ، مرغی را عرضه کردند که بافت چربی کمتری دارد و فاقد پر است . به کمک تکنیک های مهندسی ژنتیک ، DNA به داخل سلول تخم یا سلولهای جنین تازه تشکیل شده تزریق می شود و بعد از آن که حیوان به دنیا آمد، آن را بررسی می کنند که آیا تغییر مورد نظر در ساختمان ژنتیکی آن ایجاد شده یا نه . این فرآیند، لزوما ارتباطی با شبیه سازی ندارد؛ البته شبیه سازی به شما این اجازه را می دهد که هر سلولی را تبدیل به یک موجود کامل کنید. بنابراین به جای تزریق DNA به تخم ، می شود DNA را در داخل سلولهای موجود در یک لوله آزمایش وارد کرد و به آنها اجازه رشد داد و بعد دید که از میان این میلیون ها سلول کدامیک خصوصیت مورد نظر را دارد. از آنجا که دستکاری سلولهای درون یک لوله آزمایش بسیار آسان تر از دستکاری مثلا یک گوسفند است ، در نتیجه آسان تر می توان به سلول مورد نظری که ساختمان ژنتیکی خاصی دارد، دست یافت و بعد از دستیابی به آن هم می توان DNA آن را وارد یک سلول تخم بدون هسته کرد و به این ترتیب موجودی تولید کرد که خصوصیات ژنتیکی مورد نظر ما را داشته باشد.
آیا می توان از شبیه سازی برای حفظ گونه های درحال انقراض کمک گرفت؛
احتمال آن وجود دارد. تعداد حیوانات شبیه سازی شده ای که زنده مانده اند، هنوز کم است . و این تعداد انگشت شمار موفقیت هم ، بعد از صدها بار آزمایش ناموفق به وجود آمده اند؛ اما با پیشرفت های بعدی ممکن است بشود از این روش برای حفظ حیواناتی که نسل آنها در حال انقراض است ، استفاده کرد. البته در حیواناتی که جنس ماده آنها به آسانی در دسترس نباشد و تعدادشان خیلی کم باشد. این کار بسیار مشکل است ؛ چون ماده یک گونه از حیوان نمی تواند جنین گونه دیگر را حمل کند.
آیا می توان از شبیه سازی برای زوجهایی که از هیچ راهی نمی توانند صاحب فرزند شوند، استفاده کرد؛
از نظر تئوری می شود این کار را انجام داد؛ البته موجود شبیه سازی شده ، کاملا شبیه یکی از والدین خود می شود و بسیار دشوار است که از طریق شبیه سازی بتوان ادغام ژنها را همان طور که در تولید مثل جنسی رخ می دهد ، انجام داد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها