کارخانه سیمان «حماره» با بهرهگیری از فناوریهای روز جهان به عنوان یک کارخانه کمنظیر در خاورمیانه توسط ایران در سوریه به بهرهبرداری رسید.
کد خبر: ۱۵۶۰۹۲

این پروژه عظیم صنعتی که به دست متخصصان ایرانی در سوریه به اجرا در آمده است، روز پنجشنبه توسط "بشار اسد" رییس جمهوری سوریه افتتاح شد.
شرکت ایرانی "احداث صنعت"، مجری طرح میلیون دلاری ساخت کارخانهی سیمان است که در استان حماه واقع در کیلومتری شمال شهر دمشق احداث شده است.
کارخانه حماه با توان تولید یک میلیون و یکصد هزار تن در سال، یکی از پیشرفتهترین کارخانههای تولید سیمان در خاورمیانه به شمار میرود.
در مراسم راه اندازی این کارخانه، "علی اکبر محرابیان" و "محمد سعیدی کیا" وزیران صنایع و معادن و مسکن و شهرسازی ایران نیز حضور داشتند.
"کیخسرو کریم آقایی" مدیر اجرایی پروژهی سیمان "حماه" به ایرنا گفت: کارخانه با درصد توان خود شروع به کار کرده است و امیدواریم در دو ماه آینده به ظرفیت کامل خود برسد.
کریم آقایی تصریح کرد: احداث صنعت با تولید سه هزار تن از مواد مورد نیاز کارخانه در سوریه، در عمل فناوری این صنعت را به این کشور منتقل ساخت.
وی افزود: شن کوره که قلب کارخانهی سیمان به شمار میرود، مطابق استانداردهای اروپایی و زیر نظر کارشناسان ایرانی در سوریه تولید شد.
کریم آقایی در مورد مراحل اجرایی طرح توضیح داد: احداث صنعت پس از اجرای موفقیت آمیز طرح سیمان در ایران، با مناسبترین قیمتی که داده بود، برندهی مناقصهی ساخت کارخانهی سیمان حماه شد.
وی افزود: عملیات اجرایی این پروژه از ماه مارس سال میلادی آغاز شد و احداث صنعت، مجموعهی طرحهای ساختمانی را که بخش عظیمی از پروژه بود خود انجام داد.
به گفته مدیر اجرایی کارخانه، احداث صنعت همچنین برای بهرهگیری از فناوری روز دنیا، با شرکت "اپل اسمیت" دانمارک که با سال سابقه، از معتبرترین شرکتهای سازندهی تجهیزات این صنعت به شمار میرود، برای خرید ماشین آلات قرارداد بست.
وی افزود: مجری طرح، به اتفاق شرکتهای ایرانی "اکسین صنعت"، "مدیریت احداث"، "دوام انرژی"، و استپ"، کنسرسیومی را برای انجام عملیات مکانیکی والکتریکی پروژه تشکیل داد.
به گفته کریم آقایی، احداث صنعت از شرکتهای ایرانی "سانو" به عنوان مشاور سازه و "ولتک" هند به عنوان مشاور صنعتی نیز بهره گرفت.
مدیر اجرایی کارخانه تصریح کرد: از آن جا که مجری، مشاور سوئیسی به نام "پیگ" را برگزیده بود، با بالاترین استانداردهای اروپایی کار را به انجام رساند.
کریم آقایی متذکر شد: بزودی با رسیدن به ظرفیت نهایی، کارخانه را به کارفرمای سوری "شرکت ملی سیمان سوریه" موسوم به "جی.او.سی" تحویل خواهیم داد.
رایزن اقتصادی سفارت ایران در سوریه نیز گفت: با توجه به نیاز سوریه به سالانه شش میلیون تن سیمان و تولید چهار میلیون تنی آن در این کشور، کارخانهی حماه، نقش مهمی در تامین نیازهای داخلی این کشور خواهد داشت.
"سید مرتضی مرتضوی" در مصاحبه با خبرنگار ایرنا، افزود: ورود سیمان تولیدی کارخانهی حماه به بازار، به کاهش قیمت سیمان خواهد انجامید که مدتی است در سوریه بالا رفته است.
مرتضوی تاکید کرد: بهره برداری از کارخانهی سیمان حماه همچنین در رونق و توسعهی ساخت و ساز در سوریه تاثیر بسزایی دارد.
"محمد ناجی عطری" نخست وزیر سوریه روز پنجشنبه در مراسم افتتاح طرح سیمان حماه گفت: این کارخانه به منزلهی بنای اقتصادی عظیمی است که ارزش دو چندانی به اقتصاد ملی کشور میدهد.
عطری در مصاحبه با خبرنگاران افزود: احداث این کارخانه که سالانه بیش از یک میلیون تن سیمان تولید خواهد کرد، دستاورد بزرگی است که سوریه را ظرف یکی دو سال از یک کشور واردکننده به صادرکننده ی سیمان تبدیل خواهد کرد.
به گفتهی وزیر صنایع و معادن ایران، کارخانه زیر نظر متخصص ایرانی فعالیت دارد که این عده با آموزش کارشناس سوری، به تدریج کارها را به آنها خواهند سپرد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها