روزنامه لوموند چاپ پاریس نوشت: پرویز مشرف رئیس جمهور پاکستان که سال گذشته در اوضاعی شک برانگیز بار دیگر به ریاست جمهوری برگزیده شد هم اکنون با چالش طلبی یوسف رضا گیلانی نخست وزیر جدید روبرو شده است.
کد خبر: ۱۶۵۶۸۸
به گزارش واحد مرکزی و به نقل از شماره امروز لوموند،این روزنامه در سرمقاله خود در اینترنت افزود :گیلانی که با ائتلاف احزاب مخالف دولت که در انتخابات پارلمانی هجدهم فوریه به پیروزی دست یافته بودند به نخست وزیری برگزیده شده است روز سه شنبه از ازادی قضات که به فرمان مشرف در حبس خانگی بسر می بردند خبر داد. مشرف پیش از این با قضات و به ویژه رئیس دیوان عالی کشور که انتخاب مجددش را زیر سوال برده بودند برخورد کرده بود.

این اقدام کاملا نمادین نخست وزیر برای ازادی قضات حکایت از رکود قدرت مشرف دارد که نتوانست رقبایش را از احراز اکثریت قاطع در مجمع ملی به رغم فوت بی نظیر بوتو باز دارد.
گیلانی که یکی از دوستان بی نظیر بوتو است در برابر پارلمان اظهار داشت امروزه دموکراسی به سبب ازخودگذشتگی بی نظیر قوت گرفته است.

اکنون این سوال مطرح است که ایا عصر تازه ای در پاکستان اغاز شده است؟ باید امیدوار بود و اولین اقدامات نخست وزیر حکایت از این امر دارد.اما اوضاع همچنان بسیار شکننده است.دولت جدید متشکل از اکثریت ناهمگنی است که احزاب هوادار بوتو ، نزدیکان رقیب وی نواز شریف و اسلامگرایان وابسته به طالبان در ان حضور دارند.امریکا که روی اتحاد میان ژنرال مشرف و بی نظیر بوتو در بازگشت از تبعید حساب کرده بود به سرعت وی را تحت فشار قرار خواهند داد.انها قصد دارند مبارزه با تندروهای اسلامگرا را در مناطق مرزی با افغانستان تشدید کنند در حالی که دولت گفتگو را تحسین می کند.

نخست وزیر جدید پاکستان همچنین باید با اوضاع اقتصادی نگران کننده مواجه شود.تورم لجام گسیخته ، تشدید کمبود مواد غذایی اولیه و سوخت و افزایش کسری بودجه از مسائلی است که گیلانی با انها روبرو خواهد شد.سرمایه گذاری های خارجی به سبب ناامنی فزاینده کاهش یافته است.از ابتدای سال حدود سیصد نفر در پاکستان و عمدتا در عملیات انتحاری کشته شده اند.
در چنین اوضاعی حسن نیت گیلانی ممکن است زیر سوال برود.هر چند حسن نیت مشرف نیز زیر سوال رفته اما وی از حمایت قدرتمندانه ای در ارتش برخوردار است و این مسئله موجب تسهیل امور نخواهد شد.

پاکستان که از سوی واشنگتن بعنوان جبهه مبارزه با تروریسم تلقی شده ، خود نمایانگر تضاد سیاست امریکا از یک سو لفاظی برای دموکراسی و از سوی دیگر لزوم مبارزه با خشونت اسلامگرایان است.
پاکستان بعنوان کشور دارنده سلاح اتمی و رفتار تاسف برانگیز رئیس جمهورش موضوع توجهات خاص است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها