گرچه ورزشکاران رشته‌‌های رکوردی از دیرباز در معرض خطر و مظان اتهام استفاده از موارد نیروزا بوده‌اند، اما چند صباحی است که وزنه‌برداری از نظر دوپینگی بودن، گوی سبقت را از دیگر ورزش‌های رکوردی ربوده است.
کد خبر: ۱۸۷۰۸۸

در رشته رکوردی وزنه‌برداری که همگان انتظار رکورد‌شکنی از آن دارند، اکنون استفاده از مواد نیروزا آنچنان ورزشکاران این رشته را آلوده کرده که آمار وزنه‌برداران استعمال‌کننده از مواد نیروزای غیرمجاز، روزبه روز روند صعودی داشته تا جایی که این رشته را در مجموع رشته‌های دوپینگی صاحب رکوردی شوک‌آور و دست نیافتنی کرده است.

در حالی که طی سالیان دور تاکنون جا به جایی رکوردهای وزنه‌برداری به عنوان مهم‌ترین جاذبه باعث رونق و شکوفایی وزنه‌برداری در صحنه‌های جهانی و المپیک بوده، اکنون فضای وزنه‌برداری در حوزه قهرمانی به گونه‌ای مسموم و آلوده شده که به دلیل تراکم وزنه‌برداران دوپینگی و هجوم سرسام‌آور مواد نیروزا میان وزنه‌برداران، موقعیت و اعتبار جهانی این رشته را بخصوص در بازی‌های المپیک به مخاطره انداخته است و باید به صراحت اعلام کرد بیش از آن که وزنه‌برداران رکوردشکنی کنند، دوپینگ به دلیل کثرت وزنه‌برداران استفاده‌کننده از مواد نیروزا به طور مداوم در حال رکوردشکنی در وزنه‌برداری است.

در آستانه برگزاری رقابت‌های وزنه‌برداری در بازی‌های المپیک پکن، خبرهای ناخوشایند یکی پس از دیگری فضای وزنه‌برداری را دچار نوعی نگرانی و دلواپسی کرده است. پس از آن که 2 سال پیش دوپینگی شدن 9 وزنه‌بردارمان، این رشته را در بحران نگران‌کننده‌ای فرو برد، تلاش و برنامه‌ریزی بموقع فدراسیون افشارزاده، مانع از هم پاشیدگی و سقوط وزنه‌برداری در ایران در عرصه بین‌المللی شد.

در این میان سایه شوم دوپینگ فقط بر فضای وزنه‌برداری ایران رخنه نکرد، بلکه این پدیده خانمانسوز در عالم ورزش، در کشورهای صاحب‌نام وزنه‌برداری جهان نیز رخ نشان داد و تمام افتخارات و پیشینه آنها را زیرسوال برد.

طی 3 ماه گذشته تاکنون 2 بار وزنه‌برداری دچار شوکی سنگین شده است. بار اول خبر رسوایی دوپینگ وزنه‌برداران یونانی شیرازه وزنه برداری این کشور صاحب‌نام را به‌هم ریخت و اکنون چشم‌مان به خبر دوپنیگ 11 بلغاری خیره و مبهوت مانده است. بلغارها که از دیر باز در وزنه‌برداری صاحب سبک و پیشینه‌ای تابناک بوده‌اند و در عرصه آموزش مربیان و تربیت مدرسان آکادمیک، سابقه و تجربه فراوانی دارند به مصداق ضرب‌المثل خیاط در کوزه افتاد، دردام رسوایی دوپینگ گرفتار شده‌اند. با رسوایی بزرگ دوپینگ 8 وزنه‌بردار مرد و 3 وزنه‌بردار زن تیم ملی بلغارستان، به عنوان یکی از مقتدرترین و معتبرترین تیم‌های تاریخ این رشته، وزنه‌برداری در بدترین شرایط بحرانی خود قرار دارد و چه بسا به دلیل افزایش وزنه‌برداران دوپینگی، از سوی کمیته بین‌المللی‌ (I O C ) دامنه سختگیری‌ها نسبت به وزنه‌برداران بیشتروبیشتر شود. در چنین شرایطی بیم و زنگ‌خطر حذف این رشته در المپیک، نگرانی‌های تازه‌ای را برای اصحاب فدراسیون جهانی‌ (IWF) و شخص تاماش آپان دامن زده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها