لایحه حمایت از خانواده به شکل غریبی لغت «حمایت » را یدک می کشد، وقتی براساس ماده 23آن اختیار همسر دائم بعدی از سوی مرد منوط به اجازه دادگاه پس از احراز توانایی مالی مرد و تعهد اجرای عدالت بین همسران می شود.
کد خبر: ۱۴۲۴۴۱

تبصره این ماده هم تصریح می کند، ثبت ازدواج مجدد مرد منوط به پرداخت مهریه اول زن در صورت مطالبه اوست.
به کار بردن واژه «عدالت» بین همسران نیز درحالی درج شده که در نص صریح قرآن بعد از بیان اجازه ازدواج مجدد مردان ، شرط عدالت با تاکید بر این که تنها خداوند است که می تواند عدالت را اجرا کند، مطرح شده است ؛ اما مجلسیان که باید این لایحه را تصویب کنند نیز به این ماده اعتراض دارند: «برای این لایحه شانیت قائل نیستیم.»
عفت شریعتی ، عضو فراکسیون زنان مجلس حتی تمایلی برای توضیح بیشتر ندارد: «تا این لایحه اصلاح نشود، درباره آن حرفی نمی زنم.»
نماینده مشهد با بیان این مطلب که نمی توانیم به گذشته و قهقرا بازگردیم ، می گوید: باید به دنبال استحکام و پایداری خانواده باشیم ، نه این که آن را خدشه دار کنیم.
منیره نوبخت ، رئیس شورای فرهنگی - اجتماعی زنان نیز اعتقاد دارد لازم است نمایندگان مجلس این ماده را اصلاح کنند.
وی معتقد است ، نمایندگان مجلس ضمن اصلاح و عبور از ماده 23، باید اصل لایحه را که بسیار ارزشمند است مورد توجه قرار دهند و از بررسی آن بازنمانند.
نوبخت ، قانون فعلی ازدواج مجدد مرد را دارای نواقص و نیازمند اصلاحاتی برای جلوگیری از سوئاستفاده مردان هوسران می داند و به ایسنا می گوید: لایحه قضایی حمایت از خانواده در تلاش است ، جلوی سوئ استفاده از ازدواج مجدد را بگیرد و این موضوع را سر و سامان دهد.
به گفته وی ، عرف و فرهنگ جامعه ایران با چندهمسری مخالف و با تک همسری موافق است.
رئیس شورای فرهنگی - اجتماعی زنان تاکید می کند: قوانین ما باید از حقوق زنان دفاع کند و ما از نمایندگان مجلس تقاضا داریم در تصویب لایحه حمایت از خانواده ، این موضوع را مدنظر قرار دهند.

حذف و اضافه در لوایح ممنوع!


لایحه حمایت از خانواده از سوی قوه قضاییه تدوین شده است که به گفته علیرضا جمشیدی ، سخنگوی قوه قضاییه ، همه قوانین پراکنده و متعدد مربوط به خانواده مانند کاهش مشکلات موجود در قواعد شکلی حقوق خانواده ، کاهش اطاله دادرسی در دعاوی خانوادگی و تخصصی کردن رسیدگی به دعاوی ، رفع ابهام و تعارض و خلائ از قوانین و مقررات کنونی در خصوص خانواده ، قضازدایی از مقررات مربوط به خانواده در مواردی که ضرورت رسیدگی به دعاوی در دادگاه ها وجود ندارد و رسیدگی به دعاوی خانوادگی توسط قضات متعدد از سال 1313تاکنون تجمیع شد.
جمشیدی تاکید می کند: قوه قضاییه ماده ای مبنی بر بحث ازدواج مجدد بدون اجازه همسر نخست را در این لایحه پیش بینی نکرده است و در خصوص ازدواج نیز 2ماده در این لایحه وجود دارد که در ارتباط با مواد 22و 23است که مربوط به این بحث نیست.
به این ترتیب ظاهرا در کمیسیون رسیدگی کننده به این لایحه در دولت ، احساس این بوده که در این زمینه خلائ وجود دارد و به همین دلیل ماده ای به این لایحه اضافه شده است.
اما سوال اینجاست که آیا دولت اجازه حذف یا اضافه در لوایح تقدیمی را دارد؛
جمشیدی به خبرنگاران می گوید: این که آیا کمیسیون های دولت می توانند ماده جدیدی به لایحه پیشنهادی قوه قضاییه اضافه کنند، مورد بحث است و این کمیسیون ها نباید ماده ای به لایحه قضایی اضافه کنند؛ اما در برخی موارد در کمیسیون های فرعی دولت مواردی کم یا زیاد می شود که امیدواریم در مجلس شورای اسلامی اصلاح شود.

دولت این ماده را پس بگیرد


براساس نظربرخی نمایندگان هنگامی که کمیته ای از طرف قوه قضاییه این لایحه را بررسی می کرد، ماده 23نبود و این ماده از طرف دولت اضافه شد.
بنابراین دولت این ماده از لایحه را پس بگیرد تا جامعه از بخشهای مثبت آن که باید در مجلس علنی مجلس بررسی شود، هم بهره مند شوند.
سهیلا جلودارزاده ، نماینده مردم تهران در مجلس در تایید این مطلب می گوید: در مطالعه و بررسی صورت گرفته به ماده 23برخوردیم که واقعا غیرکارشناسانه تنظیم شده و به هیچ عنوان حقوق ، شخصیت و کرامت انسانی زن در آن در نظر گرفته نشده و در واقع به موجب این ماده دادگاه می تواند به صرف این که یک مرد دارای درآمد است و تضمین می کند که عدالت را رعایت کند، همسر دیگری انتخاب کند.
وی ادامه می دهد: این مورد در حال حاضر به کمیسیون ها ارجاع شده و قرار بود که این اصل هشتاد و پنجی شود و مجلس تمام اختیار خود را به کمیسیون قضایی تفویض کند؛ اما نمایندگان بعد از دیدن لایحه امضاهایشان را پس گرفتند و این امر باید با در نظر گرفتن تمام جوانب آن در صحن علنی مجلس بررسی شود.
وی تاکید می کند: دولت می بایست این ماده را پس بگیرد؛ چون اگر قرار باشد این لایحه به همین شکل به مجلس بیاید، مجلس به بررسی آن نخواهد پرداخت ؛ چون نماینده ها آمادگی ندارند لایحه را دراختیار یک کمیسیون بگذارند؛ زیرا ممکن است با رای یک نماینده قانونی تصویب شود که کانون بسیاری از خانواده ها را به هم بریزد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها