کشاورزان افغانی ناراضی‌اند

زعفران به جای خشخاش

کشت زعفران در مناطق غربی افغانستان به جای خشخاش در سالهای اخیر از سوی دولت این کشور تشویق شده است اما کشاورزانی که به سوی آن گرایش یافته اند، از نتیجه کار رضایت ندارند.
کد خبر: ۱۷۶۵۲۶
رادیو بی بی سی از افغانستان گزارش داد: مقامهای افغان می گویند زعفران تولید شده در هرات، پس از گذراندن آزمایش های سنجش کیفیت، در سطح جهانی دارای کیفیت مرغوب شناخته شده است اما با وجود ابراز رضایت مقامات محلی از رونق کشت زعفران در هرات، زعفران کاران این ولایت، از نبود بازار مناسب برای این محصول، گله‌مند هستند.

بشیراحمد احمدی، مدیر ترویج اداره زراعت هرات  به بی بی سی گفت:  امسال در مجموع ??? هکتار زمین در سراسر ولایت هرات، زیر کشت زعفران رفته و بازار خوبی هم داشته است.

به گفته وی، درحال حاضر، یک شرکت خصوصی، زعفران خالص هرات را کیلویی ???? دلار خریده و پس از بسته بندی به خارج صادر می شود.

افغانستان بزرگترین تولید کننده خشخاش در جهان است و بر اساس آمار ارائه شده از سوی سازمان ملل متحد، بیش از نود درصد مواد مخدر جهان، از همین گیاه در افغانستان بدست می آید.

اسماعیل احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی به تازگی اعلام کرد که سال گذشته 8 هزار و 200 تن تریاک در افغانستان تولید شده است و این رقم در سال جاری همچنان رو به فزونی است.

افزایش تولید مواد مخدر در افغانستان در شرایطی صورت می گیرد که نیروهای اشغالگر به رهبری امریکا یکی از دلایل حضور خود را در آن کشور، جلوگیری از تولید مواد مخدر عنوان می کنند.

کارشناسان معتقدند وضعیت کنونی نشانگر آن است که از یکسو، بر خلاف شعارها، اشغالگران اقدام چندانی در زمینه جلوگیری از کشت خشخاش انجام نمی دهند و از دیگر سو، با تشدید وخامت اوضاع اقتصادی در این کشور، مردم را به روی آوردن به چنین محصولی پردرآمدی تشویق می سازند.

بی بی سی – بنگاه سخن پراکنی انگلستان - نیز به نقل از کارشناسان، سودآور بودن کشت خشخاش ، در کنار ناتوانی دولت افغانستان در اجرای قانون اعمال ممنوعیت تولید و قاچاق مواد مخدر را  از دلایل ناکامی ترویج کشت جایگزین در این کشور بیان کرد اما حاضر نشد به نقش اشغالگران که انگلیس یکی از آنها است، در این زمینه اشاره کند.

این رادیو در این زمینه به نقل از خبرنگار خود نوشت: در روستای کهدستان در ده کیلومتری شرق شهر هرات، بیش از دوصد جریب زمین به کشت زعفران اختصاص یافته است. کشاورزان این روستا می گویند کشت زعفران را از هشت سال پیش آغاز کرده اند و هر سال، مقدار قابل ملاحظه ای از زعفران تولیدی آنها، در بازارهای داخلی و خارجی عرضه شده است.

غلام فاروق، از زعفران‌کاران روستای کهدستان، می گوید دولت آنگونه که باید، به حمایت از زعفران‌کاران و تشویق آنان نپرداخته است. "ما باید مرجع تشویق کننده داشته باشیم که تاوان بکشد (خسارات ما را جبران کند)، زعفرانی را که ما تولید می کنیم از ما بخرد".

این کشاورز افغان می گوید زعفران‎کاران روستای او، حتی نمی دانند زعفران خود را به چه کسی و چه مرجعی بفروشند. او می افزاید: "یک عده زعفران ما را می خرند که فقط به نفع خود می فروشند و اصلاً به ما هیچ سودی نمی رسد".

مسئولان اداره زراعت هرات می گویند در سال گذشته، بیش از پانصد کیلوگرم زعفران، در این ولایت تولید شده است. به گفته این مسئولان، زعفران تولید شده در هرات، توسط بخش خصوصی خریداری، بسته بندی و صادر می شود.

کارشناسان میزان موفقیت کشت زعفران و مطرح شدن آن به عنوان جایگزین خشخاش را، بسته به میزان حمایت دولت از زعفران‌کاران و تلاش برای یافتن بازار مناسب برای این محصول می دانند.

ایران، همسایه غربی افغانستان، از تولید کنندگان عمده زعفران در سطح جهان است و پیاز زعفران مورد نیاز زعفران کاران افغانستان نیز، از ایران تامین می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها