دبیر شورای نگهبان قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که در دهلی پایتخت هند بسر میبرد در ملاقات با مقامهای بلندپایه این کشور بر علاقهمندی ایران به تحکیم
کد خبر: ۱۵۴۱۵۶
و گسترش روابط با کشور دوست هندوستان، تاکید کرد.
به گزارش ایرنا ، آیتالله "احمد جنتی"، دبیر شورای نگهبان روز سهشنبه در دیدار با رئیس پارلمان هند گفت: سیاست کلی ایران بر تحکیم روابط دوستانه و برادرانه با کشورهای دوست استوار است.
آیتالله جنتی تصریح کرد: تعالیم اسلامی که نظام ایران بر پایه آن شکل گرفته ایجاب میکند که با همهی انسانهایی که با ما دوستی میکنند روابط دوستانه داشته باشیم.
قطعا با کشورهای شرقی بویژه هند مشترکات فرهنگی و منافع مشترک زیادی داریم و روبروز روابط دوستانه بین دو کشور گسترش مییابد.
دبیر شوراینگهبان با یادآوری سفر سال " حداد عادل" رئیس مجلس شورای اسلامی ایران به هند، دیدارهای مقامهای ارشد دو کشور را نشانه پیشرفت این روابط دوستانه توصیف نمود.
وی، همچنین بازدید رئیس پارلمان هند از ایران را دارای نقش مهم در روابط دو کشور دانست.
این دعوت دبیر شورای نگهبان مورد استقبال و پذیرش رئیس پارلمان هند واقع شد.
"سومنات چترجی" رئیس مجلس نمایندگان هند نیز در این دیدار از روابط بین دو کشور بزرگ ایران و هند ابراز خوشحالی کرد و یادآور شد که هم اکنون گروه دوستی بین پارلمانی داریم.
وی با بیان این مطلب که روابط با ایران برای ما با اهمیت و باارزش است و ما خواهان گسترش روابط در تمام زمینهها هستیم، افزود که امیدوارم سفر شما بتواند نقش مهمی درتقویت روابط و نزدیکی بیشتر بین دو کشور ایفا کند.
چترجی اضافه کرد: مطمئن هستیم که ایران درحال پیشرفت است و مسیر سعادت برای مردم ایران را طی میکند.
رئیس مجلس عوام هند یادآور شد که در کشور هند مسلمانان از حقوق کامل همچون بقیه شهروندان برخوردارند و میدانیم که اسلام دین محبت و تساهل است.
وی تصریح کرد که انقلاب شما بر اساس نظر و رای مردم بوده و بر همین اساس ما جزو اولین کشورهای جهان بودیم که آن را بهرسمیت شناختیم. اطمینان داریم که روابط ایران و هند میتواند گستردهتر از زمان حال باشد.
چترجی همچنین توضیحاتی در خصوص حوزه فعالیت و مسوولیت مجالس ملی و ایالتی هند ارایه کرد.
بر اساس این گزارش، آیتالله احمد جنتی در دیدار با رئیس دیوان عالی کشور هند نیز برخی دست آوردهای انقلاب اسلامی را در زمینههای مختلف و تسهیلاتی که برای مردم ایران ایجاد شده، از جمله دستیابی به انرژی هستهای برای مقاصد صلح آمیز توسط دانشمندان ایرانی، برشمرد.
وی همچنین وظایف وجایگاه شورای نگهبان قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را برای طرف هندی تشریح نمود و از قانون اساسی ایران بهعنوان مترقیترین قانون اساسی جهان یاد کرد.
دبیر شورای نگهبان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سفر سال آیتالله شاهرودی رئیس قوه قضاییه به هند بازدید رئیس دیوان عالی کشور هند از ایران را موثر در افزایش سطح روابط دو کشور دوست هند و ایران دانست.
"کی.جی بالاکریشنان" رئیس دیوان عالی کشور هند نیز در این دیدار با تشریح جایگاه و حوزه وظایف قوه قضاییه کشور هند از جمله یادآور شد، در مورد ایران و گذشته تاریخی آن ناآشنا نیستم.
وی تمایل خود را برای بازدید از ایران در زمان مناسب اعلام کرد. دبیر شورای نگهبان روزگذشته همچنین با "کاران سینگ" رئیس شورای روابط فرهنگی هند دیدار و گفت وگو کرد.
طرفین ضمن اشاره به سوابق تاریخی و فرهنگی دو کشور بر گسترش هرچه بیشتر مناسبات فی مابین در حوزههای مختلف بویژه فرهنگی تاکید نمودند.
آیتالله جنتی بنا به دعوت رسمی سینگ که عضو پارلمان و از اعضای ارشد حزب (حاکم) کنگره است به هند سفر کرده است.
دبیر شورای نگهبان قانون اساسی ایران که عصر شنبه گذشته برای دیدار یک هفتهای از هند و گفت وگو با مقامهای این کشور، وارد دهلی نو شده است، امروز صبح (چهارشنبه) این شهر را به مقصد بمبئی در غرب هند ترک میکند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها