وزیر نیرو در گفتگو با «جام‌جم»:

نیازمند صرفه‌جویی جدی مردم در آب و برق هستیم‌

گروه اقتصاد: وزیر نیرو با اشاره به مشکل خشکسالی فراگیر در سال‌جاری گفت: به دلیل بارش‌های کم برای تامین برق حداقلی در کشور، نیازمند همراهی جدی مردم هستیم. پرویز فتاح در گفتگو با «جام‌جم» تصریح کرد: سال 8685 موفق شدیم مصرف برق را کاهش دهیم و امسال با بارندگی 12 میلی‌متری که نصف سال گذشته است و با توجه به این که پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد تا پایان شهریور، بارندگی موثری نداریم، باید همه دستگاه‌ها و رسانه‌ها، مردم را برای کاهش مصرف در حوزه آب و برق تشویق کنند.
کد خبر: ۱۷۲۰۸۵

وزیر نیرو در پاسخ به این پرسش که آیا امسال باز صادرات برق خواهیم داشت، گفت: سیاست ما کاهش یا در صورت امکان، قطع کامل صادرات است و این موضوع را به طور جدی دنبال می‌کنیم.

وزیر نیرو در پاسخ به این سوال که در صورت ایجاد محدودیت در مصرف منابع آبی، اولویت مشمول چه بخش‌هایی خواهد بود، گفت: اولویت اول ما، تامین آب شرب است و به همین دلیل با وزارت کشاورزی هم هماهنگی‌هایی شده تا سیاستگذاری‌های کشت را متناسب با مشکل مذکور تنظیم کنند. مهندس فتاح تصریح کرد: مطالعات نشان می‌دهد خشکسالی برای ما پدیده‌ای یکساله نیست بلکه دوسالانه است لذا ما وظیفه داریم منابع آبی خود را نه برای یک سال بلکه برای مصرفی دوساله مدیریت و توزیع کنیم.

وی با اشاره به توزیع لامپ‌های کم‌مصرف گفت: 70 میلیارد تومان پول برای توزیع لامپ کم‌مصرف اختصاص داده‌ایم که بخشی از آن نیز رایگان در مراکز مشخص شده توزیع خواهد شد.

وزیر نیرو با تشکر از صدا و سیمادرمورد تاثیر برنامه‌های نمایشی در کاهش مصرف افزود: با توجه به محدودیت منابع، تنها راه صرفه‌جویی مردم و مدیریت بر مصرف است و ما از همه شهروندان می‌خواهیم در نهضت «صرفه‌جویی» حتی به اندازه یک لامپ و یک لیتر آب صرفه‌جویی کنند. ضمن آن که ما تمام تلاش خود را برای حل مشکلات فنی انجام خواهیم داد.

مهندس فتاح در پاسخ به این پرسش که تصور مردم این است که زمستان 86 بارندگی خوب داشته‌ایم، گفت: سال 86 سرمای بیشتری داشتیم که باعث ماندگاری بیشتر برف شد، اما بارندگی زیادی نداشتیم که این روند در فروردین و اردیبهشت هم کماکان ادامه دارد. وزیر نیرو در مثالی ملموس گفت: اگر هر شهروندی 2 لامپ 100 وات را خاموش و صرفه‌جویی کند، هیچ مشکلی در حوزه برق نخواهیم داشت. وی افزود: مردم بدانند اگر از آنان چنین تقاضایی داریم، خودمان در وزارت نیرو و دیگر دستگاه‌های دولتی زودتر صرفه‌جویی را شروع کرده‌ایم.

تقدیر وزیر نیرو از صدا و سیما

در همین حال رئیس و مدیران رسانه ملی در نشستی مشترک با وزیر و معاونان وزارت نیرو، راهکارهای افزایش تعامل و همکاری دوجانبه را به منظور ارتقای اطلاع‌رسانی و مقابله با آثار و پیامدهای خشکسالی در کشور بررسی کردند.

پرویز فتاح، وزیر نیرو در این نشست که صبح دیروز در محل سازمان صدا و سیما برگزار شد، به کاهش میزان بارندگی و محدودیت منابع آبی کشور در آستانه فصل تابستان اشاره کرد و گفت: این خشکسالی محدود به کشور ما نبوده و مساله‌ای جهانی است که تنها راه کنترل پیامدها و تبعات آن برنامه‌ریزی مناسب و صرفه‌جویی در مصرف است. وزیر نیرو با تاکید بر تاثیرگذاری کمبود منابع آبی بر فعالیت نیروگاه‌های برق آبی کشور و همچنین افت تولید محصولات کشاورزی، افزود: تامین برق نیز در تابستان مستلزم همکاری و مشارکت جدی مردم برای کاهش مصرف و استفاده بهینه از برق است. وی خاطرنشان کرد: به‌رغم پیش‌بینی تداوم خشکسالی، در صورت اصلاح فرهنگ مصرف و پرهیز از اسراف کشور با هیچ مشکلی برای تامین آب و برق مصرف شهروندان مواجه نخواهد شد.

وزیر نیرو افزود: دولت نیز با تشکیل ستاد خشکسالی و بسیج امکانات خود، برنامه‌ریزی مناسبی را برای پاسخگویی به نیازهای اساسی مردم و کنترل تبعات کم‌آبی بر تولیدات انجام داده است.

مهندس ضرغامی، رئیس سازمان صدا و سیما نیز با اشاره به مشکل جهانی کمبود آب، تامین آب و برق را از مسائل مهم و حیاتی کشور برشمرد و گفت: برای خدمت‌رسانی مناسب در این حوزه که ارتباط مستقیم با رفاه و رضایتمندی مردم دارد، باید بیشترین تلاش و همکاری صورت بگیرد.

وی با اشاره به ابعاد گسترده خشکسالی در جهان گفت: اخبار از وسعت کم‌نظیر خشکسالی در مناطق مختلف دنیا حکایت دارد.

رئیس سازمان صدا و سیما برنامه‌ریزی و اقدامات وزارت نیرو را در سال‌های اخیر موثر و ارزنده دانست و ابراز امیدواری کرد: امسال نیز با برنامه‌ریزی مناسب مسوولان و همراهی و مشارکت مردم، پدیده خشکسالی و تبعات آن در کشور کنترل شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها