دکتر محمد مهدی زاهدی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: وزارت علوم برخلاف برخی کشورها که با آپارتاید علمی مانع پذیرش دانشجویان برخی کشورها می شوند در پذیرش دانشجوی خارجی محدودیتی از لحاظ رشته و کشور ندارد.
کد خبر: ۱۸۶۷۰۹

به گزارش خبرگزاری مهر ، زاهدی امروز سه‌شنبه در حاشیه بازدید از سومین جشنواره فرهنگ ملل در دانشگاه صنعتی شریف در جمع خبرنگاران گفت: آپارتاید علمی و جلوگیری از علم آموزی با هیچ آدابی در ادیان مختلف سازگاری ندارد و ما آن را محکوم می کنیم. برخی کشورها با آپارتاید علمی از تحصیل دانشجویان سایر کشورها در برخی رشته ها جلوگیری می کنند.

وی با بیان اینکه سیاست ما مقابله با جریان آپارتاید علمی است ، گفت: در صورتی که دانشجویان دکتری کشور در برخی رشته ها در سایر کشورها با این آپارتاید مواجه شوند، بستری را فراهم می کنیم تا بتوانند در رشته مورد علاقه خود در کشور دیگر به تحصیل بپردازند.

وزیر علوم درباره سیاست این وزارتخانه در خصوص پذیرش دانشجوی خارجی در کشور گفت: پذیرش این دانشجویان به دو صورت بورسیه و غیربورسیه صورت می گیرد و برای پذیرش به صورت غیربورسیه به هر تقاضایی پاسخ داده می شود و محدودیتی برای پذیرش از کشورهای مختلف وجود ندارد.

وی افزود: آنچه ما برنامه ریزی می کنیم این است که حضور دانشجویان سایر کشورها در کشور بیشتر شود و در این خصوص با وزارت امور خارجه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رایزنهای علمی و فرهنگی مذاکراتی صورت گرفته است.

زاهدی گفت: دانشگاههای ما نیز می توانند به طور مستقل با ایجاد سایتهای مناسب اطلاع رسانی زمینه برای تبلغیات و جذب دانشجو را فراهم کنند.

وی با اشاره به پدیده جهانی شدن اظهار داشت: جهانی شدن در صورتی که فرهنگ و سنتهای ملتها را از بین ببرد پدیده ای منفی است و برگزاری نمایشگاههایی با موضوعات فرهنگی مانند جشنواره ای که هر ساله فارغ التحصیلان خارجی دانشگاههای ایران برگزار می کنند موجب پایبند به هویت ملی می شود.

وزیر علوم درباره پذیرش مدارک دانشگاههای خارجی که به صورت غیرحضوری به ایرانیان داخل کشور مدرک می دهند گفت: وزارت علوم برای پذیرش مدارک غیرحضوری شرایط سخت تری را در نظر می گیرد و دانشگاهی که این دوره های غیرحضوری را برگزار می کند باید حتما دانشگاه معتبری باشد و اگر مدرک در مقطع دکتری صادر شده باشد دانشجو باید دارای چند پروژه تحقیقاتی و فناوری را به ثبت رسانده باشد.

وی به داوطلبانی که قصد پذیرش در دانشگاههای خارج از کشور را دارند توصیه کرد: قبل از هر اقدامی در این خصوص به وزارت علوم و سایت این وزارتخانه که تمامی اطلاعات لازم را در زمینه دانشگاههای مورد تأیید دارد مراجعه کنند. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها