"پرویز فتاح" وزیر نیرو امروز شنبه از بررسی طرحی در هیات دولت خبر داد که در صورت تصویب آن، از زمان فعالیت فروشگاهها و انواع واحدهای صنفی در کشور کاسته شده و آنها موظف می شوند در ساعات ابتدای شب تعطیل کنند. هدف از این طرح، کمک به کاهش مصرف برق و کاستن از میزان خاموشی در شهرها و روستاها در سال جاری اعلام شده است. به گفته دولت، علت اصلی این خاموشی ها، کمبود تولید برق به دلیل بروز خشکسالی بی سابقه در ایران است.
کد خبر: ۱۸۲۷۳۷

وزیر نیرو  در این باره به خبرگزاری مهر گفت: پیشنهاد موضوع پایان کار اصناف و خاموشی واحدهای صنفی در ساعات ابتدای شب از سوی این وزارتخانه به هیات دولت ارایه شده است اما اجرای این برنامه بستگی به نظر هیات دولت دارد.

فتاح ، تعطیلی فروشگاهها و واحدهای صنفی را در ساعات آغازین شب ، یک مساله عادی در کشورهای پیشرفته همچون اروپا دانست اما یادآور شد: 15 سال است که بحث اصناف و اتمام ساعات کاری آنها در ابتدای شب در ایران مطرح بوده اما به دلیل برخی تبعات به نتیجه نرسیده است.

وی تصریح کرد: باید به خاموشی اصناف در ساعات ابتدای شب با دید ملی و حاکمیتی نگاه شود، زیرا این خاموشی به نفع کشور خواهد بود.
 
وزیر نیرو با تاکید بر اینکه این اقدام در رفع کمبودها تاثیرگذار بوده و به نفع منافع ملی و کشور است، اظهارداشت: درصورت موافقت دولت با اجرای این برنامه، کمبود پیک مصرف تا حد زیادی حل خواهد شد، زیرا مصرف شبانه اصناف در حدود 4 هزار مگاوات یعنی معادل ظرفیت 4 نیروگاه 1200 مگاواتی است.

فتاح با یادآوری اینکه اعمال همه پیش بینی ها منوط به عدم صرفه جویی ها از سوی مردم و اصناف است، خاطرنشان کرد: در صورت وقوع صرفه جویی ها نیاز به اعمال این خاموشی ها نیست، این درحالی است که با توجه به شرایط اقلیمی هر استان ممکن است اجرای این تصمیمات متغیر باشد.

خاموشی ها اگرچه چند هفته ای است در نقاط مختلف کشور آغاز شده اما به گفته دولت ، این رویداد از امروز بطور منظم و طبق برنامه در شهرها انجام خواهد شد.
 

کاهش پنج هزار مگاواتی تولید برق

در همین حال، "محمدعلی وحدتی" مدیرعامل توانیر امروز گفت: در حالی که سال گذشته 5 هزار و 100 مگاوات تولید برق آبی داشتیم، امسال در اوج مصرف، دو هزار و 100 مگاوات و متوسط روزانه 600 مگاوات تولید داریم و این در شرایطی است که 750 مگاوات به مصرف حوزه نیروگاه‌های برق آبی اضافه شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، وحدتی عصر امروز در مراسم بهره ‌برداری از چهار پست 132 کیلو ولت در مشهد افزود: هر روز بیش از 30 هزار مگاوات مصرف برق در کشور داریم که متأسفانه به دلیل کاهش بارندگی، میزان آب پشت سدها کمتر از پیش بینی و تولید برق آبی در برخی استان‌ها، بین پنج تا 10 درصد کمتر از قرارداد بسته شده، محقق شده است.

وی با بیان اینکه امسال حدود 25 درصد سال پیش تولید برق آبی داریم اضافه کرد: امسال خاموشی در هر استانی متناسب با میزان کمبود برق خواهد بود که این میزان در استان های شمالی کمتر و در استان های جنوبی بیشتر است.

وحدتی اظهار داشت: با وجود کسری تولید برق در برخی استان‌ها، تلاش می‌کنیم خاموشی‌ها در هیچ نقطه‌ای از کشور از دوساعت در روز بیشتر نباشد.

مدیرعامل توانیر با اشاره به اینکه خراسان رضوی با توجه به مازاد تولید برق نسبت به مصرف معضل خاموشی ندارد گفت: از دیگر مشکلات ما محدودیت‌های خط انتقال در کشور است و باوجود تولید اضافه در برخی استان‌ها از جمله خراسان رضوی، امکان انتقال برق به استان‌های جنوبی و مشکل دار را نداریم.

 وی با بیان اینکه در حال حاضر 4 هزار و 400 مگاوات تولید اسمی و 2هزار و 800 مگاوات مصرف برق کشور است، تاکیدکرد: تولید واقعی از مصرف فقط 500 مگاوات بیشتر است.

تولید لامپهای کم مصرف

مدیرعامل توانیر تصریح کرد: به منظور خاموشی‌های کمتر، تدابیری اندیشیده شده است که از جمله کاهش 50 درصد روشنایی سطح معابر و جاده‌ها، جلوگیری از استفاده از لامپ‌های پرمصرف در مصارف تجاری و دولتی، تغییر ساعات کار اداره‌ها و برخی اصناف در استان‌های گرمسیر و استفاده از سیستم‌های برق رسانی اختصاصی توسط برخی سازمان‌ها را می توان برشمرد.

وحدتی گفت: امسال 100 میلیارد تومان اعتبار به توزیع لامپ کم مصرف در سطح کشور از سوی شرکت اختصاص یافته است که امیدواریم با این رقم بتوانیم 36 میلیون لامپ کم مصرف یارانه ای در کشور توزیع کنیم.

وی با بیان اینکه امسال 11 درصد افزایش نیاز مصرف برق داشته‌ایم، خاطرنشان کرد: 21 میلیون مشترک در کشور داریم که با همکاری آنان رفع کمبود برق میسر می‌شود.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها