در پی توافق ایران و اتحادیه اروپایی بر سر آغاز مذاکرات دو طرف از اواخر تیر ماه اخبار و گمانه‌های متعددی حول موضوع هسته ای ایران منتشر می شود که شاید در برخی از این اخبار بتوان رگه هایی از واقعیت را یافت. «ما در صحنه بین‌المللی دو کار را باید به موازات هم انجام دهیم، یکی کار با آژانس است و دیگری کار با کشورهای دیگر بخصوص کشورهای تاثیرگذار در صحنه بین‌‌المللی که عمدتا در 1+5 متمرکز هستند.»
کد خبر: ۱۸۶۲۰۶
این سخنان قسمتی از صحبت‌های ولایتی بود که چندی پیش در مصاحبه با روزنامه جمهوری اسلامی مطرح کرد.

در همین راستا جمهوری اسلامی ایران با وجود فضاسازی‌های غرب برای مخدوش کردن روابط ایران و آژانس بین‌‌المللی انرژی اتمی، بر ادامه همکاری شفاف با نهاد بین‌المللی آژانس تاکید دارد تا مانع از هر گونه سوءاستفاده برخی کشورها شود.

ایران همچنین برای خروج از بن‌بست مذاکرات هسته‌‌ای با 1+5 بر مشترکات بسته پیشنهادی خود و بسته پیشنهادی طرف مقابل تاکید و آن را نقطه آغاز گفتگو قلمداد و مطرح کرد که در گفتگوی تلفنی، جلیلی و سولانا به نتیجه رسیدند و زمان آن نیز اواخر تیر تعیین شد.

مقامات کشورمان همچنین نامه کشورهای 1+5 را که سولانا چندی پیش به تهران آورد، بدون پاسخ نگذاشتند و از طریق سفرای خود در این کشورها پاسخ ایران را تحویل وزرای خارجه کشورهای مذاکره‌کننده دادند.

در این میان اگرچه پاسخ ایران به بسته پیشنهادی گروه 1+5 هنوز مشخص نیست، اما اخبار رسیده حکایت از آن دارد که «گفتگو کردن درباره گفتگو» که از اواخر تیر میان ایران و اتحادیه اروپایی آغاز خواهد شد، پیش زمینه‌ای داشته است که این پیش‌زمینه به پیشنهاد جدید اروپا به ایران بازمی‌گردد.

به گزارش سی.ان.ان و به گفته برخی دیپلمات‌ها اتحادیه اروپایی به ایران پیشنهاد کرده است به مدت 6 هفته به ایران اجازه داده شود سطح کنونی غنی‌سازی اورانیوم خود را ادامه دهد.

ایران بیش از 3000 سانتریفیوژ دارد، اما در این 6 هفته ایران نباید سانتریفیوژ دیگری را نصب کند یا بسازد و یا از آنها استفاده کند، به عبارت دیگر، 6 هفته غنی‌سازی در ایران در سطح کنونی ادامه می‌یابد و در ازای این امر اتحادیه اروپایی هم تحریم‌های جدیدی را علیه ایران دنبال نخواهد کرد.

به نظر می‌رسد اروپا و ایران هم‌اکنون تلاش می‌کنند به نوعی بن‌بست کنونی را بشکنند و به فرمول مورد پذیرش دست یابند تا دست‌کم گفتگو کردن درباره گفتگوها شروع شود؛ فرمولی که برای رسیدن به مذاکرات رسمی استفاده می‌شود. موضوعی که خود اروپا برای انجام و استمرار آن تاکید دارد.

سخنگوی سولانا دیروز با تایید دریافت پاسخ ایران تاکید کرد، سولانا و جلیلی در تماس روز جمعه مکالمه مثبت و سازنده‌ای داشتند و توافق کردند که با یکدیگر در تماس بمانند.

وزیر خارجه آلمان نیز که دیروز پاسخ ایران را به نامه 1+5 از سفیر ایران در برلین دریافت کرده بود، گفت: موضوع اختلاف نظر بر سر برنامه هسته‌ای ایران باید از طریق دیپلماتیک و به صورت مسالمت‌آمیز حل و فصل شود.

وی ابراز امیدواری کرد دیگر اعضای گروه 1+5 نیز با توجه به پاسخ ایران، بررسی‌های لازم را انجام داده و راه را برای حل این مناقشه از طریق گفتگوهای سیاسی فراهم کنند.

مواضع ایران تغییر نکرده است‌

اما در بحبوحه ادامه فضاسازی‌های رسانه‌های غرب که از برخی اظهارنظرهای مقامات کشورمان، عقب‌نشینی از مواضع گذشته را برداشت می‌کنند، سخنگوی دولت تاکید کرد: تغییری در مواضع جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با موضوع هسته‌ای ایجاد نشده و ملت ایران بر حقوق خود تاکید دارد.

غلامحسین الهام در پاسخ به پرسش خبرنگار «جام‌جم» با بیان این که گفتگو درباره موارد مشترک دو بسته پیشنهادی روشی منطقی برای گفتگوست، اظهار کرد: در حوزه مشترک دوبسته، ایران آماده مذاکره و گفتگوست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها