معاون اقتصادی وزیر امور خارجه از تغییر ترکیب دارایی‌های ایران در بانک‌های خارجی و انتقال آن به بانک‌های آسیایی خبرداد و گفت: با تصمیم کارگروه ویژه دولت، بخشی از دارایی‌های ارزی ایران به دارایی‌های واقعی مانند طلا و بخشی هم به سهام تبدیل شد.
کد خبر: ۱۷۹۹۳۴
 محسن طلایی در گفتگو با برنا، با اشاره به انتقال دارایی‌های ارزی ایران از بانک‌های اروپایی تصریح کرد: با پیش‌بینی‌ به عمل آمده، تصمیم گرفتیم ترکیب و ترتیب دارایی‌های ارزی را به منظور افزایش ضریب امنیت آن تغییر دهیم.

وی با بیان این‌که براساس تصمیم اتخاذ شده از سوی این کارگروه بخشی ازمنابع ارزی ایران به دارایی‌های واقعی مانند طلا و بخشی هم به سهام تبدیل شده است، گفت: این در حالی است که بخشی از منابع ارزی ایران علاوه بر اقدامات فوق به بانک‌های آسیایی منتقل شده‌ است. 

طلایی با بیان این‌که دارایی‌های ارزی ایران در بانک‌های اروپایی در حد کف برای جلوگیری از بسته شدن حساب نگهداری می‌شود ، افزود: رقم ذخایر ارزی در بانک‌های خارجی حداقل الزام آور برای تبادلات بانکی با  کشورهاست.

وی با اشاره به تغییر ترکیب و ترتیب دارایی‌های خارجی ایران در دیگر کشورها ادامه داد: هم‌اکنون صادرات نفت خام به ژاپن به میزان 650 تا 700 هزار بشکه فقط با ین انجام می‌شود.

معاون اقتصادی وزیر امور خارجه با اشاره به مازاد 12 میلیارد دلاری ذخایر ارزی ایران در ژاپن افزود: کل صادرات 700 هزار بشکه‌ای نفت ایران از اواسط سال گذشته تنها با ین صورت می‌گیرد. طلایی این اقدام را در جهت امنیت و حفاظت دارایی‌های ارزی ایران اعلام کرد.

وی گفت: البته بخشی از دارایی‌های خود در بانک‌های خارجی را فقط با هدف حفظ این حساب‌ها نگه داشته‌ایم؛ چرا که در غیر این صورت با خروج این ارزها خودمان را تحریم می‌کنیم.

روزنامه‌های انگلیسی نیز با انتشار خبری در مورد دستور رئیس جمهور ایران برای خارج کردن دارایی‌های این کشور از بانک‌های اروپایی اعلام کردند، برخی بانک‌های هلندی با ایران در این زمینه همکاری می‌کنند. 

کارشناسان این اقدام ایران را در واکنش به اخبار منتشر شده در مورد احتمال تحریم بانک‌های ایرانی از سوی اتحادیه اروپایی ارزیابی می‌کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها