تیم سپاهان نخستین تیم ایرانی است که افتخار حضور در جام باشگاه های جهان را به دست آورده است.
کد خبر: ۱۵۵۱۴۶

عنوان نایب قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا موجب شد نماینده فوتبال کشورمان در این رقابت معتبر در میان بزرگان جهان جای داشته باشد.
مسابقات جام باشگاه های جهان با شرکت 7 تیم باشگاهی از تمام قاره ها از روز جمعه 16 آذر آغاز می شود و در روز 25 آذر با شناخت قهرمان باشگاه های جهان به پایان می رسد.
برای آشناشدن با وضعیت و چگونگی برگزاری این مسابقات ، خواندن این صفحه را توصیه می کنیم.


30 سال پس از نخستین دوره جام جهانی فوتبال و 5سال بعد از راه اندازی مسابقات جام باشگاه های اروپا، تصمیم بر این شد که قهرمان باشگاه های امریکای جنوبی در برابر قهرمان باشگاه های اروپا دو دیدار رفت و برگشت برگزار کنند و تیمی که در مجموع پیروز شود، عنوان قهرمان جام باشگاه های جهان را به خود اختصاص دهد. اولین قهرمان این بازی ها رئال مادرید بود که پس از تساوی بدون گل در خانه پنارول اروگوئه در بازی برگشت این حریف را 1-5 درهم کوبید. برگزاری این مسابقات تا سال 1980 به همان ترتیب بود تا این که فیفا تصمیم گرفت تغییراتی را در آن ایجاد کند. با ورود شرکت تویوتا به عرصه ورزش که یکی از اولین شرکت هایی بود که اسپانسر ویژه یک مسابقه شده بود، قرار شد قهرمان باشگاهی جهان در جامی به نام جام تویوتا که هر ساله در اواخر سال میلادی در توکیو برگزار می شد، تعیین شود. این جام به صورت تک مسابقه بود که میان قهرمان اروپا و قهرمان امریکای جنوبی انجام می شد.

تجربه ناموفق

در سال 2000 با نظر فیفا مسابقاتی با نام جام باشگاه های جهان در کشور برزیل انجام شد. این بازی ها اولین مسابقات جامی بود که در هزاره جدید برگزار می شد و طی آن 8تیم از قاره های جهان در 2گروه چهار تیمی با هم بازی کردند و در دیدار پایانی کوریتیانس با شکست واسکو دوگاما قهرمان شد. تیمهای رئال مادرید و منچستر یونایتد هم که به عنوان نمایندگان اروپا در بازی ها حاضر بودند، موفقیتی کسب نکردند و رئال مادرید تنها رتبه سوم را به خود اختصاص داد. پس از این بازی ها باشگاه های اروپایی از حضور در چنین مسابقاتی طفره رفتند و علت آن را خستگی زیاد در گرماگرم برگزاری لیگ های داخلی کشورشان و لیگ قهرمانان اروپا عنوان کردند. به این ترتیب ، برگزاری این بازی ها برای مدتی به دست فراموشی سپرده شد. جام تویوتا که به صورت تک بازی برگزار می شد تا سال 2004 ادامه یافت ، ولی همواره جای این سوال باقی بود که آیا قهرمان باشگاه های جهان نباید با نمایندگان دیگر قاره ها هم بازی کند؛ این واقعیت که فوتبال در دیگر قاره ها پیشرفت کرده بود و کیفیت فوتبال دیگر قاره ها به اروپا و امریکای جنوبی نزدیک شده بود، موجب شد فیفا تصمیم به برگزاری مسابقاتی بگیرد تا قهرمان باشگاه های جهان حقیقی تر جلوه کند. در 2سال گذشته این بازی ها با قهرمانی تیم های برزیلی سائوپائولو و اینترناسیونال به پایان رسید تا دست تیم های اروپایی لیورپول و بارسلونا از این جام کوتاه بماند و مشخص شود اروپایی ها تنها قدرت باشگاهی جهان نیستند.

نحوه برگزاری

با توجه به تعدد مسابقات در اروپا و برای این که قهرمان های 2 قاره امریکای جنوبی و اروپا در مقایسه با دیگران ارجحیت داشته باشند، قرار بر این شده که این دو تیم دیرتر از دیگران در بازی ها شرکت کنند. به این ترتیب که ابتدا قهرمان آسیا (سپاهان) و اقیانوسیه (وایتکر یونایتد) برابر هم صف آرایی می کنند و تیم پیروز به دیدار تیم میزبان (اوراواردز) می رود. طبق جدول تیمی که از این مسابقه سربلند بیرون آید، برای رسیدن به دیدار پایانی به دیدار قهرمان اروپا (میلان) می رود. در سوی دیگر جدول نیز قهرمان آفریقا (ساحل تونس) و قهرمان امریکای شمالی و مرکزی (پاچوکای مکزیک) با هم بازی می کنند و تیم برنده با قهرمان امریکای جنوبی (بوکاجونیورز) روبه رو می شود. بازی های این دوره در 3 شهر توکیو و یوکوهاما و تویوتا سیتی برگزار می شود که تنها یک ساعت با هم فاصله دارند و دیدار پایانی هم در بندر یوکوهامای ژاپن محل برگزاری فینال جام جهانی 2002 انجام می شود.

وایتکر یونایتد ، حریف اول

حریف سپاهان در اولین بازی این جام وایتکر یونایتد است ، تیمی که سابقه زیادی در فوتبال نیوزیلند ندارد و تنها در سال 2004 تاسیس شده است . این تیم جانشین اوکلند سیتی ، نماینده فصل گذشته این قاره شده که در بازی های دوره گذشته با 2 گل مغلوب الاهلی مصر شد و خیلی زود به خانه برگشت . جالب این که در پی حذف این تیم سپ بلاتر، رئیس فیفا از بازی ضعیف این تیم انتقاد کرد و گفت در صورتی که باشگاه های اقیانوسیه با همین کیفیت نازل در این بازی ها شرکت کنند ، سهمیه خود را از دست خواهند داد. وایتکریونایتد تیم پرقدرتی نیست . فوتبال کشور نیوزیلند در مقایسه با استرالیا به مراتب در سطح پایین تری است . 4 سال پیش تیم ملی نیوزیلند در یک دیدار که به نوعی قهرمان آسیا اقیانوسیه را تعیین می کرد در ورزشگاه آزادی برابر تیم ملی ایران با 3 گل شکست خورد. این تیم در دیدار پایانی باشگاه های اقیانوسیه تیم با (Ba) نماینده فیجی را شکست داد. فراموش نکنیم با آمدن استرالیا به کنفدراسیون فوتبال آسیا، قهرمانی در اقیانوسیه بسیار آسان تر از گذشته است.

بازیکنان کلیدی

دنی هی بهترین بازیکن تیم وایتکریونایتد محسوب می شود. او 32ساله و کاپیتان این تیم است و سابقه حضور در لیگ برتر انگلیس و نیز لیگ قهرمانان اروپا را با پیراهن لیدزیونایتد دارد. هی در مرکز دفاع خصلت رهبری تیمش را داراست و یک بازی خوان ماهر است . از مهمترین خصوصیات او شروع منطقی بازی تهاجمی از خط دفاع تیمش است. در خط حمله این تیم هم کامینز مناپی تهدیدی جدی برای خط دفاع سپاهان خواهد بود. وی بهترین مهاجم این تیم نیوزیلندی محسوب می شود. جز بازیکنانی که نام برده شد، 3بازیکن انگلیسی و 2بازیکن ولزی این تیم قرمز و سفیدپوش را همراهی می کنند. وایتکریونایتد دارای بازیکنان قدبلند و تنومند است و از بازیکنان جوان و باتجربه به یک اندازه بهره می برد. مربی این تیم کریستوفر میلی کیچ ، امیدوار است تیمش به مرحله دوم بازی ها راه یابد.

داورها

برای قضاوت این بازی ها از تمام قاره های جهان داورهایی انتخاب شده اند که سرشناس ترین آنها مانوئل مخوتو گونسالس از کشور اسپانیا است که اخیرا قضاوت بازی حساس اسکاتلند ایتالیا را از مرحله انتخابی یورو 2008به عهده داشت. از کنفدراسیون فوتبال آسیا مارک شیلد استرالیایی و هیرویوشی تاکایامای ژاپنی برای قضاوت در این بازی ها انتخاب شده اند.

ورزشگاه ملی توکیو

این ورزشگاه که محل برگزاری اولین بازی تیم سپاهان در این مسابقات است ، ورزشگاهی قدیمی است که در مرکز توکیو واقع شده و در سال 1958 میزبانی بازی های آسیایی و در سال 1968 نیز میزبانی المپیک توکیو را به عهده داشته است .این ورزشگاه 50ساله که گنجایش 60 هزار تماشاگر را دارد، هر ساله میزبان جام سنتی امپراطوری ژاپن است . جز بازی اول ، یک بازی یک چهارم نهایی و یک دیدار نیمه نهایی در این ورزشگاه برگزار می شود. این ورزشگاه در حال حاضر میزبان هیچیک از تیم های ژاپنی در لیگ این کشور نیست.

امیدواری سپاهان

سپاهان تیم پرقدرت کشورمان که اکنون یک تیم حرفه ای تمام و کمال به شمار می آید ، توانایی به وجود آوردن شگفتی در این بازی ها را دارد. داشتن یک مربی بین المللی ، یک کادر فنی مناسب که زیر نظر او فعالیت می کنند و بهره بردن از کادر مدیریتی قوی در کنار بازیکنانی که در خدمت کار گروهی و تاکتیکی تیم هستند، از مهمترین نکات مثبت سپاهان است .در میان بازیکنان سپاهان نمی توان تفاوتی ویژه قائل شد؛ اما برای بازی با وایتکریونایتد شاید سرعت و تکنیک محمود کریمی به کار سپاهان بیاید.در دفاع نیز محسن بنگر و هادی عقیلی هماهنگ تر از گذشته هستند و روش بازی در سیستمی که 4 مدافع دارد را خوب یاد گرفته اند. نقش محرم نویدکیا نیز در این بازی ها بسیار مهم خواهد بود. اگر محرم همان محرم آماده 3سال پیش باشد، سپاهان برای رسیدن به مرحله یک چهارم نهایی و گرفتن انتقام از اورا واردز کاری دشوار پیش روی نخواهد داشت . این سفر سومین سفر ماه های اخیر سپاهان به سرزمین آفتاب تابان است و می توان سپاهان را یک تیم باتجربه بین المللی قلمداد کرد. اگر سپاهان در روز 22 آذر حریف میلان شد، نباید زیاد تعجب کنیم. سپاهان قدرت این کار را دارد.

مزدک میرزایی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها