فارس: دور دوم مذاکرات ایران و آژانس بینالمللی انرژی اتمی امروز سهشنبه به ریاست «جواد وعیدی» معاون بینالملل شورای عالی امنیت ملی و «اولی هاینونن» معاون مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی در وین برگزار شد.
کد خبر: ۱۴۰۵۸۵

جواد وعیدی معاون بینالملل شورای عالی امنیت ملی بعد از مذاکرات امروز در گفتگو با خبرنگاران، مذاکرات دو ساعته ایران و آژانس را خوب و سازنده توصیف کرد و گفت: ایران با بهترین تلاشها و بهترین حالت به جلو حرکت میکند.
هدف از این مذاکرات تدوین نقشه کاری درباره مدالیته حل مسایل باقی مانده مربوط به برنامه هستهای ایران و روشن ساختن برخی مسایل اجرایی پادمانها عنوان شده است.
وی خبر داد که نشست بعدی بین ایران و آژانس روز 29 مرداد در تهران برگزار میشود.
همچنین «اولی هاینونن» معاون مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی پس از نشست در جمع خبرنگاران گفت: بازرسان این نهاد بینالمللی هفته آینده از سایت آب سنگین اراک بازدید میکنند.
وی افزود: مذاکرات درباره مسائلی مانند برنامه غنیسازی ایران «در هفتههای آینده» بررسی میشود.
در این نشست تاریخ دقیقی برای برخی از اقدامات از جمله بازرسیها از مراکز هستهای ایران تعیین شد.
هاینونن تصریح کرد: در این نشست درباره برخی دیگر از موضوعات از جمله منشاء آلودگیهای پلوتونیوم در برخی دستگاههای هستهای ایران بحث شد.
دور اول مذاکرات ایران و آژانس پیرامون «مدالیته» حل و فصل مسائل باقیمانده با حضور اولی هاینونن معاون مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در تهران برگزار شده بود.
بر اساس توافقات صورت گرفته در تهران قرار بود که دور دوم مذاکرات ایران و آژانس 25 و 26 جولای (سوم و چهارم مرداد) در وین برگزار شود که این دیدار زودتر از موعد مقرر برگزار شد.
در دور اول مذاکرات درباره انتصاب بازرسان جدید آژانس، بازدید بازرسان از راکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک تا اواخر ژوئیه سال جاری و نهایی ساختن رویکرد پادمانها در نطنز تا اوایل ماه اوت توافق حاصل شد.
همچنین درباره مدالیتههای حل مسایل باقی مانده درباره آزمایشات پلوتونیوم ایران در گذشته توافقی حاصل شد و یک نشست اختصاصی اوایل ماه اوت 2007 در ایران با این هدف برگزار خواهد شد و توافق شد که ایران و آژانس متعاقبا9 به روشن ساختن مسایل باز مربوط به دامنه و محتوی برنامه غنیسازی از جمله آلودگی اورانیوم یافت شده در تجهیزاتی در محلی خاص و نیز مطالعات مربوط به پروژههای خاص بپردازند.
مذاکرات ایران و آژانس در پی نشست میان محمد البرادعی مدیرکل آژانس و علی لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران انجام شده است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها