به انگیزه پخش سینمایی «بادی که بر مرغزار می‌وزد»

شاهکار نیست اما تماشاگر لذت می‌برد

«کن لوچ» به هنگام دریافت نخل طلایی کن که به دلیل ساخت سینمایی «بادی که بر مرغزار می‌وزد» آن را دریافت کرد، فیلم خود را روایتی از گذشته‌ی امپریالیستی انگلستان دانست و گفت: اگر ما شهامت بیان حقیقت را درباره گذشته‌مان داشته باشیم، شاید بتوانیم جرأت بیان حقیقت درباره زمان حال را هم به دست آوریم.
کد خبر: ۱۸۸۹۷۷

«بادی که بر مرغزار می‌وزد» با عنوان اصلی" The Wind That Shakes The Barley " محصول سال 2006 شش کشور ایرلند، انگلیس، آلمان، ایتالیا، اسپانیا و فرانسه است و با مدت زمان معمول دوساعت و هفت دقیقه به شیوه‌ی رنگی ساخته شده است.

داستان فیلم

فیلم‌نامه‌ی «بادی که بر مرغزار می‌وزد» را پل لاورتی به نگارش درآورده و فیلم یک درام جنگی است. «بادی که بر مرغزار می‌وزد»، درباره‌ی نخستین مبارزات استقلال‌طلبانه در ایرلند دهه‌های گذشته است.

در دهه‌ی 1920 چریک‌های ارتش جمهوری‌خواه ایرلند در برابر آزار و اذیت‌های متجاوزان انگلیسی مبارزاتی را شکل می‌دهند. در این بین «دمین» پزشک جوانی است که برادرش «تری» رهبری یکی از این شاخه‌های مبارزاتی ایرلندی را برعهده دارد. دمین که ابتدا موضعی بی‌طرفانه دارد، هنگامی که مرگ یکی از عزیزترین دوستانش را می‌بیند، به اعضای گروه برادرش می‌پیوندد و در اندک زمانی به قاتل دشمنان و خائنان بدل می‌شود.

درباره فیلم

اندیشه‌های معترض و چپ‌گرای کن لوچ در سینمایی «بادی که در مرغزار می‌وزد» نیز بروز و ظهور دارد. به نحوی که پس از نظرسنجی‌ سایت‌های سینمایی بسیاری از افرادی که حتی فیلم را ندیده بودند، آن را اثری قابل تأمل ارزیابی کردند.

در این میان منتقدان سینمایی نیز وضعیتی مشابه را داشتند؛ به نحوی که روزنامه‌نگارانی از دیلی تلگراف، ایندیپندنت، دیلی میل و همچنین مجله تایمز بی‌آ‌ن‌که فیلم را ببینند آن را مثبت ارزیابی کرده بودند.

با این‌حال زمانی که فیلم کن لوچ نامزد نخل طلای کن شد، هیچ‌کس باور نمی‌کرد که هیأت داوران این جشنواره در سالی که وونگ کاروای کارگردان خلاق هنگ‌کنگی ریاست آن را برعهده دارد، به فیلم آزادی‌خواهانه «بادی که بر مرغزار می‌وزد» نخل طلا بدهد.

این فیلم به مانند تمامی آثار کن لوچ بازهم بر این عقیده تأکید دارد که یک اثر قوی هیچ‌گاه نیاز به پیچیدگی‌های سبکی و فرمی ندارد. «بادی که در مرغزار می‌وزد» همچنین سعی در اثبات این نکته دارد که جذابیت رویکردهای تجربی روایی در سینمای معاصر هیچ‌گاه نمی‌تواند جای آثار درخشانی چون فیلم‌های کن لوچ را تنگ کند.

نویسنده فیلم‌نامه‌ی‌«بادی که در مرغزار می‌وزد» پل لاورتی است نویسنده‌ای که فیلم‌های مطرح دیگر کن لوچ از جمله «نام من جو است» را او نوشته و نگارش فیلم‌نامه «بلیت» که کن لوچ با همکاری کیارستمی، اولمی ساخته است را هم او برعهده داشته است.

لاورتی با زیبایی جزئیات تاریخی مبارزات مردمی را وارد فیلم‌نامه «بادی که بر مرغزار می‌وزد» کرده است و توانسته تلخی روزهای مبارزات مردمان ایرلند را در برابر انگلیسی‌ها به خوبی روایت کند.

با این‌همه «بادی که بر مرغزار می‌وزد» شاهکار بی‌دلیل سینما نیست اما اثری است که تماشاگر از تماشای آن لذت می‌برد.

ناگفته‌های فیلم

- سینمایی «بادی که بر مرغزار می‌وزد» به لحاظ تجاری از اقبال کم‌تری در کشور انگلیس نسبت به سایر کشورهای اروپایی برخوردار شد. به نحوی تنها 30 نسخه از فیلم در انگلیس به شرکت‌های توزیع و پخش سپرده شد این درحالی است که این رقم در فرانسه به حدود 300 نسخه رسید.

ـ اهدای جایزه نخل طلای کن به «بادی که بر مرغزار می‌وزد»، ساخته کن لوچ به ناگاه با اقبال بسیار در انگلیس مواجه شد و حتا نسبت به فیلم‌های سابق این کارگردان مدت طولانی‌تری روی پرده بود.

- در صحنه‌ای از فیلم مردی که پشت پیانو نشسته به راستی خودش موسیقی می‌نوازد. او نیل برند یکی از موسیقیدانان انگلیسی است که ساخت موسیقی یکی از سریال‌های بی‌بی‌سی را هم او برعهده داشته است.

گاف‌های اولیه

-در صحنه اولین فیلم که شخصیت‌ها مشغول بازی هستند، مزرعه در دورنمای آن‌ها و پایین کوهها دیده می‌شود. در این صحنه خانه‌های مزرعه‌داران بسیار بزرگ‌تر و مدرن‌تر از خانه‌هایی است که در دهه 1920 ایرلند وجود داشته است

-در صحنه‌ای دیگر که ماشین‌ها درحال عبور از روستا هستند، خانه‌ای آبی پشت آن‌ها به چشم می‌خورد. این خانه دارای پنجره‌های مدرن از جنس پی‌وی‌سی است.

-سینمایی "بادی که بر مرغزار می‌وزد" در صحنه‌های دیگری از جمله قطار نیز با همین مشکل مواجه است و وسایلی مدرن در صحنه دیده می‌شود که در دهه 1920 اصلا وجود نداشته است.

حضور در جشنواره‌های جهانی و اکران در سینماها

سینمایی «بادی که بر مرغزار می‌وزد» 13 آگوست 2006 پس از 12 بار نمایش در هلند مبلغ 42 هزار یورو کسب کرد. این سریال در کشورهای فرانسه، ایرلند، انگلیس، استرالیا و تایلند نیز اکران شد و در جشنواره‌های کن، سیدنی و تورنتو نیز به نمایش عمومی درآمد.

فیلم نامزد دریافت چهار عنوان از جایزه فیلم‌های مستقل انگلیس بوده است و نخل طلای کن را هم برای کن لوچ به ارمغان آورد. بادی که بر مرغزار می‌وزد، جایزه بهترین فیلم‌برداری را از جایزه فیلم‌های اروپایی دریافت کرد و نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر و کارگردان از این جشنواره شد.

بادی که بر مرغزار می‌وزد در جایزه فیلم‌های تلویزیونی ایرلند، جایزه بهترین فیلم ایرلندی، بهترین بازیگر نقش مکمل و بهترین فیلم‌ را دریافت کرد.

این فیلم در انجمن منتقدان لندن نیز نامزد دریافت سه جایزه بهترین کارگردان سال، بهترین فیلم سال و بهترین تهیه‌کننده انگلیسی سال شد.

ایسنا


 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها