محققان آمریکایی ساختار بزرگ ترین ذره سلولی که تا کنون بصورت کریستال درآمده را مدل سازی کرده و روش هایی را برای طراحی ذرات فوق جهت انتقال دارو ارائه داده اند.
کد خبر: ۱۵۴۱۹۰

به گزارش ساینس دیلی ، مطالعه انجام شده توسط محققان دانشگاه کالیفرنیا و دانشکده پزشکی «هوارد هاجز» بر اجزاء نانومتریال (موادی در مقیاس نانو برابر با یک بیلیونیم واحد) به عنوان ابزاری برای انتقال دارو متمرکز بوده است . این اجزاء ، ذرات بزرگی به شکل خمره هستند که در سیتوپلاسم سلولهای پستانداران یافت شده در ایمنی ذاتی بدن نقش دارند.
به گفته محققان می توان با کمک تکنیک های مهندسی ، از این ذرات که بصورت کپسول های طبیعی در مقیاس نانو وجود دارند به عنوان ابزار انتقال دارو استفاده کرد.
محققان با استفاده از پراش (انکسار) اشعه ایکس و مدل سازی کامپیوتری مدل اتمی را برای پروتئین اصلی این ذره که دیواره پوسته ای شکل آن را تشکیل می دهد ، پیش نویسی کرده اند. این مدل پیش نویسی شده الزاما جزئی در سطح اتم با ساختار کاملا منحصر به فرد مانند یک خمره با سحطی شیار دار است.
پوشش سطحی آن از 96 زنجیره پروتئینی مشابه تشکیل شده که هر یک از زنجیره ها شیار طویلی را در نیمه ای از ساختار خمره ای شکل و نیز در کلاهک پوسته تشکیل می دهند.
این ساختارهای خمره ای در مقیاس نانو را می توان به عنوان ساختارهای ریز بی خطر برای انسان در نظر گرفت که می توانند محموله ای بزرگ که در برگیرنده کل یک ریبوزوم (واحد سازنده پروتئین ها در سلولهای بدن) با صدها پروتئین و اسید «نوکلئیکش» باشد ، را حمل کند و یا حامل مقدار کافی دارو برای کنترل یک سلول باشد.

جام جم آنلاین
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها