آقای گونزالس اسپانیایی و همکارانش در این بازی قضاوتی بدون مشکل و دردسر را پشت سر گذاشتند و با خاطره ای خوش تهران را ترک کردند.
کد خبر: ۱۴۸۸۲۶

با ذکر این نکته مهم که تنها مرجع تصمیم گیری من ، تصاویر تلویزیونی است ، به چند مورد اشاره می کنم:
1- داور در این بازی 7 بار کارت زرد را از جیب خود خارج کرد که در برخی موارد با او هم عقیده نبودم. او زمانی که احساس کرد بازی به سمت خشونت پیش می رود، دنبال فرصتی بود تا با یک اخطار، کنترل بازی را دوباره به دست بگیرد که قرعه به نام پولادی خورد. به نظر من ، اخطار به این بازیکن در حالی که داور از کنار خطاهای شدیدتر گذشته بود، کمی سختگیرانه به نظر آمد.
2- متوجه نشدم مرفاوی به چه دلیل از زمین بازی اخراج شد اما حتما داور بازی دلیل قانع کننده ای برای این تصمیم خود داشت ، چون اعتراض خاصی از نیمکت استقلال شاهد نبودیم و فکر می کنم آنها این تصمیم را بی دلیل ندیدند.
3- رای داور به ادامه بازی در دقیقه 52 کاملا درست بود. سپهر حیدری فقط توپ فرهاد مجیدی را زد.
4- در حالی که باور کلی درباره بازیهای بزرگ مثل داربی بر این است که باید با سوتهای مکرر بازی را آرام کرد، داور اسپانیایی خیلی خوب و شجاعانه آوانتاژ می داد و کمترین تاثیر را در توقف جریان بازی داشت.
5- تیم داوری کاملا هماهنگ نشان دادند و شناخت خوبی از هم داشتند. این هماهنگی علاوه بر هم زبان و هم وطن بودن داوران که تاکید اصلی فیفا در داوری های امروز مسابقات بین المللی است به یک دلیل مهم دیگر هم صورت گرفته بود و آن هم سیستم ارتباطی داوران بود و همان طور که در تصاویر دیدیم به آنها اجازه دیالوگ را در میان بازی می داد. ما کوچکترین تصمیم های داوران ایرانی را بدقت آنالیز می کنیم غافل از آن که بدانیم تجهیزات این داوران تا چه اندازه با استانداردهای روز دنیا فاصله دارد. داوران ما با هیچ وسیله ای جز ایمائ و اشاره به کمکهای خود وصل نیستند و کمکهای ایرانی هم هنوز پرچم های مجهز به سیستم ویبره را در اختیار ندارند. آیا این مساله ، تیمهای داوری خارجی را چند قدم جلوتر از داوران ما قرار نمی دهد؛
6- تیم اسپانیایی داوری و بخصوص داور بازی بخوبی می دانست که بازیکنان و تماشاگران ما بخوبی تصمیم های داور خارجی را می پذیرند، به همین دلیل با خیالی آسوده کار می کردند. تماشاگران و بازیکنان هم نسبت به بازیهای قبل ، بیشترین خویشتنداری را به خرج دادند. تصمیم داور برای مردود کردن گل نیکبخت و رای او برای خطاها و اخطارها به سادگی و با شکلی جهانی از سوی بازیکنان و تماشاگران پذیرفته می شد. ای کاش در بازیهای دیگر لیگ و در برخورد با داوران ایرانی هم چنین آرامشی داشته باشیم.
7- آقای گونزالس حتما CD این بازی را به اسپانیا خواهد برد. او دیداری را قضاوت کرد که 90 هزار تماشاگر و 2 گل داشت و اتفاق زشتی هم در آن نیفتاد. او می تواند مبلغ خوبی برای فضای زیبای فوتبال ما باشد.


محمد فنایی
کارشناس داوری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها