هنگام بازدید از خبرگزاری‌فارس صورت‌گرفت:

انتقاد جنتی از روند مبارزه با مفاسد

آیت الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان امروز یکشنبه از روند مبارزه با فساد اقتصادی در کشور به شدت انتقاد کرد و خواستار یاری رسانه ها برای بهبود فرهنگ عمومی مردم به عنوان پایه حل مفاسد شد. وی گفت: "مشکلات و نقص‌هایی که می‌بینیم نقص‌های فرهنگی است. اگر امروز فساد وجود دارد و مبارزه‌ای که با آن باید بشود انجام نمی‌گیرد، این یک مشکل فرهنگی است."
کد خبر: ۱۸۸۰۰۷

وی که در جمع خبرنگاران و کارکنان خبرگزاری فارس سخن می گفت، افزود:" آن کسی که مسئول مبارزه با فساد است خود این قابلیت فرهنگی را ندارد که مسئولیت خود را در مقابل خدا بداند و با فساد مبارزه کند. به همین دلیل،می‌بینیم که او رشوه‌ای از مفسد می‌گیرد و او را آزاد می‌کند حال چه قاضی باشد و چه غیرقاضی."

آیت الله جنتی با اشاره به فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر مبارزه با مفاسد اقتصادی که هشت سال پیش صورت گرفت، گفت: ایشان با چه قدرتی و چه انرژی این مساله را مطرح کردند، اما باید دید که علت اینکه هنوز به نتیجه نرسیده است، چیست؟ علت این است که هنوز فرهنگ عمومی درست نشده است.

وی در این زمینه نقش رسانه ها را خطیر خواند و با تاکید بر اینکه رسانه‌ها مسئولیت بسیار سنگینی برای بهبود فرهنگ جامعه دارند، گفت: باید رسانه‌ها فرهنگ عمومی مردم را بسازند زیرا بزرگترین مشکلاتی که امروز شاهد آن هستیم، مشکلات فرهنگی جامعه است.


 فرهنگ مبارزه با فساد

دبیر شورای نگهبان گفت: ‌باید دید که چه کسانی مسئول اجرای این طرح هستند و با فساد مبارزه می‌کنند. آنها باید این فرهنگ را در خود بوجود آورند، ولی متاسفانه هنوز این کار را نکرده‌اند و نبود فرهنگ باعث شده است که این فساد همچنان باقی بماند.

وی افزود: در چنین شرایطی،‌ رسانه ها می‌توانند با دروغ، تهمت زدن، سوءظن‌ها و شایعه‌سازی‌ها مبارزه کنند.
جنتی ادامه داد:‌ امروز یکی از مشکلات اساسی کشورمان شایعاتی است که بعضی‌ها بوجود می‌آورند و برخی‌ حرف‌ها را در مورد اشخاص دیگر می‌زنند که هیچ پایه و اساسی ندارد، ولی عموم مردم می‌پذیرند، اما وقتی برای کشف حقیقت رجوع می‌کنید می‌بینید که هر یک از دیگری شنیده و اینکه آیا درست بوده یا نه، مشخص نیست. بهتر آن است که هر کسی که چیزی می‌گوید یا می‌شنود ابتدا برود دنبال کشف حقیت اگر درست بود آن را بپذیرد و اگر غلط بود با آن مقابله کند.

دبیر شورای نگهبان گفت: امروز در جامعه ما شایعه فراوان است، حرف‌هایی که بعضی از روزنامه‌ها و برخی بولتن‌ها می‌نویسند دهان به دهان می‌گردد و یک بدبینی‌ بوجود می‌آورد دل‌ها را از هم جدا می‌کند و این یک نقص فرهنگی است.

اگر انرژی هسته‌ای،استقلال و حکومت اسلامی می‌خواهیم باید پای آن بایستیم و مطمئنا با امیدی که به مردم می‌دهیم به آن خواهیم رسید.


وی خاطرنشان کرد: ‌اگر قانون، نوبت‌ها و حقوق اشخاص رعایت نمی‌شود، این یک نقص فرهنگی است .

جنتی گفت: خبرگزاری‌ها و رسانه‌های دیگر کاری باید کنند که این فرهنگ عمومی درست شود و اگر این کار را انجام دهند از عبادت شب تا صبح بیشتر ثواب می‌برند. درست کردن فرهنگ عمومی که باعث می‌شود فرهنگ دختران، پسران و کودکان اسلامی گردد و فرهنگ خدایی در جامعه ترویج یابد، بسیار ثواب دارد.

دبیر شورای نگهبان با توصیه به دست‌اندرکاران امور رسانه گفت:‌ با جاری کردن فرهنگ عمومی صحیح کاری کنیم که همه بدانند خداوند در هر لحظه ناظر و شاهد بر اعمال آنها است و اعمال آنها را بازخواست می‌کند و شما سعی کنید، اخباری که جمع و منتشر می‌کنید اخبار صحیح و سود‌مند باشد.

وی گفت: منتشر کردن خبری که دروغ باشد و ایجاد تفرقه کند سنی را نسبت به شیعه و شیعه را نسبت به سنی بدبین کند گناه دارد، خبری که فرقه‌ها، قومیت‌ها و جمعیت‌ها را از همدیگر جدا می‌کند، خبری که دلهره برای مردم به وجود می‌آورد و تن آنها را بلرزاند گناه دارد .

جنتی در این زمینه به ذکر نمونه پرداخت و اظهارداشت: اگر کسی از بیرون آمد و گفت که می‌خواهیم به ایران حمله کنیم، انتشار این خبر به غیر از اینکه دل مردم را خالی کند و ایجاد وحشت نماید چه خاصیت دیگری دارد، مردم با اقتدار باید بایستند و ما که انقلاب کردیم و این همه شهید دادیم و در دوران دفاع مقدس شجاعانه جنگیدیم و دشمن را از خاک وطن بیرون کرده‌ایم محکم سر جای خود ایستاده‌ایم، اگر انرژی هسته‌ای، استقلال، حکومت اسلامی می‌خواهیم باید پای آن بایستیم و مطمئنا با امیدی که به مردم می‌دهیم به آن خواهیم رسید.

دبیر شورای نگهبان گفت: باید خبرهای‌مان طوری باشد که ظلم‌پذیری را محکوم کنیم چون متاسفانه امروز فرهنگ عمومی ما این کمبودها را دارد.

مصلحت خداوندی 

آیت الله جنتی به حاضران توصیه کرد که از فرصتی که در این سه ماه رجب، شعبان و رمضان در اختیار دارند به خوبی از آن استفاده کنند تا در ابتدا خود را نجات داده و سپس اگر کسی در حال غرق شدن بود او را نجات دهند زیرا این کاری است که امروز باید رسانه‌ها انجام دهند و الگو باشند. 

وی تصریح کرد: ‌خداوند در مقابل کارهای کم ارزش انسان، پاداش فراوانی به او می‌دهد، در مقابل دستی که به سوی آسمان دراز می‌شود خداوند چیزهایی به انسان می‌دهد و حتی نعمت خود را از کسانی که او را قبول ندارند، دریغ نمی‌کند.

امام جمعه موقت تهران یادآور شد: خداوند نعمت فراوانی به کسانی که او را قبول ندارند و کسانی که به دروغ او را قبول دارند مانند بوش که جنایات زیادی مرتکب می‌شوند می‌دهد و این مصلحت خداوند است که هیچ کس را محروم نکند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها