سومین بانوی المپیکی ایران:

راه پیشرفت تیروکمان هموار شد

حدود 3 سال از فعالیت فدراسیون تیر و کمان به صورت مستقل می‌گذرد، این فدراسیون که پیشتر به‌عنوان انجمن ریزشاخه‌ای از فدراسیون تیراندازی بود، از زمان آغاز به کار به صورت مستقل با اجرای برنامه‌های بلندمدت برای گشودن دروازه‌های جهانی این رشته پیش رفت تا امروز با کسب 2 سهمیه المپیک در قسمت مردان و زنان با امیدواری بیشتری به آینده بنگرد. حضور 2 مربی زن و مرد کره‌ای در کنار تیم ملی ریکرو، داشتن امکانات و فراهم کردن تجهیزات روز دنیا، زمین اختصاصی تمرین برای کمانداران و از همه مهمتر تامین ورزشکاران از نظر مالی عواملی بود که فدراسیون تیر و کمان را در زمره فدراسیون‌های نوپا، اما موفق قرار داد. حجت واعظی و نجمه آبتین، کمانداران ملی‌پوش کشورمان در رشته ریکرو در المپیک 2008 پکن در پس کشیدن هر کمان اهداف بزرگتری را جستجو می‌کنند؛ هدفی که کریم صفایی، رئیس فدراسیون تیروکمان در توضیح آن می‌گوید: در المپیک 2012 باید مدال بگیریم.
کد خبر: ۱۸۸۲۰۷

پس از آن‌که حجت واعظی در رقابت‌های جهانی آلمان، سهمیه تیروکمان ایران در بخش مردان را کسب کرد، بانوان کشورمان نیز با امیدواری برای کسب سهمیه راهی رقابت‌های جهانی فرانسه شدند تا در پیکارهای جام‌جهانی تیروکمان که حکم انتخابی المپیک را داشت شانس خود را برای صعود بیازمایند که در این میان نجمه آبتین در اسلحه ریکرو با کسب 4 پیروزی علاوه بر نشان نقره این مسابقه‌ها، دومین سهمیه المپیکی کشورمان را در تیروکمان به دست آورد.

آبتین که در این رقابت‌ها برابر حریفانی از برزیل، آلمان، مالزی و سوئیس به برتری دست یافت ، در مرحله نهایی مغلوب حریف آلمانی شد تا به مدال نقره دست یابد.

بانوی المپیکی کشورمان در تیروکمان درخصوص این مسابقه‌ها به «جام‌جم» می‌گوید: سطح مسابقه‌ها بی‌نظیر بود. تمام ورزشکاران در اوج آمادگی بودند، اما با این‌که در کنار بهترین‌ها رقابت می‌کردم امیدوار بودم خدا کمکم کند. آقای صفایی حرف خوبی زد که مرا امیدوار کرد. گفت این تنها تو نیستی که کمان را می‌کشی. خدا همراه توست و همین باعث شد در هر تیری که می‌کشیدم از یاد او غافل نشوم و امروز حس می‌کنم در کنار تمام عواملی که برای موفقیت من دست به دست هم دادند، خواست خدا مهمترین مساله بود.

کریم صفایی، رئیس فدراسیون تیروکمان نیز در وصف اعتماد به نفس آبتین در این مسابقه‌ها چنین می‌گوید: کار خدا بود و همت بچه‌ها. واقعا نمی‌توانستم درک کنم که مثلا حریف آلمانی چرا باید تیرش را به اوت بزند یا در مصاف با حریف مالزیایی  که واقعا آماده بود  آبتین 2 امتیاز عقب بود، اما حریف اشتباه می‌کرد و ورزشکار ما با اعتماد به نفس امتیاز به دست می‌آورد.

وی که به تسلط کماندار المپیکی کشورمان در این رقابت‌ها اشاره دارد، به «جام‌جم» می‌گوید: انگار آبتین در مسابقه‌های داخلی تیر می‌زد. استرس و فشار روانی نداشت که مهمترین علتش هم این بود که ما برای همه ورزشکاران جا انداخته بودیم تمرین مهمتر از مسابقه است و باید تمرین را جدی بگیرید تا در پایان، روز کم‌فشاری داشته باشید.

نجمه آبتین، سومین بانوی المپیکی کشورمان پس از رشته‌های قایقرانی و تکواندو، از امکاناتی که فدراسیون برای آماده‌سازی ملی‌پوشان فراهم کرده است با رضایت تمام یاد می‌کند و ادامه می‌دهد: یکی از رموز موفقیت ما، حضور مربیان توانمند کره‌ای بود، مربی واقعا در راه آماده‌سازی رشته‌های جوان و کم‌تجربه موثر است. یک مربی‌ که بخوبی مدیریت می‌کند و می‌داند چطور دانش فنی را به ورزشکار منتقل کند.

از سویی، صفایی رسیدن به المپیک را به پازلی تشبیه می‌کند که فدراسیون با همکاری عوامل بیرونی بخوبی آن را چیده است. مربی با دانش روز، در اختیار داشتن تجهیزات و ابزار پیشرفته، تمرین‌های مستمر و تامین ورزشکار از نظر مادی و معنوی عواملی بودند که همچون زنجیره‌ای به هم پیوسته 2 ورزشکار ما را به المپیک رساندند.

رئیس فدراسیون تیر و کمان اینها را می‌گوید و می‌افزاید: ورزشکاران ما راه را کوتاه کردند، چون تصور راهیابی به المپیک پس از مدت کوتاه فعالیت کمی دور از انتظار بود، اما آنها این شایستگی را داشتند. آبتین 21ساله درباره المپیک می‌گوید: المپیک، گردهمایی بهترین‌ها در جهان است. تیر و کمان در کشور ما جای پیشرفت دارد. این‌که بخواهیم توقع کسب مدال داشته باشیم آرزوی بزرگی است، اما می‌توانیم امیدوار باشیم با استفاده از تجربه المپیک، راه پیشرفت را سریع‌تر طی کنیم.

این در حالی است که رئیس فدراسیون هم عقیده دارد المپیک 2008 پکن فقط راهی برای ورود تیر و کمان ایران است. صفایی می‌گوید: باید راه را آهسته و پیوسته رفت و در آرامش بود؛ کاری که ما در برخورد با ورزشکاران انجام دادیم و ثمره آن را دیدیم، چون توقع بالا نداشتیم. دیدیم که کمانداران ما بدون استرس و فارغ از فشارهای کاذب روحی توانستند نتیجه بگیرند.

وی افزود: در مسابقه‌های 2010 گوانجو که قهرمانی آسیاست برای کسب مدال برنامه‌ریزی کردیم. پس از آن سال 2011 در قهرمانی آسیا به میزبانی ایران باید روی سکو برویم و در ادامه در 2012 برای المپیک با هدف کسب مدال باید سهمیه ورودی بگیریم.

اما در مورد حجاب اسلامی، کماندار المپیکی کشورمان درخصوص پوشش خود در مسابقه‌های جهانی فرانسه می‌گوید: شاید ابتدای امر برای شرکت‌کنندگان عجیب بود که دراین هوای گرم، چرا ما چنین پوششی داریم، اما وقتی به مرور زمان گذشت و حتی من موفق به کسب سهمیه شدم و مدال گرفتم دیدشان تغییر کرد و درک کردند که نوع پوشش ربطی به ورزش و فعالیت ما ندارد و می‌توانیم با همین لباس هم روی سکو برویم.

صفایی در توصیف اخلاق ورزشکاران تیر و کمان کشورمان در این مسابقه‌ها تصریح می‌کند: نامه کارلوس، رئیس کمیته مسابقه‌ها که طی آن از اخلاق ملی‌پوشان ما تقدیر کرده بود، بیانگر این موضوع است که ورزشکاران ما واقعا از نظر اخلاقی هم الگو هستند.

نجمه آبتین که از این هفته تمرین‌های خود را برای المپیک آغاز می‌کند، می‌گوید: واقعا تمرین‌های فشرده‌ای داشتیم که از این پس نیز ادامه خواهد داشت. اردوهای شبانه‌روزی و بدون وقفه از دلایل موفقیت بود که حتما برای المپیک سنگین‌تر می‌شود.

رئیس فدراسیون تیر و کمان نیز که این موضوع را تایید می‌کند، می‌افزاید: در کنار این اردوها تمهیداتی اندیشیده‌ایم که آینده ورزشکار تامین شود. ورزشکاران ما بیمه هستند و از این طریق سابقه کار پیدا می‌کنند، ضمن این‌که تحصیل در اولویت است و نباید آن را رها کنند. در نهایت سعی داریم با اجرای یک برنامه منظم و صحیح به سمت هدف پیش برویم.

سارا احمدیان‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها