سعید جلیلی ، دبیر شورای عالی امنیت ملی در شرایطی فردا به دیدار خاویر سولانا، رئیس هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپایی می رود که گفته می شود
کد خبر: ۱۵۴۲۳۳
طرح ها و ابتکارات تازه ای برای ارائه در مذاکرات دوجانبه دارد.
آنچه مذاکرات لندن را پراهمیت می کند، این است که علاوه بر گزارش البرادعی که 2 هفته پیش ارائه شد، گزارش سولانا از روند برنامه های هسته ای ایران و ارزیابی او از به نتیجه رسیدن مسیرهای دیپلماتیک ، بعد دوم دستور کار نشست هفته آینده نمایندگان گروه 1+5 را درباره صدور قطعنامه سوم علیه ایران تشکیل می دهد.
گروه 1+5 در آخرین بیانیه خود اعلام کرده است که گزارش های البرادعی و سولانا مبنای تصمیم گیری آنها در خصوص ارائه یا عدم ارائه پیش نویس قطعنامه سوم علیه ایران به شورای امنیت خواهد بود. براساس آنچه سخنگوی دولت اعلام کرده است ، در نشست لندن ، اروپا باید منتظر شنیدن طرح های تازه ای از سوی ایران باشد.
غلامحسین الهام سه شنبه این هفته با بیان این که دبیر شورای عالی امنیت ملی طرح ها و ابتکارات تازه ای در مذاکره با سولانا دارد، گفت: ابتکارات و طرح های جلیلی به هیچ وجه به معنای بازگشت به عقب نیست ، این طرح ها در چارچوب حفظ حقوق ایران ، نپذیرفتن تحمیل ها و تعهدات غیرقانونی ، استمرار مذاکره بر مبنای مصالح و تداوم فعالیت ها براساس مقررات است.
اگر گروه 1+5 به بیانیه ماه گذشته خود وفادار باشد و فشارهای امریکا در تصمیم گیری 4 عضو دائم دیگر شورای امنیت موثر نباشد، گزارش البرادعی دلیل روشن و کاملی است تا شورای امنیت از مسیر پیموده شده در 2 قطعنامه قبلی بازگردد و پرونده ایران را به مرجع اصلی و قانونی خود یعنی آژانس بین المللی انرژی هسته ای تحویل دهد، چرا که خاویر سولانا نیز ناچار است که گزارش خود را بر مبنای شواهد مستند البرادعی تهیه کند.

رئیس جمهور:
گزارش البرادعی صحیح و شفاف است

رئیس جمهور روز گذشته در حاشیه جلسه هیات دولت در پاسخ به پرسش «جام جم» درخصوص برخی اظهارات مبنی بر دوپهلو بودن گزارش البرادعی و بهره برداری های امریکا از موارد مبهم در این گزارش گفت: این گزارش مطلقا دوپهلو نیست و از لحاظ حقوقی ، صحیح و شفاف است. این گزارش صد درصد به نفع مردم ایران بوده و در حقیقت فعالیت های صلح آمیز ملت ایران را تایید کرده است.
محمود احمدی نژاد افزود: آژانس سوال هایی از ما داشت که جواب آنها را دادیم و طبق زمان بندی مشخص برنامه همکاری با آژانس جلو می رود. بر همین اساس آژانس 2 نامه برای ما درخصوص فعالیت های P1 و P2 و همچنین اورانیوم فلزی فرستاد و اعلام کرد که بحث آژانس در این دو مورد تمام شده است. من از آقای آقازاده می خواهم این دو نامه را در یک زمان مناسب منتشر کند.
رئیس جمهور در ادامه گفت: گزارش آژانس یک پیروزی برای ملت ما بود. امروز به لحاظ فنی شرایط ما به مراتب بهتر از 2 سال قبل و فعالیت های ما مورد تایید آژانس است. وی افزود: من به شما می گویم پرونده ایران از لحاظ سیاسی تمام شده است و اگر برخی قدرت ها حرف هایی می زنند، دو، سه دلیل بیشتر ندارد. آنها نمی خواهند پیروزی ملت ایران در دنیا جلوه کند. آنها می خواهند با هیاهو برخی را در کشور بترسانند و امتیاز بگیرند.

سولانا: از فضای مثبت گزارش البرادعی باید حداکثر استفاده را کرد

از سوی دیگر، مسوول دیپلماسی اتحادیه اروپایی با اشاره به گزارش اخیر محمد البرادعی ، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی درخصوص نحوه همکاری ایران با این آژانس گفت: باید از فضای مثبتی که این گزارش به وجود آورده است ، نهایت استفاده را کرد.
خاویر سولانا در گفتگو با روزنامه عربی زبان «الوفاق» گزارش البرادعی را مثبت و حاوی نکات مهم دانست و گفت ، این گزارش محور مذاکرات این اتحادیه با سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی در لندن خواهد بود.
او درباره اعمال فشار امریکا به اتحادیه اروپایی برای تهیه گزارش منفی درخصوص پرونده هسته ای ایران و زمینه سازی برای تشدید تحریم ها علیه این کشور گفت: ما هر چند که روابط خوبی با این کشور (امریکا) داریم ، ولی به اصولی پایبندیم و من به عنوان مسوول دیپلماسی این اتحادیه ، وظیفه دارم که به مثبت ترین نتایج ممکن در این خصوص دست یابم.

بوش: به حل دیپلماتیک مساله هسته ای ایران پایبندم

همزمان با این موضعگیری ها رئیس جمهور امریکا در گفتگو با آسوشیتدپرس با وجود گزارش مثبت و محکم البرادعی درباره صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران ، همچنان بر اتهامات غیرمستند خود مبنی بر نظامی بودن برنامه هسته ای ایران پافشاری کرده و با تکرار اینکه تنها در صورتی که ایران فعالیت های غنی سازی خود را متوقف کند واشنگتن با تهران گفتگو خواهد کرد، ادعا کرد که امریکا به دنبال یافتن راه حلی دیپلماتیک برای حل مساله هسته ای ایران است.
به گزارش ایسنا، جورج بوش در پاسخ به این که «ناراحت نیستید که امریکایی ها نگران این هستند که ما در آستانه جنگ دیگری قرار داریم»، گفت: من نه یک بار بلکه صدها بار گفته ام که ما قصد داریم تلاش کرده و این مساله را به طور دیپلماتیک حل کنیم و فکر می کنم بتوانیم این کار را انجام دهیم. این کاری است که ما در تلاشیم آن را انجام دهیم و ائتلاف خوبی از کشورهایی که نگران مساله ایران هستند، گردهم آورده ایم.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها