با وجود مخالفت کانادا و مکزیک با جنگ های امریکا در عراق و افغانستان ، جورج بوش می کوشد به رهبران این دو کشور اطمینان دهد که ایالات متحده می خواهد روابط نزدیک تری با کشورهای آنان داشته باشد.
کد خبر: ۱۴۲۹۷۲

اما اجلاس سران در کبک کانادا بین جورج بوش ، استفن هارپر، نخست وزیر کانادا و فلیپه کالدارن ، رئیس جمهور مکزیک در خطر قرار گرفتن تحت الشعاع توفان دین در شبه جزیره یوکاتان مکزیک و تظاهرات مخالفان امریکا و نزدیکی کانادا و مکزیک به این ابرقدرت ، قرار دارد.
کالدرون پس از ورود به مونته بلو گفت: برای برخورد با توفان دین ، سفرش را کوتاه می کند و برنامه خود را برای دیدار با هارپر و شرکت در ناهاری تجاری لغو کرد.
نشست سران با تظاهرات معترضانی آغاز شد که با فریاد از بوش می خواستند به کشورش برگردد و به هدف های تقویت روابط تجاری با امریکا و همکاری با این کشور در زمینه مبارزه با تروریسم اعتراض داشتند.
مخالفان کانادایی و مکزیکی نگران هستند تقویت روابط تجاری با امریکا حاکمیت ملی آنان را از بین ببرد و همکاری نزدیکتر در زمینه مبارزه با تروریسم با امریکا باعث نقض حقوق بشر در کشورهایشان شود.
اما ظاهرا هارپرو کالدرون به گسترش روابط تجاری با امریکا علاقه مند هستند اگرچه هیچکدام نمی خواهند در ظاهر خیلی به بوش نزدیک شوند زیرا بوش در کانادا و مکزیک منفور است.
منتقدان بوش می گویند او اصلا به نگرانی های همسایگان خود پس از حملات تروریستی 11سپتامبر 2001توجه نداشته است.
مکزیک از سیاست های مرزی امریکا که پیوسته سخت گیرانه تر شده و از تلاش کنگره برای وضع قوانین سختگیرانه علیه مهاجران ، سرخورده شده است.
کانادا از این مقررات ضد تروریسم که مانع از جریان کالاها و خدمات در مرز این کشور شده است ، ناراحت است.
هارپر از نگرانی های کانادا درباره ادعاهای نمادین جدید روسیه نسبت به قطب شمال ، که پرچمی در بستر دریای آن نصب کرد، سخن گفت.
کانادا مدعی است بر گذرگاه شمال غربی قطب حاکمیت دارد اما امریکا این گذرگاه را معبری بین المللی می داند.
دان فیسک ، کارشناس کاخ سفید در امور نیمکره غربی گفت: عادلانه است بگوییم جورج بوش درک بهتری از موضع کانادا به دست آورده است. با این حال از دید امریکا گذرگاه شمال غربی همچنان یک آبراه بین المللی است و حقوق دریایی بین المللی بر سراسر آن حاکم است.
استفن کلارکسون ، استاد اقتصاد بین المللی دانشگاه تورنتو نیز گفت : طرح این مساله به وسیله هارپر موضوعی بسیار بی خطر برای او است. برای این که به او اجازه می دهد فردی ملی گرا و مدافع حقوق کانادا به نظر بیاید.
کلارکسون با اشاره به این که سیاستمداران مخالف هارپر را متهم کرده اند آلت دست بوش است ، گفت: این کار همچنین به او امکان می دهد کمی ولو به ظاهر با امریکا مخالفت کند.
گیوم ترمبلی از مخالفان اجلاس گفت بوش ، هارپر و کالدرون و مشتی تاجر دارند درباره آینده ما تصمیم های مهمی می گیرند بدون این که حتی با ما مشورت کنند. ما خواهان بحث عمومی هستیم.


منبع: آسوشیتدپرس
مترجم: علی کسمایی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها