پ‌ک‌ک برای ادامه حیات دست‌وپا می‌زند

گروگانگیری بی‌فایده‌

عبدالله اوجالان، بنیانگذار حزب کارگران کردستان ترکیه‌ (PKK) در سال 1996 میلادی و مدت‌ها قبل از آن که به اسارت نیروهای امنیتی ترک درآید در واکنش به منع فعالیت حزبش در آلمان تهدید کرده بود کردها این تصمیم برلین را خصمانه قلمداد کرده و علیه آن مبارزه خواهند کرد.
کد خبر: ۱۸۸۲۶۵
کمتر از یک ماه بعد از این اظهارات تند بود که اوجالان گفته‌های قبلی خود را اصلاح کرد. او مدعی شد منظورش مبارزه با ترک‌های ساکن آلمان و نه آلمانی‌ها بوده است. با این حال تصمیم دولت آلمان برای غیرقانونی تلقی کردن PKK تغییرنکرد.

این به آن معنا بود که برلین عزم خود را برای همگرا شدن با ترکیه در مناقشه خونبار با کردهای این کشور که از اواخر دهه 80 میلادی سر بر آورده، جزم کرده است. اقدامات معترضانه کردها درآلمان که خودسوزی، حمله به ترک‌ها، مسدود کردن معابر و حمله به کنسولگری ترکیه را دربر می‌گرفت اکنون به تاریخ پیوسته است.

هوادارانPKK  هم که زمانی منشاء ناآرامی‌ تلقی می‌شدند پس از دستگیری اوجالان در سال 1999 میلادی دست از اقدامات معترضانه خود کشیدند. با این حال نهادهای امنیتی آلمان همچنان این گروه و هوادارانش در آلمان را زیرنظر دارد.

وقتی سه کوهنورد آلمانی سه‌شنبه هفته گذشته در کوهستان‌های آرارات در ارمنستان ربوده شدند تحرکات افراطی کردهای ترکیه باری دیگر در دستور کار زمامداران آلمان قرار گرفت. دو روز بعدPKK  مسوولیت این آدم‌ربایی را بر عهده گرفت و اعلام کرد مادامی که برلین در سیاست‌های خصمانه خود در قبال این گروه تجدیدنظر نکند گردشگران باواریایی در اسارت باقی خواهند ماند.

PKK از سوی ایالات‌متحده و اتحادیه‌اروپایی در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده شده است. دادستانی آلمان طی سال‌های اخیر علیه بسیاری از فعالانPKK  اعلام جرم کرد و پرونده‌های گشوده شده علیه رهبران ارشد این گروه معمولا‌ با موفقیت همراه بوده است.

این به آن معنا نیست که بستر حمایت ازPKK  در آلمان خشک شده است. آلمان با وجود 500 هزار کرد خاستگاه حمایت از این گروه جدایی‌طلب کرد در ترکیه است. براساس یکی از گزارش‌های اخیر آژانس اطلاعات داخلی آلمان موسوم به دفتر صیانت از قانون اساسی نزدیک به 11 هزار و 500 هوادار کونگراجل، نامی کهPKK  پس از سال 2003 میلادی برای خود برگزید در آلمان زندگی می‌کنند.

استراتژی دوگانه‌

نهادهای جاسوسی آلمان بر این باور هستند که کونگراجل در حال پیگیری سیاستی دوگانه است. این گروه در اروپای‌غربی روی کارهای تبلیغاتی عاری از خشونت با برگزاری تظاهرات، راهپیمایی‌های گروهی و برنامه‌های فرهنگی با هدف جذب هواداران جدید، تامین منابع مالی و ترغیب کردها به حمایت از بهبود شرایط اوجالان در زندان متمرکز شده‌اند.

در همین حال شاخه نظامی PKK در داخل ترکیه که پس از سال 2000 میلادی به نیروهای دفاع خلق‌ (HPG) تغییر نام داده است تداوم اقدامات مسلحانه برای کسب استقلال از ترکیه یا در پایین‌ترین سطح خودمختاری سیاسی و فرهنگی کرد‌های ساکن جنوب شرق این کشور را در دستور کار خود قرار داده است. این همان گروهی است که مسوولیت ربودن گردشگران آلمانی را برعهده گرفته است.

منازعه‌ مسلحانه بین نیروهای جدایی‌طلب کرد و ارتش ترکیه از پاییز گذشته روبه افزایش گذشته است. پارلمان ترکیه پس از افزایش حملات کردها به مواضع ارتش ترکیه مجوز عملیات نظامی علیه کردها از جمله ورود به شمال عراق برای تعقیب نیروهای کرد را به مدت یک سال صادر کند.

بلافاصله پس از این مصوبه بود که کونگراجل ترتیب سلسله تظاهراتی را در سرتاسر اروپا داد تا اعتراض خود به این تصمیم را نشان دهد. این اعتراضات ادامه تظاهراتی دامنه‌دار بود که از تابستان سال 2007 میلادی با هدف اعمال فشار به دولت ترکیه برای توجه بیشتر به وضعیت جهانی اوجالان شروع شده بود و معمولا به بروز درگیری بین کردها و ترک‌های افراطی ختم می‌شد.

اگرچه هوادارانPKK  همچنان اوجالان را رهبر معنوی این حزب می‌پندارند زبیر ایدار،‌ وکیلی ساکن بلژیک رهبر رسمی کونگراجل تلقی می‌شود نهادهای اطلاعاتی به این استنتاج رسیده‌اند که مراد کارایلان، رئیس شورای اجراییPKK  که گمان می‌رود در کوه‌های قندیل در مرزهای شرقی عراق مخفی شده است در حال حاضر رهبریPKK  را در دست دارد.

سپتامبر گذشته بود که پیامی ویدئویی از کاریلان در فستیوال بین‌‌المللی کردها در کاتون‌کرچن که نزدیک به 40 هزار کرد در آن شرکت کردند برای حاضران پخش شد. او در این پیام از کردهای ساکن اروپا خواسته بود به احیای حقوق کردهای جنوب شرق ترکیه کمک کنند و اگر می‌توانند به جنگ مسلحانه علیه ارتش ترکیه بپیوندند.

تامین منابع مالی شورشیان کرد

کنگراجل طی ماه‌های اخیر سرگرم بازنگری در ساختار خود در اروپا بوده است. در چارچوب تقسیم‌بندی جدید این گروه، آلمان به 8 منطقه و هر منطقه به 28 بخش تقسیم شده است. مسوول هر ایالت توسط شورای اجرایی PKK تعیین می‌شود.

دلیل این بازنگری گسترش فعالیت‌های PKK در زمینه جمع‌آوری منابع مالی بوده است. کنگراجل هر ساله میلیون‌ها یورو کمک‌های مردمی را با هدف حمایت از شبه نظامیان PKK جمع‌آوری می‌کند.

این گروه از هوادارانش خواسته حقوق یک ماه خود در هر سال را به حمایت از نبرد مسلحانه PKK  علیه دولت ترکیه اختصاص دهند و آنانی که رغبتی به حمایت مالی نداشته باشند را به اشکال مختلف تحت فشار می‌گذارد.

هیچ کس به درستی نمی‌داند وجوه جمع‌آوری شده چه‌طور هزینه می‌شود اما به ظاهر بخش اعظم آن صرف فعالیت‌های تبلیغاتی و تامین بودجه فعالیت‌های حزبی در اروپا می‌شود. کنگراجل روزنامه‌ای در اختیار دارد که در آلمان منتشر می‌شود و شبکه تلویزیونی این گروه موسوم به RojTV  که دفاتر مرکزی‌اش در هلند قرار گرفته رسانه تصویری این گروه است.

فعالیت این شبکه تلویزیونی طی ماه‌های اخیر در بسیاری از کشورهای اروپایی منع شد و فشار بر این شبکه به قدری بالا گرفت که مسوولانش ناچار شدند داشتن هر گونه رابطه با PKK  را تکذیب کنند.

معامله بی‌معامله‌

پنجشنبه گذشته بود که PKK  با انتشار بیانیه‌ای مطالبات خود برای آزادی گروگان‌های آلمانی را اعلام کرد. در این بیانیه تاکید شده با گروگان‌ها به خوبی رفتار می‌شود و این که این گروه جدایی‌طلب خصومتی با آلمان‌ها ندارد.

با این حال به نظر می‌رسد آلمان قصد باج‌دادن به PKK را ندارد. فرانک‌والتر اشتاین مایر، وزیر امور خارجه آلمان تنها به فاصله چند ساعت پس از اعلام مطالبات PKK تاکید دارد برلین تسلیم باج‌خواهی این گروه نمی‌شود.

رهبران PKK  هم به خوبی می‌دانند نمی‌توانند برلین را به‌بر آوردن خواسته‌هایشان ازجمله لغو ممنوعیت فعالیت این گروه در آلمان وادارند اما آ‌ن‌ها بیشتر به دنبال جلب توجه جهانیان به فعالیت‌هایشان بودند. آن‌ها در دهه 90 میلادی هم با به گروگان‌ گرفتن گردشگران غربی همین هدف را دنبال می‌کردند. ‌‌PKK تنها در سال 1993 میلادی 19 گردشگر اروپایی را ربود که بعدا همه آن‌ها را آزاد کرد.

منبع: اشپیگل‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها