میگرن، سردردهای دوره‌ای است که از 4 تا 72 ساعت طول می‌کشد و تهوع یا استفراغ به دنبال دارد. افراد، هنگام حملات میگرنی کاملا بیمار می‌شوند و نمی‌توانند به کارهای روزمره‌شان برسند. در حین حملات میگرنی، فعالیت و عملکرد طبیعی معده مختل و این مساله به عدم جذب داروهای مسکن میگرن منجر می‌شود. بنابراین مصرف دارو هنگام حملات میگرنی، کمک چندانی به درمان فرد بیمار نمی‌کند. بتازگی، سمانه ملاقاسمی، عضو باشگاه پژوهشگران جوان، دستگاه کاهنده سردردهای میگرنی را اختراع کرده است که در کاهش سردردهای میگرنی تاثیر بسزایی دارد. لازم به ذکر است این دستگاه در مسابقه‌های اختراعات زنان جهان 2008 که در کره برگزار شد، مدال طلا کسب کرد.
کد خبر: ۱۸۷۷۸۵

دستگاه کاهنده سردردهای میگرنی چگونه دستگاهی است؟

این دستگاه از طریق تحریک اعصاب شست پا روی شریان کاروتید داخلی گردن تاثیر می‌گذارد و با استفاده 15 الی 20 دقیقه‌ای از این دستگاه، درد کاهش می‌یابد.

در مورد نحوه عملکرد دستگاه توضیح دهید.

جریان الکتریکی ضعیفی از طریق مقاطع طولی عصب وارد بدن می‌شود. این موضوع باعث تولید منوفسفات ادنوزین سیکلیک (CAMP) در بدن می‌‌شود که در تحریک اعصاب محیطی موثر است. تحریک از اعصاب محیطی انتخاب شده شروع می‌شود و به سیستم عصبی مرکزی می‌رسد.

گفتنی است نشت پتانسیل عمل از اعصاب محیطی به گانگلیون‌های سمپاتیکی با نظمی متقاطع صورت می‌گیرد و این پتانسیل‌ تنها از طریق رشته‌های عصب سمپاتیک منتقل می‌شود. همچنین در اعصاب محیطی که در شروع تحریک شده بودند هم پتانسیل عمل تولید می‌شود که باعث فعال شدن پمپ سدیم در اعصاب تحریک‌شده و تولید ACTH  ، دینورفرین و انکفالین یا متا اندروفین می‌شود. تولید پتانسیل عمل در سیستم سمپاتیکی که با تحریک اعصاب محیطی شروع و مستقیم وارد گانگلیون سمپاتیکی شده بود، باعث کاهش درد و منجر به تولید ماده P می‌شود. همچنین تولید پتانسیل عمل در سیستم سمپاتیکی باعث تولید نروپیتدهای مشابه VIP و CGRP در خون می‌شود که عامل مهمی در کاهش نرو ابی فوین موجود در خون است. بدین ترتیب سمپاتیک تحریک شده در فرد به حالت اول برمی‌گردد و درد کاهش خواهد یافت.

آیا تاکنون دستگاهی بدین منظور ساخته شده بود؟ روش‌های رایج برای کاهش سردردهای میگرنی چیست؟

دستگاه کاهنده سردردهای میگرنی مشابه داخلی و خارجی ندارد و برای اولین‌بار است که چنین دستگاهی پیشنهاد شده است. گفتنی است مصرف دارو در درمان حملات میگرن رایج است و از مسکن‌های ساده‌ای همانند آسپیرین یا استامینوفن در درمان حملات میگرنی استفاده می‌شود. اما در صورت عدم تسکین، داروهایی مانند ارگوتامین یا تریپتان‌ها توسط پزشک تجویز می‌شود. آی تریپتیلین، پرو پرانولول، سیپروهپتادین و سدیم والپروات از جمله داروهایی هستند که برای درمان پیشگیری میگرن تجویز می‌شوند. فیزیوتراپی، طب سوزنی، طب فشاری، ماساژ، هامیوپاتی و یوگا نیز از روش‌های غیردارویی برای کاهش حملات میگرنی و تسکین آنها به شمار می‌آیند.

این دستگاه با چه قیمتی قابل تولید است؟

برآورد اولیه برای تولید این دستگاه 80 هزار تومان است که در صورت تولید انبوه بسیار ارزان‌تر از این قیمت قابل عرضه است.

فرناز محمدی‌پور

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها