دکتر شاهد فدایی‌فرد

کار با مواد شیمیایی و حلال‌ها

مواد شیمیایی و حلال‌ها بمب‌های خاموش هستند. از این رو افرادی که به هر عنوانی با این‌گونه ترکیبات در محیط کارشان سر و کار دارند، باید به اصول حرفه‌ای در این رابطه توجه ویژه‌ای داشته باشند. سلامت ریه‌ها:استنشاق گازهای سمی که در ظاهر مشکل خاصی را همان لحظه برای فرد ایجاد نمی‌کند، عواقب بسیار خطرناکی را به همراه دارد.
کد خبر: ۱۸۷۹۴۳
 اولین عارضه آسم آلرژیک است. این نوع ترکیبات با تحریک شدید مخاط سیستم تنفسی به مرور زمان سبب بروز واکنش‌های آلرژیک شدید می‌شود که نتیجه آن همان حملات شدید آسم است. همچنین اکثر این افراد از خلط زیاد و سرفه‌های مزمن شکایت دارند و در بررسی‌های آزمایشگاهی همیشه درجاتی از برونشیت مزمن را دارند. توصیه اکید می‌شود که این دسته از کارگران همیشه هنگام کار از ماسک‌های فیلتردار استفاده کنند و حتی برای چند لحظه کوتاه نیز آن را از صورت برندارند.

پاشیدن مواد روی چشم‌ها: بسیار اتفاق افتاده که هنگام کار با مواد شیمیایی، به دلیل بی‌احتیاطی کارگر و استفاده نکردن از عینک‌های محافظ، ترکیبات به چشم وی پاشیده می‌شود. در برخورد با این حادثه بسرعت و بدون این که آرامش خود را از دست دهید، تا وقتی که اورژانس از راه برسد چشمان فردآسیب‌دیده  را با سرم شستشو دهید. فراموش نکنید که حتی اتلاف یک ثانیه می‌تواند به تخلیه شدن چشمان فرد بینجامد. اگر سرم شستشو در دسترس نیست، بسرعت چشمان مصدوم را زیر شیر آب خنک بگیرید و با فشار ملایم چشم‌ها را شستشو دهید.

بلع مواد سوزاننده: برخی اوقات فرد یک ماده شیمیایی را بدون توجه به برچسب می‌بلعد. فراموش نکنید در این موارد هرگز مصدوم را تحریک به استفراغ نکنید چرا که استفراغ ترکیبات شیمیایی سوزاننده سبب آسیب مجدد راه‌های گوارش فرد می‌شود و آسیب‌ را بیشتر می‌کند. همیشه در این‌گونه موارد بیمار را آرام کنید و مراقب تنفس وی‌ باشید تا اورژانس از راه برسد، زیرا مواد سوزاننده با تخریب حلق می‌توانند سبب انقباض شدید حلق شوند و راه‌ هوایی را ببندند، از این‌رو  مراقب مصدوم باشید.

پاشیدن مواد شیمیایی روی بدن: اولین اصل در صورت پاشیدن هرگونه ماده شیمیایی روی بدن، شستشوی مداوم ناحیه با آب است. اگر اسید روی دست یا پا ریخته شد، ناحیه مذکور را زیر آب خنک بگیرید تا التهاب به کمترین حد خود برسد. امکان دارد در عرض چند ثانیه ناحیه مذکور متورم شود و همراه با درد باشد. سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید و شستشوی ناحیه مذکور را با آب ادامه دهید. هرگز ناحیه آسیب‌دیده را با گاز یا باند نپیچانید و از مالیدن هر نوع کرم بدون تجویز پزشک خودداری نمایید و تا رسیدن عوامل اورژانس، صبر کنید.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها