وقتی در جلسه معرفی دفترچه حمایت های وزارت ارشاد از سینمای مستند، انیمیشن و تجربی که در مجموع سینمای مغفول نامیده شد
کد خبر: ۱۸۷۱۱
، نادر یغماییان به مسوولان یادآور شد که بر روی پلاکارد روی تریبون کلمه «انیمیشن» نوشته نشده است ، کسی گمان نمی کرد که او به این زودی ها فیلم انیمیشن سینمایی «حضرت یوسف » را روانه پرده سینماها بکند. یغماییان متولد 1327است و در حدود 12سال است که به همراه برادرش بهروز یغماییان در تهیه و تولید برنامه های انیمیشن فعالیت می کند. زندگی حضرت صالح ، طوفان نوح و حضرت ابراهیم (ع) از جمله فیلم ها و سریال های تلویزیونی است که وی به عنوان تهیه کننده در آن نقش داشته است . بهروز یغماییان نیز از پیش از انقلاب در حیطه کارگردانی انیمیشن فعال بوده است . وقتی بابا کوچک بود، قصه های آشنا و اندازه نگه دار از جمله فیلم ها و سریال هایی است که وی به عنوان کارگردان در آن نقش داشته است . به بهانه حضور فیلم انیمیشن سینمایی حضرت یوسف (ع) در جشنواره فیلم فجر امسال با آنان گفتگویی انجام داده ایم که در پی می آید.

آیا واقعا کار انیمیشن کاری طاقت فرسا است؛
در جایی شنیدم که کار انیمیشن نه کاری طاقت فرسا که کاری طاقت سوز است تعریف شما چیست؛
کار انیمیشن همیشه طاقت فرسا نیست ؛ ولی کاری است دشوار که خلاقیت و حوصله زیاد می طلبد؛ اما موضوعی نیز در این میان وجود دارد و آن هم زیبایی و راز و رمزی است که در کار انیمیشن وجود دارد. یک کار رئال را چند بار می توان به تماشا نشست ؛ اما یک اثر انیمیشن را بارها و بارها می توان دید. انیمیشن برای دوران های مختلف است ، سالهای گذشته حال و آینده را به هم وصل می کند. شما با انیمیشن خوب می توانید یک گنجینه بسازید. ما از انجام کار سخت نمی ترسیم . آنچه ما را نگران و آزرده می کند، عدم حمایت هاست.
و حمایت های مدنظر شما چه چیزهایی است؛
اگر یادتان باشد در جلسه ای که در وزارت ارشاد بود، توضیح دادم . این هنر به هر حال کاربر است و به نیروی انسانی زیاد آن هم در زمان طولانی نیاز دارد و معنی ساده ترش این است که اشتغالزاست . اگر امروز دولت متوجه شود که انیمیشن یک صنعت است ، صنعتی که اشتغال ایجاد می کند، ارزآور است و جلوی تهاجم فرهنگی را می گیرد، اتفاق خوبی افتاده است . امروز به سینمای انیمیشن ، سینمای مغفول می گویند و راست هم می گویند. سینمای انیمیشن ، هم مغفول مانده است و هم سینمایی است فرهیخته.
به نظر می رسد گروههایی که انیمیشن تولید می کنند توانایی قبول تمام سفارشات تلویزیون را ندارند. اگر تلویزیون سفارشاتش را بالا ببرد، می توانید جوابگوی سفارشات باشید؛
اگر امروز تلویزیون از صنعت انیمیشن ایران سالی بیش از 7هزار دقیقه کار بخواهد، نخیر نمی توانیم . ما باید امکانات خودمان را بسنجیم ، شرایط بالقوه و بالفعل خودمان را ببینیم و در آن شرایط کار کنیم . ما انتظار نداریم تلویزیون کلیه نیازهای انیمیشن خودش را به وسیله ما تامین کند؛ ولی بهتر است با این دید نگاه کند که گروه هایی مثل ما می توانند سالی 2هزار دقیقه انیمیشن خوب تهیه کنند. توجه داشته باشید که وقتی تلویزیون انیمیشن را از خارج وارد می کند، به هر حال انواع و اقسام قهرمانان دروغین ، خیالی و غیرایرانی را به بچه های ما معرفی می کند، اما اینجا می توانیم قهرمانان موجود خودمان را تصویر و تقویت کنیم و این خیلی فرق می کند.
دفترچه ای که درباره حمایت از سینمای مستند، تجربی و همچنین انیمیشن چندی پیش از سوی معاونت سینمایی عرضه شد، آیا توانسته است انتظارات شما را به عنوان یکی از انیمیشن سازها بعد از 20سال برآورده کند؛
نوید بسیار خوبی بود. انتظاری 20ساله به منصه ظهور رسید که این خودش نقطه مثبتی است ، البته کارهای اول مطمئنا نواقصی هم دارد؛ اما در حال حاضر چارچوبی فراهم شده است که می توانیم راجع به آن صحبت کنیم . نقاط مثبت آن را تقویت کنیم و نقاط ضعف آن را از میان ببریم . در این دفترچه خوشبختانه ، هم پیش از تولید، هم از زمان تولید و هم در زمان پخش و اکران ، برنامه ها و ضوابط حمایت دیده شده است . در حقیقت چیزی است که سالیان سال انتظارش را داشتم . این دفترچه می تواند در سالهای آینده کاری بکند تا بچه هایی را که در عرصه سینمای انیمیشن و مستند کار می کنند به این باور برساند که دیده می شوند. پشتوانه اجرایی هم دارد همان طور که برای سینمای اکران داشت . با همان پشتوانه اجرایی بود که سینمای اکران با وجود ناکامی هایی که داشت ، توانست این همه موفقیت در داخل و خارج کشور به دست آورد. وامهای بلند مدت ، وامهای بلاعوض و خرید انواع و اقسام رایت ها از جمله نکاتی است که در دفترچه آمده و خیلی دلگرم کننده است.
بهروز یغماییان : داریم گامهای اول را برمی داریم
در صورت حمایت بهینه از این صنعت - صنعتی که در حال گذار است - تا چه اندازه این صنعت می تواند بازار جهانی داشته باشد؛
باید روی این مساله خیلی کار شود؛ چون رقابت در این عرصه آنقدر فشرده است که شاید رقبا به همین سادگی میدان را خالی نکنند. ما باید حوصله داشته باشیم ، خوش قول باشیم . کیفیت خوب ارائه بدهیم و به تعهداتمان به موقع عمل کنیم و با قیمتهای بین المللی رقابت کنیم و بتوانیم ارزان بسازیم.
با امکانات موجود می توانیم به فاکتورهایی که گفتید، عمل کنیم؛
الان خیلی از این فاکتورها را نداریم ، یعنی نمی توانیم خوش قول باشیم ؛ چون نیروی انسانی کافی نداریم . نمی توانیم ارزان بسازیم ؛ چون سیستم های تولیدمان کارآمد و مدرن نیست . نمی توانیم با کیفیت و قیمت انیمیشن های امریکایی ، اروپایی و ژاپنی رقابت کنیم . باز به همان علت هایی که گفتم . این به معنای هیچ نیست . به معنای این است که ما در اواسط راه هستیم . این برای ما خیلی با ارزش است . ما باید بدانیم در 5سال گذشته کجا بودیم و الان کجا هستیم . اگر ما رشد خوبی داشتیم پس امیدواری هست . من صراحتا می گویم که ما این رشد را داشتم . منتها تا آن نهایت هنوز راه زیادی مانده است . حوصله می خواهد و باید نیروی جوان بیاید و کار کند. با این حال ما کار بازاریابی و صادرات را شروع کرده ایم . خوشبختانه در حال حاضر مجموعه انیمیشن داستان پیامبران به ترکیه صادر شده است و از شبکه ویدیویی آن کشور در حال پخش است.
به عنوان یک مخاطب فکر می کنم نیمی از جذابیت تصویر انیمیشن به دلیل صدای شخصیت های انیمیشن بود. در حال حاضر در برنامه های تلویزیونی صداسازی با دقت و وسواس انجام نمی شود، چرا؛
جواب را باید مدیران دوبلاژ ما بدهند که چرا این نقیصه هست و از کجا ناشی می شود. من حرف شما را قبول می کنم . شاید این مورد چندان جا نیفتاده و صداها شباهت زیادی به هم دارند. باز اگر این مورد را با یک کشور خارجی مقایسه کنید، می بینید که بزرگترین هنرپیشه های آنان ، گوینده فیلمهای انیمیشن هستند و دستمزدهای هنگفتی هم می گیرند. در کشور ما روی این موضوع خیلی کار نشده است .
شما در کار جدیدتان از صدای بازیگران استفاده خواهید کرد؛
اگر نتوانیم از بازیگران شناخته شده استفاده کنیم از بهترین دوبلورها استفاده خواهیم کرد.
سینمای ما، سینمای بحرانی است و انیمیشن هم جزیی از سینمای ماست.شما آینده این نوع از سینما را چگونه ارزیابی می کنید؛
آینده سینمای زنده بحرانی است . اگر چه امیدوارم این بحران از میان برود. درباره انیمیشن هم باید بگویم که ما داریم گامهای اول را برمی داریم . بزرگترین اتفاقی که در این حیطه افتاده ، این است که بیننده ایرانی با این نوع سینما آشتی کرده است . چرا که مدام می گفتند انیمیشن ایرانی فرم ندارد و حرکتها طبیعی نیست که البته حق هم داشتند. در حال حاضر کمی از آن نقایص کاسته شده است . سینمای انیمیشن ما در حال رشد است و ما باید این حرکت را تقویت کنیم .
مهدی غلامحیدری
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها