لطف‌الله فروزنده‌

عامل موفقیت اصولگرایان‌

جمعه آینده 6 اردیبهشت، مرحله دوم انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد. در دور اول، اصولگرایان موفق به کسب اکثریت کرسی‌های مجلس شدند که بررسی علل این موفقیت راهبردهای مرحله دوم را مشخص خواهد کرد.
کد خبر: ۱۷۰۳۲۱
جریان اصولگرا به دلایل زیر در مرحله اول از رقیب پیشی گرفت:

1 - تدوین و نهادینه کردن مدل 6+5: براساس این مدل 90 درصد از نیروهای اصولگرا از طیف‌های خط امام و رهبری؛ تحول‌خواه و ایثارگران و رایحه بر اساس یک برنامه و دستورالعمل مشخصی، زمینه وحدت و انسجام نیروهای اصولگرا را فراهم کردند. امید، نشاط، حرکت و انسجام از پیامدهای این مدل بود که در نتیجه نوعی هم‌افزایی در جبهه اصولگرا به وجود آورد.

2 - روحیه گذشت و ایثار در نیروهای هر سه طیف: البته این مطلب در بین سه طیف، شدت و ضعف داشت، اما این که روحیه سهم‌خواهی به حداقل رسید، ناشی از همین روحیه ایثار بود.

3 - تدوین معیار و اصول برای انتخاب کاندیداها: گروه 6+5 ابتدا دستورالعمل انتخاب کاندیداها را تدوین کرد. براساس این دستورالعمل صلاحیت‌های اعتقادی، فردی، رفتاری، کارآمدی و مقبولیت معیار انتخاب تعیین شد. این که در عمل تا چه حدی بر این اساس رفتار شد، قابل بررسی است، ولی دیدگاه معیاری یکی از گام‌های مهم در کار مشترک طیف‌های مختلف اصولگرا بود.

4 - استفاده از دیگر ظرفیت‌های نیروهای اصولگرا: گروه 6+5 ساعت‌ها وقت گذاشت و با افراد حقیقی و حقوقی موثر و ذی‌نفوذ در جریان اصولگرا مذاکره کرد و تا حدودی توانست نوعی همدلی و همگرایی برای حمایت از جبهه متحد اصولگرایان فراهم کند.

5 - تبلیغات و فعالیت مشترک تحت پرچم جبهه متحد اصولگرا: هر چند برخی بداخلاقی‌ها فضا را مه‌آلود کرد، ولی مردم هوشیار پرچم جبهه اصولگرا را شناخته و هوشیارانه به کاندیداهای آن رای دادند.

6 - رعایت اخلاق انتخاباتی و قانون در شیوه‌های تبلیغاتی: هرچند رقبا و برخی افراد، قانون انتخابات را رعایت نکردند؛ اما مجموعه نیروهای جبهه اصولگرا تلاش کرد تا حد امکان قانون را رعایت کند. رفتار ملت هم نشان داد مردم با بررسی و دقت، انتخاب خود را انجام دادند و رفتار جدیدی را به نمایش گذاشتند، به طوری که مشخص شد تبلیغات پرسروصدا چندان موثر نیست و کار سینه به سینه و اطلاع‌رسانی الکترونیکی بیش از تبلیغات پرزرق و برق جاذبه و اثربخشی دارد.

7 - بیان دستاوردهای مثبت دولت و مجلس اصولگرا: در عین حال نقد منصفانه عملکرد جریان‌ اصولگرا به مردم نشان داد، اصولگرایان صادقانه اشکالات را پذیرفته و عزم جدی دارند، نقاط قوت را تقویت و نقاط ضعف را کاهش دهند، روحیه ضداستکباری، ولایتمداری، توجه به مسائل اساسی مردم و ارتباط بامردم از جمله نقاط قوت جریان اصولگرا بود که باعث جلب اعتماد آنها شد.

8 - ارائه برنامه مشخص و کاربردی در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی از کارهای جدید و ابتکار جبهه متحد اصولگرا بود. براساس این برنامه، مردم احساس کردند اصولگرایان به دور از شعار و غوغاسالاری، دردهای جامعه را شناخته و برای حل آن برنامه دارند.

این شرایط و رعایت این نکات و همدلی و کار مشترک و هماهنگی تبلیغاتی، موفقیت در مرحله دوم را با راهیابی 11 نفره باقیمانده هموار خواهد کرد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها