مشاور وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و رییس انستیتو تحقیقات بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: میزان مرگ و میر ناشی از بیماری کالاآزار
کد خبر: ۱۵۶۳۴۸
(لیشمانیوز احشایی) در کشور به کمتر از دو درصد رسیده است.
دکتر حسین ملک افضلی افزود: با اجرای برنامههای ویژه، این بیماری مهلک تا دو سال آینده در کشور کاملا ریشهکن خواهد شد.
وی این موفقیت را مرهون تلاش بیوقفه محققان و متخصصان ایستگاه تحقیقات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران مستقر در مشگین شهر دانسته و افزود: این مرکز بزودی با همکاری سازمان بهداشت جهانی به مرکز منطقهای مدیترانه شرقی تبدیل میشود.
وی با بیان اینکه بر اساس آخرین آمار منتشره از سوی سازمان بهداشت جهانی شهرستان مشگین شهر اصلیترین کانون بیماری کالاآزار در خاورمیانه است، افزود: بر اساس آمار، تعداد مبتلایان به این بیماری در مشگین شهر از نفر در سال به شش نفر در سال جاری کاهش یافته که این شش نفر نیز درمان شدهاند.
وی ازآمادگی کشورمان برای انتقال یافتهها و تجربیات و ارایه خدمات به کشورهای آفریقایی و شبه قاره هند که دچار این بیماری هستند خبر داد.
بهگزارش ایرنا ، دکتر رضا پاکدل معاون فنی مرکز بهداشت استان اردبیل نیز در اینباره گفت: هماکنون در خانه بهداشت استان آموزشهای لازم در زمینه این بیماری ارایه شده و افراد آموزش دیده این مراکز به محض مشاهده موارد مشکوک با شهرستان مشگینشهر همآهنگ میشوند.
بیماری کالاآزار که در اصطلاح محلی به دالاغ معروف است از مهمترین بیماریهای انگلی است که با علایمی از قبیل تبهای نامنظم ، بزرگی شکم، کمخونی و لاغری همراه است و معمولا در کودکان زیر سال دیده میشود.
عامل اصلی این بیماری حیواناتی از جمله گرگ ، شغال ، روباه و سگهای خانگی است و بیماری توسط نوعی پشه به نام پشه خاکی از حیوان به انسان منتقل میشود.
با هدف شناسایی ، مطالعه و درمان این بیماری ایستگاه تحقیقات بهداشتی و پزشکی مشگینشهر از سال در این شهرستان مستقر شده و فعالیت گستردهای در این زمینه آغاز شده است.
ایستگاه تحقیقات بهداشتی و پزشکی شهرستان مشگین شهر جزو مرکز تحقیقات بهداشتی کشوراست که علاوه برانجام کارهای تحقیقاتی در زمینه بیماری کالاآزار و سایر بیماریهای بومی منطقه ، در زمینه بازآموزی صحرایی دانشجویان رشتههای مختلف از جمله علوم بالینی ، علوم پایه پزشکی ، دکترای حرفهای و دکترای تخصصی فعالیت دارد.
شهرستان مشگین شهر با هزار نفر جمعیت در کیلومتری شمال غرب اردبیل واقع است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها