رهبر ائتلاف یکپارچه ملی بزرگترین فراکسیون در مجلس نمایندگان عراق که دولت را در اختیار دارد، اعلام کرد که آیت الله سید علی سیستانی مرجع عالی شیعیان عراق با امضای توافقنامه امنیتی با آمریکا مخالفت کرده است.
کد خبر: ۱۷۹۵۵۱
به گزارش ایرنا، عبدالعزیز حکیم در اظهاراتی که اغلب روزنامه های عراقی روز پنجشنبه آن را منتشر کرداند، بعد از دیدار با آیت الله سیستانی در نجف اشرف گفت : ایشان نسبت به متن پیشنهادی فعلی توافقنامه بلند مدت همکاری امنیتی ، سیاسی و اقتصادی با آمریکا اعتراض داشته و با آن مخالف هستند.

وی اضافه کرد که مرجع عالی شیعیان عراق چهارشرط را برای امضای توافقنامه با آمریکا مطرح کرده که شامل رعایت و محترم شمردن حاکمیت کامل ملی درعراق ، شفاف بودن ، اجماع ملی و ارایه توافقنامه به مجلس نمایندگان عراق است.

حکیم گفت که دیدگاه ها و ملاحظات آیت الله سیستانی نسبت به امضای توافقنامه بلند مدت همکاری با آمریکا کاملا منطبق با دیدگاه و ملاحظات دولت و گروههای سیاسی عراق است.

وی اضافه کرد که تمامی گروهها و افکارعمومی عراق متن فعلی توافقنامه که مطرح شده را رد کرده و آن را نقض حاکمیت ملی عراق می دانند.

عبدالعزیزحکیم گفت که مواضع گروههای سیاسی وشورای سیاسی امنیت ملی عراق درخصوص توافقنامه همکاری با آمریکا را به اطلاع آیت الله سیستانی رسانده است.

رهبر ائتلاف یکپارچه ملی تاکید کرد که دولت مطابق با خواست عمومی و مرجعیت درعراق، با توافقنامه بلند همکاری تعامل می کند.

وی گفته است که آیت الله سیستانی همچنین از وضعیت خدمات عمومی در عراق مانند کمبود آب و قطع برق گلایه کرده وخواستار تلاش بیشتر دولت دراین راستا شده است.

دولت و گروههای سیاسی برجسته عراقی مهم ترین انگیزه از امضای توافقنامه را خروج کشورشان از بند هفتم قیمومت سازمان ملل می دانند، اما حکیم تاکید است که توافقنامه فعلی ، نمی تواند عراق را به مفهوم حقیقی آن ، از بند هفتم خارج کند.  

احداث پایگاه های نظامی ثابت آمریکا درعراق، ورود وخروج غیر ضابطه مند نیروهای آمریکایی به عراق بدون اخذ اجازه از دولت عراق، آزادی عمل در دستگیری شهروندان عراقی که واشنگتن آنان را تهدیدی علیه امنیت خود تشخیص دهد و بالاخره مصونیت کامل سربازان و شرکت های امنیتی آمریکایی در عراق در صورت ارتکاب جرم مهمترین بندهای جدل انگیز توافقنامه هستند. 

نبود بندهای واضح و آشکاری که تضمین کننده خروج عراق از بند هفتم قیمومت سازمان ملل باشد ، ابهام در مساله دفاع آمریکا از عراق در صورت در معرض تهدید قرارگرفتن این کشور و اصرار آمریکا بر در اختیار گرفتن کامل آسمان عراق از دیگر بندهای مورد اختلاف بین بغداد و واشنگتن است.

هادی العامری رییس کمیسیون امنیت و دفاع مجلس نمایندگان عراق تهدید کرده است که اگر آمریکا برمطالبات خود اصرار ورزد، عراق مذاکرات را با واشنگتن متوقف خواهد کرد. 

افکارعمومی آمریکا به شدت با شرایط جنگی ارتش آمریکا در عراق که بیش از پنج سال است تلفات نظامی وسیعی را برای نیروهای آمریکایی به دنبال داشته اعتراض دارند و خواستار خروج فوری نیروهایشان از عراق هستند.

دولت عراق اخیرا برای اطلاع از متن توافقنامه امضای شده کشورهای دیگر با آمریکا هیاتهای رسمی به کشورهایی مانند ژاپن ، کره جنوبی و آلمان اعزام کرده است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها