کد خبر: ۱۸۸۸۰۷

لطفا توضیح دهید عسر و حرج به چه معناست؟

مریم - ف از قزوین‌

طبق ماده 1130 قانون مدنی:‌در صورتی که دوام زوجیت موجب عسر و حرج زوجه باشد، وی می‌تواند به حاکم شرع مراجعه و تقاضای طلاق کند. چنان که عسر و حرج در دادگاه ثابت شود، دادگاه می‌تواند زوج را اجبار به طلاق کند و در صورتی که اجبار میسر نباشد، زوجه به اذن حاکم شرع طلاق داده می‌شود.

تبصره: عسر و حرج عبارت است از به وجود آمدن وضعیتی که ادامه زندگی را برای زوجه با مشقت همراه کند و تحمل آن مشکل باشد و موارد ذیل در صورت احراز از سوی دادگاه صالحه از مصادیق عسر و حرج است ترک زندگی خانوادگی از سوی زوج حداقل به مدت 6 ماه متوالی یا 9 ماه متناوب در مدت یک سال بدون عذر موجه.

اعتیاد زوج به یکی از مواد مخدر یا اعتیاد به مشروبات الکلی که بر اساس زندگی خلل وارد کند یا امتناع یا عدم امکان الزام وی به ترک آن در مدتی که به تشخیص پزشک برای ترک اعتیاد لازم بوده است. در صورتی که زوج به تعهد خود عمل نکند یا پس از ترک، مجدد به مصرف این موارد روی آورد، بنا به درخواست زوجه طلاق انجام خواهد شد.

محکومیت قطعی زوج و حبس 5 سال یا بیشتر

ضرب و شتم یا هرگونه سوء رفتار مستمر زوج که عرفا با توجه به وضعیت زوجه قابل تحمل نباشد.

ابتلای زوج به بیماری‌های صعب‌العلاج روانی یا هر عارضه صعب‌العلاج دیگری که زندگی مشترک را مختل کند، موارد مندرج در این ماده،‌ مانع از آن نیست که دادگاه در دیگر مواردی که دادگاه عسر و حرج را احراز کند، حکم طلاق صادر نماید.

افترا با ترک فعل محقق نمی‌شود و کلیه مصادیق آن فعل هستند.

افترا فقط نسبت به اشخاص حقیقی امکان‌پذیر است و شامل اشخاص حقوقی نمی‌شود.

انتساب امر مجرمانه باید صریح و واضح باشد و اگر کسی با قصد شوخی و مزاح امری جزایی را به دیگری نسبت دهد یا حرفی که زده دوپهلو باشد و بیش از یک معنی از آن به ذهن متبادر شود، عمل وی افترا نخواهد بود.

مرتکب باید بداند که عمل انتسابی از طرف او جرم است، پس اگر ندارد افترا محقق نمی‌شود.

شرط تحقق جرم افترای عملی این است که طرف مقابل از اعمال ارتکابی بدون اطلاع باشد.

جرم افترای عملی، قابل خدشت است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها