علی دایی این روزها از 2 منظر مورد توجه قرار گرفته است: یکی پایدار بودن فتوحات قبلی او در جداول جهانی گلزنی و دستاوردهای فوتبال و دعوت وی به مراسم مختلف به همین علت است
کد خبر: ۱۵۴۲۸۸
و دوم نتایج رو به نزول و تحلیل رونده سایپا با مربیگری اوست که نمی توان مرتبط بودن دومی را با اولی رد کرد و آن را منتج از عامل نخست ندانست.
پس از انتخاب کاپیتان سابق تیم ملی ایران به عنوان بیست و ششمین فوتبالیست برتر تاریخ (که البته عنوانی اغراق شده برای او و سزاواری وی کمتر از این بود) خبر قرار داشتن دایی در صدر جدول برترین گلزن در تاریخ برگزاری دور مقدماتی جام های جهانی رسیده که یک موفقیت برای کل ورزش ایران است ، پیش از تمام اینها نیز مهاجم سابق باشگاه های پرسپولیس ، بایرن مونیخ ، هرتابرلین و صبا باتری عنوان برترین گلزن تاریخ دیدارهای ملی را تصاحب و در حالی از رقم 100 گل عبور کرده بود که پیش از وی هیچ مهاجمی در سطح ملی از رقم 85 گل فراتر نرفته بود، با این حال اعلام و انعکاس موفقیت های زمان بازیگری دایی و دعوت از وی به اینجا و آنجا به قصد ارج گذاشتن بر آن توفیق ، وقت و توجه دایی را چنان کم کرده که سایپا میزان زیادی از کارایی اش را از دست داده و سقوط شدید در جدول رده بندی لیگ برتر ایران و سپس حذف شدن به دست فولاد اهواز در مسابقه های جام حذفی کشور محصول مستقیم همین کم توجهی ها به کار تیمداری از سوی دایی 38 ساله بوده است.
دایی به عنوان نماد بزرگ فوتبال ایران طی 15 سال اخیر، به بیشتر مراسمی که از سوی نهادهای مختلف ترتیب داده شده ، دعوت شده و جدیدترین نمونه آن قرعه کشی دور مقدماتی جام جهانی 2010 بوده است که یکشنبه 4 آذر در دوربان آفریقای جنوبی صورت پذیرفت و دایی را نیز به آن فراخواندند.

کاملا محسوس

با این که حضور دایی در این گونه مراسم و گردهمایی ها همیشه نوعی افتخار برای کشور ما بوده ، اما به نظر می رسد این مسائل از تمرکز او روی کار اصلی اش که هدایت سایپاست ، کاسته باشد و این مساله در نتایجی که این تیم گرفته (قبول 6 باخت در 13 مسابقه اش در لیگ) کاملا محسوس بوده است. تنزل تیمی که قهرمان فصل پیش لیگ کشور بوده ، به رده های چهاردهم و پانزدهم این فصل نمی تواند رویدادی عادی تلقی شود و ارتباطی با کادر فنی اش نداشته باشد.
موضوع وقتی حادتر می شود که در نظر بگیریم سایپا نماینده اول ایران در دوره بعدی جام قهرمانان باشگاه های آسیا به حساب می آید و باید حضورش را در این پیکارها از اسفند ماه شروع کند و فرصتی کمتر از 3 ماه برای آن مهم ، بر دشواری های کار سایپا در آن مسابقه ها می افزاید. تعدد نتایج بد سایپا در صحنه رقابت های لیگ که دایی مکرر کوشیده است به مسائل جنبی مثل داوری و بداقبالی ها و شرایط نامساعد جنبی ارتباط دهد، شایعه برکناری او را نیز طی هفته های اخیر قوت بخشیده و حتی یکی دو جانشین عمده نیز برای او ردیف شده اند، اما اگر او ماندنی باشد باید فکری اساسی به حال کمبودهای فنی تیمش که کم نیز نیستند، بکند؛ زیرا با این بساط سایپا نه تنها راهی به جمع 6 تیم بالانشین لیگ داخلی ندارد، بلکه همانند جام حذفی ایران ناکام قطعی جام قهرمانان آسیا هم خواهد بود.

برآورد اشتباه

کم توجهی و اشتباهات دایی فقط به نوع و میزان رسیدگی وی به تیمش طی این فصل منحصر و منتهی نمی شود و او در برآورد نیروها و نفرات تیمش در تابستان امسال نیز مرتکب قصورهایی شد. وقتی امثال یزدانی ، خلیلی ، مومن زاده و فرزانه سایپا را ترک گفتند، هرچند دایی جانشینانی را برای آنها جور کرد، اما وقایع و نتایج این فصل بوضوح به ما می گویند که این جایگزینی ها ناموفق بوده اند و آمده ها، اصلا جای رفته ها را پر نکرده اند.
روشن ترین نمونه در این زمینه به پست سانتر فوروارد مربوط می شود که هرچند ادریانو الوز برزیلی به سایپا آمد و او از بهترین مهاجمان لیگ ایران در چهار پنج سال اخیر بوده و ابتدا در استقلال اهواز و سپس مس کرمان کارنامه قبولی گرفته بود، اما پر کردن جای خلیلی کوچ کرده به پرسپولیس و دایی بازنشسته شده (به عنوان بازیگر) را غیرممکن یافته و به این ترتیب ضعف در کار گلزنی عیب عمده سایپا در این فصل جلوه کرده است.
این تیم به این سبب گلهای پرشماری را در طول فصل از دست داده و از برتری های میدانی خود به حد کفایت سود نجسته است. اصولا از مرکز خط میانی هم توپ سازی موثری برای حمله وران تیم صورت نمی پذیرد، زیرا کیانوش رحمتی هم در این پست جانشین موفقی برای یزدانی جلوه نکرده است.

سرسختی

اینها فضای تیمی را به دست می دهد که نه مهره گیری مناسبی داشته ، نه فنی و ظریف بازی می کند و نه مربی ای دارد که وقت و ظرافت حل تمام این مشکلات فنی را داشته باشد. شاید اگر علی دایی ، دایی نبود، خودش در تابستان به پست مدیریت فنی ارتقاء می یافت و مربی بهتری را برای اداره فنی تیم خود برمی گزید؛ اما سرسختی او که سلاح اصلی وی طی سال ها حضور مختلف اش در میدان بوده ، به او چنین اجازه ای را نمی دهد و فقط می توان امید بست که همین خصلت از مشکلات سایپا در نیم فصل دوم لیگ بکاهد و ضایعات پرشمار نیم فصل اول را جبران کند؛ هرچند در آن صورت نیز آینده نارنجی و سفیدها در جام نخست باشگاهی قاره مبهم نشان می دهد.


وصال روحانی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها