ایسنا: مصوبه شورای عالی مدیریت و برنامهریزی اقتصادی با هدف ایفای کامل تعهدات دولت به صادرکنندگان و با تصویب مبلغ 4450 میلیارد ریال برای پرداخت مشوقهای صادراتی سالهای 85 و 86 ابلاغ شد.
کد خبر: ۱۵۲۶۴۷

دکتر بابک افقهی مشاور وزیر بازرگانی و معاون پشتیبانی و توسعه مدیریت سازمان توسعه تجارت ایران اظهار کرد: تلاش بی وقفه اقدامات حمایتی دولت و همت صادرکنندگان، تولیدکنندگان داخلی و بنگاههای تولیدی برای حضور در بازارهای هدف و نیز اقدامات دستگاههای اجرایی برای افزایش صادرات غیرنفتی نباید به بهانههای واهی نظیر خام فروشی مخدوش شود چراکه تحلیلهای آماری نشان میدهند در کل صادرات غیرنفتی نسبت صادرات کالای با ارزش افزوده قابل قبول بیشتر است.
وی گفت: نگاهی به عملکرد صادرات کالاهای غیرنفتی ایران در دولت نهم بیانگر رشد ارزشی و وزنی صادرات در این مدت بوده و آمار صادرات غیرنفتی کشور در هفت ماهه اول امسال نیز بیانگر ادامه روند مثبت و رو به رشد عملکرد دولت در زمینه صادرات کالاهای غیرنفتی است؛ به طوری که در این مدت صادرات غیر نفتی نیز از رشد 6/8 درصدی برخوردار بوده است و پیشبینی میشود تا پایان سال رشد صادرات نسبت به سال گذشته 5/10 درصد باشد.
وی افزود: ارزش صادرات غیر نفتی در هفت ماه سال جاری 4/8 میلیارد دلار بوده است که نسبت به رقم 7/7 میلیارد دلاری سال گذشته از رشد معادل 9 درصد برخوردار بوده؛ این در حالی است که دولت در اولین سال آغاز به کار خود یعنی سال 84 بیش از 60 درصد اعتبارات مربوط به جوایز صادراتی را افزایش داد که بدون تردید یکی از دلایل رشد صادرات توجه ویژه دولت در تخصیص اعتبارات به این بخش بود.
معاون پشتیبانی و توسعه مدیریت سازمان توسعه تجارت ایران عنوان کرد: به منظور ایفای تعهدات دولت به صادرکنندگان بابت مشوقهای صادراتی، مصوبه شورای عالی مدیریت و برنامه ریزی اقتصادی از سوی معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور به سازمان ابلاغ شده است که طی آن دولت برای پرداخت مشوقهای صادراتی سالهای 1385و 1386مبلغ 4450 میلیارد ریال از طریق جابجایی اعتبار ردیفهای بودجهای سال 1386در اختیار سازمان توسعه تجارت ایران قرار میدهد.
افقهی ابراز امیدواری کرد که با پیگیریهای سازمان توسعه تجارت هرچه سریعتر این مبلغ به سازمان تخصیص یابد.
مشاور وزیر بازرگانی افزود: پرداخت جوایز صادراتی به منظور تشویق صادرکنندگان به صدور کالا و خدمات از طریق توسعه محصول و بازارهای جدید یکی از شیوههای توسعه صادرات غیرنفتی تلقی می شود و در پرداخت مستقیم جوایز صادراتی نیز، باید مشخص شود تا کی بایستی این روند ادامه یابد.
وی تصریح کرد: چنانچه پرداخت این جوایز هدفمند نباشند، هیچگاه منجر به تقویت بنیه های صادراتی بنگاهها نخواهد شد چراکه یکی از مشکلات اصلی صادرات کالاهای ایرانی در بازارهای هدف بالا بودن قیمت تمام شده در داخل است که رقابتپذیری ما را برای ورود به بازارهای خارجی کاهش میدهد.
وی ادامه داد: شرط لازم برای حضور موفق کالاهای ایرانی در بازارهای خارجی، مبتنی بر مزیت نسبی است اما از این نکته نیز نباید غافل شد که گرچه توجه به تولید،ارزش افزوده بیشتری را برای کشور خلق می کند اما لزوما برای اینکه در صادرات موفق شویم نباید صرفابه تولید تکیه کرد و حوزه های دارای قابلیت صدور مانند دارو و خدمات بهداشتی و پزشکی، گردشگری، لجستیک و خدمات فنی و مهندسی نیز باید مورد توجه قرار گیرند.
وی افزود: اگر تحولی در تولید و بنگاههای تولیدی ما صورت نگیرد ممکن است هدف مورد نظر کسب نشود. از سویی وجود یارانههای آشکار و پنهان دولت نباید ما را از محاسبات دقیق برای ورود رقابتی به بازارهای دنیا دور کند. در هر صورت سازمان توسعه تجارت ایران درصدد است تا با عنایت به تکلیف دولت در قانون برنامه چهارم بسته های حمایتی خودرا تعریف و تدوین کند.
مشاور وزیر بازرگانی اضافه کرد: به منظور جبران کسری احتمالی جوایز صادراتی در سنوات آتی و نیز فراهم شدن امکان پرداخت به روز جوایز پیش بینی شده است که وزارت بازرگانی بسته حمایتی لازم را برای حمایت و تشویق صادرات غیرنفتی و در جهت هدفمند کردن جوایز برای اتخاذ تصمیم به شورای عالی مدیریت و برنامه ریزی اقتصادی ارائه خواهد کرد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها