امروز، دهم دسامبر، در روزی که توفانی از باد و باران و رعد و برق شهر بوئنوس آیرس پایتخت آرژانتین را فرا گرفته است، «نستور کرچنر»
کد خبر: ۱۵۵۶۶۴
رئیس جمهوری این کشور امریکای جنوبی در یک رویداد بیسابقه تاریخی، زمام امور را به نخستین رئیس جمهور زن کشور یعنی همسرش، خانم «کریستینا فرناندز کرچنر» تحویل میدهد.

خانم فرناندز دومین رئیس جمهوری زن در آرژانتین است، اما اولین زنی است که با رای مستقیم مردم به این سمت دست مییابد، چون پیش از او، بیوه پرون پس از مرگ همسرش و با تصمیم شورای حکومتی زمام امور کشور را به دست گرفته بود.

خانم فرناندز توانست در انتخابات 28 اکتبر  6 آبان - در آرژانتین 5/43 درصد آرا را به دست آورد. او معروف به «خانم K» است و برای آنکه تفاوتی میان او و نام شوهرش باشد، ترجیح میدهد او را «فرناندز» و نه «کرچنر» صدا کنند.

آرای او بیش از دو برابر آرای شوهرش، «نستور کرچنر» بود که در سال 2003 میلادی قدرت را به دست گرفت اما به جای شرکت دوباره در انتخابات، همسرش را وارد عرصه کرد.

خانم فرناندز، نامزد «جبهه پیروزی» در انتخابات بود و همانند شوهرش، وکیل و عضو حزب رسمی «پرون» - بزرگترین تشکل سیاسی در آرژانتین  است.

خانم فرناندز قرار است عصر امروز به وقت بوئنوس آیرس  بامداد فردا به وقت تهران  به طور رسمی، ریاست جمهوری را در دست بگیرد.
این رویداد تاریخی است، نه فقط به آن جهت که اولین زن منتخب مردم آرژانتین برای اداره کشور است، بلکه به این خاطر که شوهرش، حمایل ریاست جمهوری را به او واگذار خواهد کرد.

به عقیده صاحبنظران، این درست است که خانم فرناندز با رای اکثریت مردم آرژانتین انتخاب شده، اما در واقع، مهمترین حامی او، شوهرش بود که با پرهیز از انتخابات اجباری داخلی حزب «پرون»، کریستینا را برای ریاست جمهوری، نامزد حزب کرد.

انتقال قدرت در آرژانتین امروز آرامترین رویداد در این زمینه ظرف دو دهه پس از احیای دموکراسی در این کشور امریکای لاتین است. تاکنون، انتقال قدرت همواره بین احزاب مخالف صورت میگرفت و بسیاری از آنها، با خشونت و ناامنی همراه بود.
اما با وجود آنکه جنسیت رئیس جمهوری در آرژانتین عوض شده است، خانم کریستینا فرناندز کرچنر، زمامداری خود را با تشکیل کابینهای با حضور اکثریت وزیران دولت شوهرش ادامه خواهد داد و «نستور کرچنر» مشاور عالی او برای اداره امور خواهد بود.

خانم کرچنر حتی گفته است که در زمینه اقتصادی نیز همان مشی و برنامه شوهرش را دنبال خواهد کرد.
در چنین شرایطی، فقط باران میتواند جشن امروز آرژانتینیها را در «میدان می»، مقابل کاخ ریاست جمهوری در شهر بوئنوس آیرس بر هم بزند.

اگر آسمان تا ساعات باقیمانده تا عصر باز شود، چه خورشید ظاهر شود و چه نشود، صدای موسیقی و پایکوبی آرژانتینیها تا پاسی از شب همگان را به هیجان خواهد آورد. فقط، باید باران نبارد.
آرژانتینیها به این خانم 54 ساله که صاحب دو فرزند پسر و دختر است، لقب «ملکه کریستینا» را دادهاند.


محمدرضا نادری
جامجم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها