سازندگان فیلم انیمیشن «دست‌های کوچک، قلب‌های بزرگ» از تولیدات مرکز صبا در پاسخ به جواد شمقدری، نویسنده، کارگردان و مشاور هنری رئیس‌جمهور که در اعتراض به این انیمیشن، نامه سرگشاده‌ای را منتشر کرده بود، متنی را به روزنامه ارسال کرده‌اند که در ادامه خواهید خواند.
کد خبر: ۱۸۸۲۸۸
لازم به ذکر است شمقدری که به عنوان نویسنده با این پروژه همکاری کرده است، در نامه خود گفته بود: کارگردان این فیلم که در بازنویسی نهایی فیلمنامه نیز نقش اساسی داشته، نه تنها نخواسته است عمق جنایت را در ذهن مخاطب خود جا بیندازد که اتفاقا تلاش کرده عاملان این حادثه یعنی سربازان و فرماندهان آمریکایی را از هرگونه اتهام ضد بشری پاک و آراسته کند.

وی ضمن اشاره به این‌که سازندگان این فیلم انیمیشن همذات‌پنداری مخاطب را با مظلوم و ظالم به یک میزان پرداخته‌اند، در نامه خود آورده بود: اتفاقا عناصر و عواملی که باعث این دردسرها شده‌اند، نیروهای سپاه و بسیجی هستند که با قایق‌های تندروی خود در منطقه خلیج‌فارس به شکل مرموزی برای همه مزاحمت ایجاد می‌کنند و باعث برهم خوردن نظم و آرامش هم شده‌اند و البته در چنین موقعیتی هر اتفاق ناگواری ممکن است رخ دهد، که بدیهی است پاسخگوی اصلی همان کسانی هستند که با نظم نوین جهانی کنار نمی‌آیند!

شمقدری در این نامه پرسیده بود: چه اتفاقی می‌افتد که فیلمنامه مصوبی که آمریکا را شیطان بزرگ نشان می‌دهد، پس از دریافت بودجه در مسیر ساخت و تولید، تبدیل به فیلمی می‌شود که همه‌ مسوولیت این جنایت بزرگ بر گردن شیطانک‌هایی می‌افتد که ماموریت فریب آدم‌ها را دارند، آدم‌هایی که حتی در وقت فریب خوردن نیز اراده‌ از آنها سلب می‌شود. آدم‌های خوبی که با یک افسون شیطانک، ناخواسته کنترل اراده‌ خود را از دست می‌دهند و دست به خطا می‌زنند.

با این توضیحات شما را به خواندن جوابیه علی صمیمی‌زاد (نویسنده اصلی و کارگردان) و میترا عبدی (یکی از کارگردانان این فیلم انیمیشن) دعوت می‌کنیم:

جناب آقای جواد شمقدری، هنرمند گرامی!

با سلام، نقد تند و تیز شما را خواندیم، نظر شما به عنوان یکی از شهروندان محترم بیننده اثر و البته طراح اولیه‌ فیلمنامه! قابل تامل و بررسی است و طبیعتا حکم نیست و نمی‌دانم چرا عنوان مشاور هنری رئیس‌جمهور را به آن اضافه کرده‌اید. می‌دانم که شما بهتر از ما می‌دانید که دکتر احمدی‌نژاد سرمایه ملی برای نظام مقدس جمهوری اسلامی به‌شمار می‌رود، بنابراین مناسب نیست در مناظرات فردی در باب هنر از این سرمایه، بی‌دلیل هزینه شود.

شاید جنابعالی در مورد کیفیت و نحوه مبالغ دریافتی از مرکز صبا پرسش‌هایی داشته باشید که می‌توان این موضوع را با حضور مسوولان مرکز صبا در جلسه‌ای دوستانه حل‌وفصل کرد.

 اعلام می‌کنیم که اصرار سازندگان، تهیه‌ فیلمی در حدود فهم و درک مخاطب خود، یعنی کودک و خردسال است و آنها باید پیامشان را دریافت کنند و نه اشخاصی در حد سواد و فهم مدیران اجرایی.

شما که به‌خوبی در جریان روند تصویب فیلمنامه و فراز و نشیب‌های آن هستید و شخصا شاهد بودیم که در جلسه‌ای با حضور آقای حبشی، مدیر طرح و برنامه بازنویسی فیلمنامه براساس نظرات اینجانبان توسط جنابعالی تایید شد و در واقع بازنویسی فیلمنامه زیرنظر خودتان انجام شد و جناب آقای مشیری مدیر وقت مرکز صبا هم شاهدند.

موضوع مقابله با آمریکا در این قصه هم با صلاحدید همه مسئولان و هنرمندان وقت، قرار شد که به شکل سمبلیک بیان شود و سمبل‌های قصه از جمله شیطان بزرگ و شیطانک‌ها بیانگر نقش آمریکاست و چون جنابعالی با هنر!! خوب آشنا هستید ، فکر نمی‌کنیم لازم باشد در‌این‌باره زیاد بحث کنیم البته در صورت انجام این مذاکرات، با شخصیت حقیقی شما صحبت می‌کنیم و نه با شخصیت حقوقی‌تان به عنوان مشاور فرهنگی ریاست جمهوری.

در پایان اعلام می‌کنیم اینجانبان آمادگی کامل داریم متن نوشته شده توسط شما را همراه متن نوشته شده توسط خود را به هیات داوری کانون فیلمنامه‌نویسان سینمای ایران و یا خانه سینما بدهیم و رای آن هیات داوری را هرچه که باشد، بپذیریم. فقط به این شرط، محکوم این هیات داوری برای همیشه قلم را ببوسد و کنار بگذارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها