کد خبر: ۱۶۲۹۷۸

ماهیچه‌های قوی شکم که تا به حال بارداری شما را تا حدودی مخفی می‌کردند، دیگر چنین نیستند و آن را به‌خوبی نشان می‌دهند.

وضعیت جنین‌

فرزندتان در حال حاضر 60 تا 65 میلی‌متر طول و حدود 14 گرم نیز وزن دارد. او توانایی بلعیدن و جذب مایعات مترشحه را دارد. دستانش کامل شده و ناخن‌ها نیز در حال بلند شدن است، حتی جوانه‌های درونی دندان‌ها نیز تشکیل شده است.

حالا او صورت ظاهر یک انسان را پیدا کرده است. کیسه آمنیوتیک نیز حاوی 50 سانتی‌متر مربع مایع است. در این هفته جفت کار ترشح و تولید هورمون را به پایان می‌رساند.

نکات تغذیه‌ای و بهداشتی‌

برخلاف آنچه ممکن است تا به حال شنیده باشید، در این مرحله نیازی نیست که رژیم غذایی حاوی سبزیجات و میوه‌جات را کنار بگذارید تا مطمئن شوید که مقدار کافی پروتئین، ویتامین «ب 12»، کلسیم و ویتامین «د» به کودک می‌رسد.

انواع سبزیجات باید مصرف شود و در مورد میزان مصرف خود نیز با پزشک متخصص مشورت نمایید.

از نمک‌های یددار دریایی استفاده کنید تا نیاز بدن به ید تامین شود.

اگر هموگلوبین بدنتان پایین است، از مصرف مکمل‌های آهن غافل نشوید و از غذاهای مملو از آهن مانند لوبیا قرمز، نخود و سبزیجاتی که برگ سبز دارند و برشتوک نیز استفاده نمایید.

از مصرف روزانه شیر و ماست غافل نشوید. کتاب‌هایی که در زمینه تغذیه در این دوران هستند، مفید می‌باشند.

غذاهای حاوی قند ساکارز برایتان مناسب نیستند.

به یاد داشته باشید که طبق آخرین تحقیقات مشخص شده کودکانی که مادرشان در زمان بارداری سیگار می‌کشیده‌اند، 2 برابر دیگران مبتلا به آسم می‌شوند. متخصصان ارزیابی کرده‌اند که در حدود 5 تا 15 درصد از موارد آسم در کودکان مربوط به سیگار کشیدن مادران است که با ترک سیگار از جانب آنها وضعیت فرزندان بهتر می‌شود، پس به سیگار فکر نکنید.

در ضمن از حالا به بعد جنین در حال رشد به مثانه فشار می‌آورد و موجب می‌شود تا به صورت مکرر نیاز به تخلیه مثانه و ادرار کردن داشته باشید.

در ضمن احتمال ابتلا به عفونت ادراری نیز در این زمان بیشتر است. پس با مشاهده علائمی مانند سوزش ادرار سریعا با پزشک خود تماس بگیرید.در ضمن یبوست بارداری نیز ممکن است از حالا به بعد با شما باشد، به همین دلیل از آب (حداقل 6 تا 8 لیوان) و میوه‌ها و سبزیجات کافی استفاده نمایید.

در ضمن می‌توانید صبح ناشتا روز خود را با آب یا مایعات گرم شروع کنید.

به خاطر داشته باشید که غذاهای حاوی فیبر مناسب‌ترند و مکمل‌های آهن ممکن است به تشدید یبوست کمک کنند. از این رو در چنین مواردی با پزشک مشورت نمایید.

سحر کمالی‌نفر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها