زمان تصمیم گیری سران و چهره های مطرح گروه های سیاسی برای قطعی کردن شرکت در انتخابات مجلس هشتم تنگ تر می شود؛ اما تردیدهای آنان پایان نیافته است.
کد خبر: ۱۵۶۲۵۴

بسیاری از چهره هایی که در انتخابات ریاست جمهوری به رقابت یکدیگر رفته بودند، هر یک به گونه ای دستی در رقابت های انتخابات مجلس هشتم دارند، اما اظهارنظرهای آنان تاکنون گویای آن است که خود تصمیم قطعی برای نامزد شدن در این انتخابات ندارند.
محسن رضایی ، اگرچه با حضور و سخنرانی در همایش حزب تازه تاسیس عدالت و توسعه اسلامی ، پشتیبانی خود را از این حزب اعلام می کند، اما به گفته خود، قصد شرکت در انتخابات را ندارد.علی لاریجانی نیز تاکنون اظهارنظری مبنی بر نامزد شدن در انتخابات مجلس هشتم نکرده هر چند، حضور پررنگ او در سخنرانی ها و نشست های عمومی سیاسی ، نشانه یک فعالیت تمام عیار انتخاباتی است.
سیدمحمد خاتمی در میان اصلاح طلبان وضعیت پیچیده تری دارد. همراه نزدیک او سیدمحمدعلی ابطحی در سایت خود از تلاش ها و رایزنی هایی خبر می دهد که برای ترغیب خاتمی به شرکت در انتخابات مطرح می شود. او با بیان این که «کاش خاتمی در انتخابات مجلس شرکت کند!» اظهار می کند که با وجود توصیه ها و درخواست هایی که به رئیس جمهور سابق می شود، خاتمی هنوز تصمیمی برای حضور در انتخابات مجلس هشتم نگرفته است. با وجود این که خاتمی تاکنون احتمال شرکت در انتخابات مجلس هشتم را رد کرده ؛ اما افزون بر حضور در جلسات گروه های اصلاح طلب برای ایجاد هماهنگی در فعالیت های این جریان سیاسی ، سفرهای استانی نیز برگزار می کند که نمی توان مقاصد انتخاباتی این سفرها را منکر شد.
مهدی کروبی در این میان صراحت بیشتری دارد. او علاوه بر این که به عنوان دبیرکل حزب اعتماد ملی ، حضور پرتلاشی در انتخابات مجلس هشتم دارد و هیچ زمانی را برای سخنرانی ، اظهارنظر و انجام سفرهای استانی و تبلیغ حزب خود از دست نمی دهد، صراحتا اعلام کرده است که در انتخابات آینده مجلس نامزد نمی شود، بلکه قصد دارد در انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری به عنوان نامزد ریاست جمهوری به مصاف احمدی نژاد برود.
محمدباقر قالیباف شهردار تهران نیز در این مقطع انتخاباتی شیوه خود را دارد. او با انتقاد تلویحی از جبهه متحد اصولگرایی مبنی بر محدود دیدن دایره اصولگرایی و این که نمی توان پشت درهای بسته فهرست تهیه کرد، توضیح بیشتری درباره نحوه حضور خود در انتخابات اسفند ماه نداده ؛ اما به نظر می رسد در میان فهرست های متعدد انتخاباتی که اسفند ماه ارائه می شود جای پای محمدباقر قالیباف را در یکی از این فهرست ها ببینیم.

ریشه تردیدها

دلایل تردید چهره های سرشناس و مطرح سیاسی برای نامزد شدن در انتخابات مجلس هشتم با در نظر گرفتن وضعیت این مقطع انتخاباتی شاید قابل درک باشد. انتخابات مجلس هشتم مهم و غیرقابل پیش بینی است . بیشتر پیش بینی ها حول این محوریت که این انتخابات در ادامه نتایج انتخابات سومین دوره شوراها و البته به صورت واضح تر جایگاه گروه های سیاسی را نشان خواهد داد، اما این انتخابات پیروز قطعی با ترکیب اکثریت و اقلیت فعلی نخواهد داشت.
حسن روحانی که او نیز در گفتگو با روزنامه جام جم ، شرکت خود در انتخابات مجلس هشتم را تاکنون بعید دانسته ، معتقد است: ترکیب مجلس هشتم بیش از هر چیز شبیه مجلس پنجم خواهد بود. یعنی یک اکثریت نسبی در برابر یک اقلیت قوی. حسین مرعشی ، سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی نیز درباره پیش بینی خود از انتخابات آینده می گوید: انسان ها پیچیده اند، ایرانی ها پیچیده ترند و وقتی که جمع می شوند، آرای همه استان ها هم که جمع شود، هیچ کس نمی تواند بگوید که چه می شود، اما ترکیبی که اکنون اصولگرایان دارند، قابل دوام نیست شاید جای اقلیت و اکثریت عوض نشود، ولی اقلیت ، اقلیت قدرتمندی خواهد بود.

تردید بعدی ؛ ریاست جمهوری

یک سال و 4 ماه پس از برگزاری انتخابات مجلس هشتم ، انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری آغاز می شود. برای برخی چهره ها که هنوز خاطره ناکامی در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری نهم سنگینی می کند، شرکت در انتخابات مجلس هشتم که پیچیدگی و ابهام خاص خود را دارد، یک ریسک جدی سیاسی است.
این افراد امیدوارند با برگزاری انتخابات مجلس هشتم ، فضای شفاف تر و روشن تری را پیش روی خود ببینند و براساس نتیجه انتخابات مجلس ، برای حضور خود در انتخابات ریاست جمهوری دوره دهم تصمیم بگیرند، چراکه اگر سیاق نتایج پیشین انتخاباتی در این انتخابات نیز تاثیرگذار باشد، می توان گفت: نتیجه انتخابات دوره هشتم مجلس قطعا بر نتیجه انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری تاثیرگذار خواهد بود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها