برای نخستین بار درکشور صورت گرفت

تدوین سند کاهش طلاق در استان اصفهان

مدیر کل سازمان بهزیستی استان اصفهان از تدوین سند کاهش طلاق در این استان برای نخستین بار در کشور خبر داد. محمود محمد زاده، گفت: این سند بر اساس یک کار مطالعاتی و پژوهشی گسترده و با استناد به داده‌های جمع آوری شده از 3 هزار خانواده که برای طلاق به مراکز مشاوره در سطح استان مراجعه کرده‌اند، تهیه و تدوین شده است.
کد خبر: ۱۸۶۸۲۱

او افزود: این سند در راستای تحقق 7 هدف عمده طراحی و برای تدوین آن از تخصص و همکاری یک تیم پژوهشی 55 نفره شامل روان شناس، روان پزشک، مددکار و مشاور حقوقی از 11 مرکز مشاوره استان، استفاده شده است که پس از تایید توسط استانداری اصفهان در قالب یک برنامه مشخص به زودی به مرحله اجرا در می‌آید.

او ادامه داد: حدود 30 دستگاه اجرایی و آموزشی مسوولیت تحقق و اجرای این سند را در قالب فرآیندهای آموزشی، مشاوره،هدایت و حمایت برعهده دارند.

احمدزاده افزود: آگاه سازی و اطلاع رسانی در سطوح فرد، خانواده و مسوولین پیرامون عوامل سبب ساز و تاثیر مشکلات خانودگی درامر طلاق،آموزش و تقویت مهارت‌های همسران  برای بهره مندی از یک زندگی سالم در دوران عقد و بعد از آن،کاهش بروز طلاق و برقراری صلح و سازش در زوجین متقاضی طلاق،کاهش آسیب‌های اجتماعی ناشی از طلاق بر فرزندان، زنان و مردان،گسترش آموزش‌های قبل از ازدواج با رویکردهای علمی،دینی و فرهنگی، آموزش زنان برای مقابله با مشکلات پس از طلاق و همچنین کاهش آسیب‌های اجتماعی و مشکلات بهداشت روان ناشی از طلاق در جامعه از اهداف این طرح است.

او در ادامه با اشاره به این‌که نرخ طلاق در استان اصفهان هم اکنون 9/11 درصد است و این استان رتبه هشتم کشور در بحث طلاق را به خود اختصاص داده است، اضافه کرد: بر اساس پژوهش‌های به عمل آمده برای تدوین این سند، مشخص شد در حال حاضر از هر 100 ازدواج صورت گرفته در این استان، 11 مورد به طلاق منجر شده  و تعداد 32 مورد از هر 100 طلاق صورت گرفته، توافقی بوده  است.

او با بیان این‌که شهرستان‌های اصفهان،نجف آباد،کاشان، برخوار و میمه و لنجان بالاترین آمار طلاق این استان را به خود اختصاص داده‌اند، گفت: 13 درصد طلاق‌های صورت گرفته در استان اصفهان به خاطر اعتیاد همسر بوده و دخالت اطرافیان،همسر آزاری،عدم تمکین زن، سوءظن و اختلافات روانی نیز در این راستا به ترتیب در جایگاه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

او با اشاره به افزایش سن ازدواج در میان جوانان اصفهانی نیز بیان کرد:سال گذشته میانگین سن ازدواج در این استان در میان مردان 6/25 سال و در زنان 2/25 سال بود و متاسفانه 5/15 درصد از طلاق‌های رخ داده نیز در دوران عقد صورت گرفته است که امیدواریم با اجرای این سند وهمکاری دستگاه‌های مسوول در این زمینه  و توسعه و اجرای این سند در دیگر استانها،به زودی شاهد کاهش میزان طلاق در این استان و به تبع آن در سطح کشور باشیم.

اصفهان – خبرنگار جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها