این روزها شاید با شنیدن اخبار مختلف از بروز خشکسالی در بخش‌های مختلف کشور به نظر می‌رسد این پدیده بیشترین فشار را برتداوم حیات منابع طبیعی کشور وارد می‌کند؛ اما بی شک خشکسالی یکی از عوامل فشار بر منابع طبیعی است که می‌تواند با دخالت عوامل انسان‌ساز تشدید شود، به طوری‌که در هفته گذشته شاهد ورود 120 هزار دام در پارک ملی لار بوده‌ایم که بی‌شک این منطقه را با بحران مواجه کرده است. پارک ملی لار یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های جانوری و گیاهی و سرمنشاء آب شرب تهران است و بر اساس قوانین پارک‌های ملی هرگونه تعلیف دام در این منطقه ممنوع است.
کد خبر: ۱۸۸۵۶۲

چرای بیش از حد دام از دیرباز یکی از مهمترین تهدیدات زیست محیطی پارک ملی لار بوده که در این رابطه مسوولان اعلام می‌کنند کنترل این مشکلات از توان آنها خارج است.

پارک ملی لار تنها ظرفیت چرای 45 هزار راس دام را دارد؛ اما متاسفانه امسال بیش از 120 هزار راس دام به این پارک ملی هجوم آورده‌اند که اقدام سریع مسوولان را برای کنترل این وضعیت در پارک ملی لار نیازمند است.

مسوولان محیط زیست می‌گویند به دلیل حمایت‌های سازمان امور عشایر و منابع طبیعی، باوجود تلاش ماموران محیط زیست نتوانسته‌اند جلوی ورود دام‌ها را به این پارک ملی بگیرند. از سوی دیگر، به دلیل کاهش نزولات جوی و استفاده کشاورزان از آب تالاب استیل در منطقه آستارا در حالی‌که همه ساله در این فصل آب استخر سرریز می‌شد، اما امسال سطح آب تالاب بشدت کاهش یافته است،‌ به‌طوری‌که مسوولان اعلام کرده‌اند با ادامه چنین وضعیتی، این منطقه در مرداد ماه با بحران زیست محیطی مواجه می‌شود.

مساحت تالاب استیل 138 هکتار است و عمق این تالاب به طور متوسط در بعضی مناطق به یک متر و در بخشی دیگر به 4 متر می‌رسد. این تالاب آب کشاورزی روستاهای دربند، عباس‌آباد، داداش‌آباد و قسمتی از شالیزارهای کان‌رود را تامین می‌کند.  بررسی50 سال اطلاعات ثبت شده درباره آمار هفتگی صید ماهی با تور در یکی از خلیج‌های آمریکا نشان داد تغییرات اقلیم روی جمعیت ماهی‌ها اثر می‌گذارد. این تحقیقات نشان می‌دهد تغییر چشمگیر در ترکیب جمعیت ماهی‌های ساحلی نیز مشاهده شده است؛ به‌طوری‌که گونه‌های مهره‌دار و آب گرم در حال افزایش و گونه‌هایی که از اعماق دریا تغذیه می‌کنند، در حال کاهش هستند.

پروفسور جرمی کولی، مجری این تحقیقات گفت: جمعیت ماهی‌ها از گونه‌های مهره‌دار به گونه‌های بی‌مهره (خرچنگ و 10 پا)، از گونه‌های اعماق اقیانوس که از کف دریا تغذیه می‌کنند به گونه‌هایی که از سطوح بالایی آب تغذیه می‌کنند، تغییر کرده است.  علاوه بر این، در حالی که گونه‌های ماهی‌های کوچک‌تر آب گرم افزایش داشته‌اند، ماهی‌های بزرگتر آب سرد کاهش یافته‌اند.  کولی گفت: این تغییری قابل ملاحظه و الگویی است که در برخی اکوسیستم‌های دیگر مشاهده شده است، ولی ما در وضعیت نسبتا منحصر به فردی برای مستندسازی آن قرار داریم. این الگوها احتمالا در مصب‌های سراسر دنیا مشاهده شده اما در هیچ جای دیگری این حجم اطلاعات ثبت شده درباره آنها وجود ندارد.

از سوی دیگر مسوولان کشور افغانستان اعلام کرده‌اند که میزان آلودگی هوا در شهر کابل 7 برابر پایتخت کشورهای همسایه ازجمله تاجیکستان و پاکستان است. در این شهر میزان آلاینده هوا بویژه سرب در مرحله بسیار خطرناکی قرار دارد و وقتی میزان آلودگی هوا در این حد باشد، برای حفظ سلامت شهروندان و رعایت مسائل زیست محیطی، تعطیل عمومی اعلام می‌شود، در حالی‌که این مساله در کابل رعایت نمی‌شود.  کارشناسان معتقدند پایتخت افغانستان نه تنها با بحران زیست محیطی روبه‌رو است؛ بلکه روز به روز بر میزان آلودگی هوا و نیز آب و خاک آن افزوده می‌شود.  بررسی‌ها نشان داده است علت آلودگی هوای کابل ناشی از وجود خیابان‌ها و کوچه‌های خاکی، استفاده از سوخت بی‌کیفیت، تردد خودروهای فرسوده، استفاده روز افزون از ژنراتور و افزایش جمعیت و خودرو است.

امکانات شهر کابل مناسب 700 هزار نفر جمعیت با 120 هزار خودرو است، در حالی‌که جمعیت این شهر در حال حاضر حدود 5 میلیون نفر است و تعداد خودروها در کابل نیز به بیش از 400 هزار دستگاه می‌رسد.سازمان جنگلداری چین اعلام کرد: بیش از 80 درصد زیستگاه پاندای بزرگ در چین بر اثر زمین‌لرزه‌ای که استان سیچوان در جنوب غرب این کشور را به لرزه درآورد، آسیب دیده یا خراب شده است. در این زمین لرزه 83 درصد زیستگاه پاندای بزرگ آسیب دید یا تخریب شد.  بررسی‌ها نشان می‌دهد حدود 1400 پاندای وحشی که در مناطق زلزله‌خیز چین زندگی می‌کنند، 88 درصد کل حیوانات در معرض خطر انقراض این کشور را تشکیل می‌دهند.  محیط‌زیست ما نیازمند توجه و حمایت‌جدی است و هر آسیبی که به آن وارد می‌شود، آسیبی است که حیات ما را نیز تهدید می‌کند.

حمیده سادات هاشمی‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها