50 سال پیش در روز 14 ژوییه سال 1958 میلادی فیصل دوم پادشاه عراق در جریان کودتا و انقلاب خونبار ژنرال عبدالکریم قاسم به قتل رسیده و حکومت سلطنتی عراق خاتمه می پذیرد. فیصل دوم پس از رسیدن به سن بلوغ در سال 1953 میلادی رسما به تخت سلطنت عراق می نشیند. خانواده های سلطنتی عراق و اردن با یکدیگر نسبت عموزادگی داشتند.
کد خبر: ۱۸۷۶۰۲

در پی وقوع جنگ داخلی در لبنان در سال 1958 میلادی ، ملک حسین پادشاه اردن از حکومت عراق می خواهد ارتش خود را در مرز مستقر کند.

اما پس از بسیج لشکر ، ژنرال عبدالکریم قاسم در روز 13 ژوییه سال 1958 میلادی علیه رژیم سلطنتی دست به کودتا زده و اعلام حکومت جمهوری می کند. کودتای ژنرال قاسم خونبار بود.

در روز 14 ژوییه در جریان تصرف کاخ سلطنتی در بغداد فیصل دوم و تقریبا تمام اعضای خانواده سلطنتی و بسیاری از مقامات رژیم به قتل می رسند.

در روز 15 ژوییه نوری سعید نخست وزیر رژیم سلطنتی عراق در حالی که خود را به شکل یک پیرزن درآورده و قصد فرار داشت دستگیر و کشته می شود.

انقلاب عراق به دست افسران ملی گرا رژیم سلطنتی را سرنگون کرده و حکومت جمهوری مستقر می شود. سپس ،عراق در سال 1959 از پیمان بغداد خارج می شود.

در سال 1963 میلادی حکومت عبدالکریم قاسم توسط کودتای عبدالسلام عارف سرنگون شده و خود او به قتل می رسد.

در پی مرگ مشکوک عبدالسلام عارف در سال 1966 میلادی برادرش عبدالرحمان عارف رییس جمهور عراق می شود.

او نیز به نوبه خود در سال 1968 میلادی بر اثر کودتای یک گروه از افسران حزب بعث از قدرت ساقط شده و حسن البکر قدرت را در دست می گیرد.

به این ترتیب ، در روز 14 ژوییه سال 1958 میلادی فیصل دوم پادشاه عراق در جریان کودتا و انقلاب خونبار ژنرال عبدالکریم قاسم به قتل رسیده و حکومت سلطنتی خاتمه می پذیرد. از آن پس توطئه پشت توطئه و کودتا پشت کودتا در عراق رخ می دهند.

بسیاری از آنها کشف شده و عاملان به قتل می رسند اما تعدادی دیگر نیز موفق بوده و حکومت ها را ساقط می کنند. این وضع تا زمان به قدرت رسیدن صدام حسین ادامه می یابد.

صدام با قتل عام مخالفان و خفه کردن هر صدای مخالفی پایه های حکومت خود را تقویت می کند اما سرکوب گسترده مردم بویژه شیعیان و کردها موجب ایجاد گروههای مخالف می شود.

جنگ تحمیلی عراق علیه ایران که 8 سال به طول می انجامد حکومت صدام را تضعیف می کند.
سپس صدام برای سرپوش گذاشتن به شکست در جنگ 8 ساله علیه ایران در سال 1990 میلادی به کشور کویت حمله می کند.

این سرآغاز سقوط رژیم بعثی صدام حسین بود که 13 سال بعد با حمله آمریکا به عراق عمر رژیم بعثی صدام خاتمه می یابد.

صدام حسین چند ماه پس از اشغال عراق در مخفی گاهش دستگیر می شود و پس از یک محاکمه طولانی به اتهام کشتار شیعیان روستای دوجیل توسط دادگاه عراق به مرگ محکوم شده و در 31 دسامبر سال 2006 به دار مجازات آویخته می شود.

بهرام افتخاری

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها