هرچند که با آغاز برنامه پیشگیری از بارداری و کنترل جمعیت از اواسط دهه 60، رشد جمعیت در ایران به آمار خوبی رسیده است، اما خارج از وظیفه دولت‌ها سهم زیادی از تلاش برای کاهش رشد جمعیت به خود مردم و روش‌های پیشگیری از بارداری تعلق دارد.
کد خبر: ۱۸۸۰۴۲
بر اساس نمودار که به وسیله بخش جمعیت اداره امور اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد در جهان انتشار یافته، میزان استفاده از روش‌های پیشرفته پیشگیری از بارداری در ایران، 56 درصد و کل روش‌ها 73 درصد است. همچنین میزان باروری 1/2 تولد برای هر زن ایرانی قید شده است.

آمار دیگری که متعلق به 3 سال پیش است نشان می‌دهد، طی سال 2005 تعداد 11 میلیون و 649 هزار زن متاهل در ایران از روش‌های پیشگیری از بارداری استفاده کرده‌اند که بر همین اساس ایران جزو گروه کشورهایی قرار گرفت که رواج روش‌های پیشگیری از بارداری در آن بالای‌60 درصد است.

این آمار که از سوی سازمان ملل متحد اعلام شد، نشان می‌داد بر اساس نمودار جهانی استفاده از وسایل پیشگیری از بارداری 2005، طی همین سال 9/1 درصد از مردان و 5/15 درصد از زنان ایرانی خود را با روش‌های پیشرفته عقیم کرده‌اند.

در این گزارش، در ایران میزان مصرف قرص ضدحاملگی 9/20 درصد، روش جلوگیری از بارداری تزریقی یا ایمپلنت (زیرپوستی)‌ 9/2 درصد، آی.یو.دی 3/8 درصد و کاندوم 4/5 درصد قید شده است.

انتخاب روش درست پیشگیری‌

مهم‌ترین معضل موجود در زمینه پیشگیری از بارداری در کشور عدم استفاده مطلوب افراد از امکانات و روش‌های جلوگیری موجود بیان می‌شود. با وجود این که در حال حاضر امکانات، سطح آگاهی و علاقه در پیشگیری از حاملگی در کشور مطلوب است اما سطح استفاده مطلوب از این امکانات به نسبت کشورهای اروپایی بسیار پایین‌تر است که مهم‌ترین علت این معضل را می‌توان داشتن تصورات نادرست نسبت به برخی از امکانات موجود دانست.

دکتر ملک‌منصور اقصی، متخصص زنان،‌ زایمان و نازایی در این خصوص به ایسنا می‌گوید: برای مثال، بسیاری از افراد از مصرف قرص‌های ضدبارداری پرهیز می‌کنند به تصور این‌که این قرص افزایش وزن را به دنبال خواهد داشت. اما باید توجه داشت که اثرات قرص‌های ضدبارداری در کشورهای مختلف متفاوت است، مثلا ایجاد پرمویی به دلیل مصرف این قرص‌ها در زنان کشورهای مدیترانه بیش از کشورهای اروپایی دیده می‌شود.

لذا نباید اثرات انواع روش‌های پیشگیری از بارداری بویژه قرص‌ها را در کشورهای گوناگون یکسان دانست، زیرا بررسی مضرات و محسنات انواع روش‌ها و قرص‌های ضد بارداری نیازمند انجام مطالعات مستمر و تحقیقات به روز است.

او می‌گوید: بهترین شرایط پیشگیری از بارداری با کمترین درصد شکست زمانی است که همه امکانات و روش‌های جلوگیری از حاملگی فراهم بوده، این امکانات به طور کامل به افراد معرفی شود و مهم‌تر از همه به خانواده‌ها جهت استفاده از مناسب‌ترین روش اجازه انتخاب داده شود.

پس از انجام معاینات لازم و تعیین وضعیت و شرایط سلامتی افراد باید به خانواده‌ها فرصت انتخاب روش مورد نظر داده شود که این امر 70 تا 80 درصد موفقیت در روش را تضمین می‌کند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، تداوم استفاده را مهم‌ترین شرط مطلوب بودن یک روش پیشگیری از بارداری عنوان و اظهار می‌کند: در حال حاضر در ایران بیشترین روش مورد استفاده، برترین روش یعنی پیشگیری از بارداری به کمک روش‌های طبیعی است که‌ به طور معمول 20 درصد یعنی بیشترین احتمال حاملگی را در پی دارد.

روش‌های پیشگیری در شبکه‌های بهداشت‌

معاون اداره کل سلامت جمعیت خانواده و مدارس از پوشش 60 درصدی خدمات تنظیم خانواده در کشور خبر می‌دهد و می‌گوید: در حال حاضر حدود 11 روش پیشگیری از بارداری در شبکه ارائه خدمات به مردم عرضه می‌شود و افراد می‌توانند به منظور دستیابی به اهداف سلامت باروری، متناسب با سلیقه و نیاز خود از آن‌ استفاده کنند.دکتر اسلامی ادامه می‌دهد: بارداری‌های ناخواسته به دو گروه یک همسر (یا زن یا مرد مخالف بارداری‌ هستند) و دو همسر (هر دو مخالف بارداری هستند) تقسیم می‌شوند. طبیعتا سیاست‌های اداره سلامت جمعیت خانواده، کاهش بارداری‌های ناخواسته دو همسر و پیشگیری از بارداری‌های پرخطر است.

او با بیان این که در حال حاضر دامنه وسیعی از روش‌های پیشگیری از بارداری به مردم ارائه می‌شود، می‌گوید: در حال حاضر حدود11 روش پیشگیری از بارداری در شبکه ارائه خدمات به مردم عرضه می‌شود و افراد می‌توانند متناسب با سلیقه و نیاز خود یکی از این روش‌ها را انتخاب کرده و به این ترتیب به اهداف سلامت باروری خود دست یابند.

اسلامی با اشاره به روش‌های اورژانس پیشگیری از بارداری ادامه می‌دهد: در صورتی که فردی از روش‌های مطمئن پیشگیری استفاده نمی‌کند و این تصور بوجود آمده که ممکن است باردار شود، استفاده از روش‌های اورژانس پیشگیری می‌تواند تا 72 ساعت قابل استفاده باشد. این روش‌ها در دسترس عموم افراد جامعه قرار دارد.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها