گروه سلامت: به گفته رئیس مرکز تحقیقات رشد و سلامت کودک، کودکان دارای موهای نرم و بور بیشتر از دیگر کودکان در معرض ابتلا به شپش سر هستند. مثلا کودکان آفریقایی با وجود محرومیت‌های بهداشتی اما به دلیل زبر و تیره بودن موهایشان نسبت به کودکان بلژیکی، کمتر در معرض این بیماری هستند. دکتر رامین مظفری، متخصص کودکان در گفتگو با ایسنا با بیان این مطلب افزود: به طور کلی از سال 1970 شیوع ابتلا به شپش و استفاده اشتباه از شپش کش‌ها و داروهای غیرموثر در سراسر دنیا افزایش یافته است.
کد خبر: ۱۷۷۱۴۳

دکتر مظفری افزود: میزان تحصیلات پدر و مادر، محیط (مثلا محیط‌های شلوغ مثل خوابگاه‌ها و خانواده‌های شلوغ، مهدکودک‌ها) و عدم دسترسی به امکانات بهداشتی را می‌توان از علل ابتلا به شپش عنوان کرد.  وی در خصوص مشخصه شپش سر گفت: شپش‌ها روی ساقه مو و نزدیک ریشه مشاهده می‌شود که محکم به ساقه مو می‌چسبند؛ به طوری که از مو جداشدنی (جنس آهکی) نبوده و با برس زدن مکرر به مرور از آن جدا می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات رشد و سلامت کودک با اشاره به این‌که اخیرا چند مورد از مبتلایان به شپش سر در مدارس مشاهده شده است، به مادران توصیه کرد: در صورت مشاهده نشانه‌ای از شپش در سر کودکان خود، سریعا به پزشک مراجعه کنند و به کودکان خود به‌خصوص کودکانی که موی نرم و روشن دارند آموزش دهند که شپش از تماس مستقیم موها و پوست با پوست منتقل می‌شود. بنابراین در بهداشت موهای خود به صورت جدی کوشا باشند.

وی در خصوص درمان شپش افزود: در درمان شپش مصرف شامپوهای مناسب تجویز شده از سوی پزشک بسیار موثر است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها