مشاور شهردار تهران در امور محیط ‌زیست با بیان این که سال‌هاست ظرفیت تحمل اکوسیستم تهران نسبت به جمعیت شهر به پایان رسیده است ، گفت: اجرای سیاست‌هایی نظیر ساخت کارخانه در شعاع 120 کیلومتری تهران از نشانه‌های بارز توزیع ناعادلانه ثروت است.
کد خبر: ۱۸۷۶۱۷
‌محمدهادی حیدرزاده، با بیان این که توزیع نامناسب ثروت و قدرت، جمعیت تهران را در سال‌های گذشته به‌طور بی‌رویه افزایش داده و معضل بزرگ آلودگی محیط ‌زیست را ایجاد کرده است، افزود: بعد از انقلاب صنعتی، افزایش جمعیت در مراکز صنعتی به وجود آمد و افزایش جمعیت تهران نیز به همین دلیل است که به دنبال آن بحران‌های ثانوی زیست‌محیطی مانند آلودگی آب، خاک و هوا ایجاد شده است.

وی با اشاره به مطرح شدن بحث ساخت کارخانه‌ها در شعاع 120 کیلومتری تهران و معضلات آن، گفت: سال‌هاست که ظرفیت اکوسیستم تهران نسبت به جمعیت شهر تکمیل شده است و این سیاست‌ها فقط با افزایش جذب مهاجر، جمعیت تهران را بیشتر می‌کند.

حیدرزاده خاطرنشان کرد: راه‌اندازی صنایع احتیاج به کارگر دارد که این کارگر به دلیل آن که قادر به تهیه مسکن در تهران نیست، در حریم شهر و حتی خارج از حریم تهران سکونت می‌کند که این کار علاوه بر این که مشکلات تهران را بیشتر خواهد کرد، با سیاست‌های تمرکززدایی دولت نیز مغایر است.

مشاور شهردار تهران با اشاره به مشکلات ساخت کارخانه‌ها در شعاع 120 کیلومتری تهران، تصریح کرد: اجرای این کار، موجب افزایش جمعیت و نقض طرح جامع تهران می‌شود، چرا که در طرح جامع، حریم، کاربری‌ها و میزان جمعیت در افق خاصی تعریف شده و لغو قانون ساخته نشدن کارخانه در شعاع 120 کیلومتری تهران به دلیل جذب مهاجر، عبور از این طرح است.

حیدرزاده طرح جامع پایتخت را قانون اساسی تهران دانست و افزود: اجرای این سیاست، بدعتی برای عبور از طرح جامع تهران به عنوان سند فرادستی خواهد شد که سال‌هاست برای آن زحمت کشیده شده است.

وی خاطرنشان کرد: لغو این قانون، موجب کم‌رنگ شدن طرح جامع تهران می‌شود و تبعات زیادی دارد که موجب می‌شود این طرح کارکرد مدیریتی و نظارتی خود را از دست بدهد و فقط در ویترین اتاق مدیران باقی بماند.

رئیس ستاد توسعه پایدار شهر تهران، افزایش شهرک‌های اقماری را از دیگر مشکلات لغو این قانون عنوان کرد و افزود: لغو این قانون مشکل جدی در حریم تهران ایجاد می‌کند و با شکسته شدن قبح آن، در آینده نزدیک شاهد خواهیم بود که علاوه بر اطراف تهران در وسط میدان‌های اصلی شهر تهران هم کارخانه احداث شود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها