رییس جمهور آمریکا امروز (یکشنبه) اعلام کرد که لزومی ندارد برای اعلام مخالفتش در مورد اوضاع حقوق بشر در چین، مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک 2008 پکن را تحریم کند. وی گفت که صرف‌نظر کردن از این مراسم توهین به مردم چین است.
کد خبر: ۱۸۶۳۱۵

به گزارش ایسنا، جرج بوش رییس جمهور آمریکا، این اظهارات را در کنفرانس خبری با یاسو فوکودا نخست وزیر ژاپن اعلام کرد.

بوش به همراه رهبران گروه هشت برای شرکت در اجلاس سران این گروه که از فردا (دوشنبه) آغاز می‌شود، در ژاپن بسر می‌برد. این در حالی است که دیگر رهبران جهان تصمیم گرفته‌اند به خاطر سرکوب تبتی‌ها توسط نیروهای دولت چین، این مراسم را تحریم کنند.

رهبران جی هشت امیدوارند در این اجلاس توافقنامه‌ای در مورد کاهش آلودگی‌ها که عامل گرم شدن زمین می‌باشد، منعقد کنند.

بوش در حالی در آخرین اجلاس سران جی هشت شرکت می‌کند که کمتر از 200 روز دیگر به پایان دوران ریاست جمهوری اش باقی مانده است.

رییس جمهور آمریکا در این اجلاس قرار است با رهبران انگلیس، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن و روسیه در مورد موضوعاتی هم چون گرم شدن کره زمین‌، قیمت نفت، کمک به آفریقا، موضوع تجارت جهانی و برنامه‌های هسته‌ای ایران و کره شمالی تبادل نظر کند.

بوش قبل از بررسی چالش‌های جهان به دنبال بررسی نگرانی ژاپن در مورد پیشرفت‌ها در خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی است. وی هم چنین قرار است موضوع ربوده شدن چند شهروند ژاپنی توسط نیروهای کره شمالی در دهه 70 و 90 را حل و فصل کند.

رییس جمهور آمریکا در این رابطه تصریح کرد که وی نگرانی‌های ژاپن را در این مورد درک می‌کند.

بوش گفت: نسبت به این موضوع آگاه هستم که مردم می‌خواهند اطمینان پیدا کنند که نسبت به موضوع ربوده شدن شهروندان ژاپنی توسط نیروهای کره شمالی بی‌توجهی نشده است.

بوش خاطر نشان کرد که خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی گامی است که نیاز به تایید دارد.

رییس جمهور آمریکا با اشاره به اعلامیه اخیر کره شمالی در مورد برنامه‌های هسته‌ای‌اش و هم چنین منهدم شدن برج خنک کننده‌ راکتور یانگ بیون گفت: لازم است پیونگ یانگ اقدامات بیشتری انجام بدهد.

وی هم چنین تصریح کرد که آمریکا نگران غنی سازی اورانیوم، گسترش سلاح‌های کشتار جمعی، نقض حقوق بشر و برنامه‌های موشک‌های بالستیک کره شمالی است.

فوکودا نیز اظهار داشت که این موضوع مهم است که موضوع اعلامیه هسته‌ای کره شمالی و محتوای آن کاملا بررسی و تایید شود.

وی گفت: به بوش گفتم که موضوع ربوده شدن شهروندان ما توسط نیروهای کره شمالی نیز یک موضوع مهم به شمار می‌رود.

انتقاد از ساختار کنونی جی هشت

این در حالی است که،قبل از شروع اجلاس سران گروه هشت در ژاپن، نیکلا سارکوزی از ساختار و شکل کنونی این گروه انتقاد کرد.

نیکلا سارکوزی رییس جمهور فرانسه، ضمن انتقاد از شکل فعلی جی‌ هشت، خواستار عضویت کشورهای مطرحی هم چون هندوستان و چین در این نشست شد.

رییس جمهور فرانسه در جمع احزاب این کشور در پاریس اظهار داشت: این کاملا بی‌معنی است که هفت کشور مطرح صنعتی به همراه روسیه و بدون حضور کشورهای مطرحی هم چون چین و هندوستان گردهم آیند و در مورد مشکلات جهانی صحبت کنند.

وی گفت: حل مشکلات جهانی بدون حضور این دو کشور کاملا بی معنی است.

در این نشست که قرار است روز دوشنبه رسما شروع به کار کند، قبل از هر چیز در مورد بحران‌ آب و هوا، اقتصاد جهانی و بحران مواد غذایی بحث و مذاکره خواهد شد.

لائل برنیارد از موسسه بروکینگز واشنگتن نیز در این ارتباط گفت: کی زمان آن فرا می‌رسد که ما به جای جی هشت، G-13 داشته باشیم. هیچ یک از مشکلات جهانی بدون تاثیر گذاری کشورهای بزرگ هم چون برزیل، هند، چین، مکزیک و کره جنوبی حل نخواهد شد.

جی هشت عملا فاقد کارکرد‌های سابق خود می‌باشد. در سال گذشته مجموع کشورهای عضو گروه هشت مسوولیت 58 درصد توازن اقتصادی جهان را بر عهده داشتند، در حالی که در سال 1997 این درصد 65 بوده است.

با توجه به نرخ رشد اقتصادی بسیار بالای کشورهایی چون چین و هند، مطمئنا این سهم بازهم دچار تغییر خواهد شد. چین با فاصله‌ای بسیار کم به عنوان چهارمین قدرت اقتصادی بعد از آلمان مطرح است و برزیل نیز به عنوان دهمین قدرت اقتصادی قبل از روسیه قرار گرفته است.

برنیارد که موافق تشکیل G-13 یعنی اضافه شدن پنج عضو دیگر به گروه هشت است، گفت: علاوه بر قدرت اقتصادی، کشورهای نام برده ارتش بسیار بزرگ و جمعیت‌های زیادی را در اختیار خود دارند. چین و هند پرجمعیت‌ترین کشورهای جهان هستند. علاوه بر آن چین در انتشار دی اکسید کربن و گازهای گلخانه‌یی سهم نخست را در بین دیگر کشورها داراست.

دنیا بسیار تغییر کرده است و ساختار جهانی قدرت با آن چیزی که سال‌ها پیش وجود داشته است بسیار متفاوت شده است. علاوه بر آن این اولین بار نیست که پیشنهاداتی برای تغییر جی هشت انجام می‌شود. در اولین نشست سران جی هشت در سال 1975، تنها شش کشور در آن عضویت داشتند. آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان غربی، ایتالیا و کانادا یکسال عضو این نشست شدند و روسیه در سال 1997.

سارکوزی در حالی خواهان افزایش اعضای جی هشت است که وی قبلا و در سال 2007 نیز در این مورد اظهارنظر کرده بود

وی گفت: من فکر می‌کنم که این مساله مسخره است که ما از کشورهایی چون چین، هند، برزیل، آفریقای جنوبی و مکزیک تنها برای صرف نهار آن هم در سومین روز این نشست دعوت به عمل آوریم.

گوردون براون نخست وزیر انگلیس نیز تمایل خود را برای افزایش اعضای جی هشت بیان داشته است.

این در حالی است که ژاپن که تنها کشور آسیای عضو جی هشت است، با افزایش اعضا مخالف است. این کشور معتقد است که با گسترش اعضا، فرصت و زمان باقی برای تک تک اعضا جهت صحبت و مذاکره طی دو روز بسیار محدود خواهد شد.

مدیر گروه تحقیقاتی جی هشت نیز در مخالفت با افزایش اعضای جی هشت ابراز داشت: کارکرد اصلی جی هشت چیزی است که کشورهای جدید که تنها به لحاظ اقتصادی دارای صلاحیت ورود به آن هستند فاقد بروز چنین کارکردهایی می‌باشند.

جان کرش مدیر گروه تحقیق جی هشت، ضمن قوی و موثر خواندن این نشست گفت: من فکر نمی‌کنم که هشت عضو فعلی جی هشت فاقد توانایی‌های لازم برای ایفای نقش موثر در تحولات جهانی باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها