رئیس‌جمهوری روسیه با تأکید بر
رئیس‌جمهوری روسیه با تأکید بر "مسکو و پکن یک اتحاد نظامی تشکیل نداده‌اند و هیچ کسی را تهدید نمی‌کنند" یادآور شد که به‌خلاف روسیه و چین، غرب درحال ایجاد محورهای جدید است وقصد دارد با مشارکت کشورهای منطقه آسیا و اقیانوسیه یک «ناتوی جهانی» به‌وجود آورد.
کد خبر: ۱۴۰۲۲۰۸

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری «تاس»، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه اعلام کرد که هیچ چیز پنهانی در همکاری‌های دوجانبه بین روسیه و چین وجود ندارد، آنها درصدد ایجاد یک اتحاد نظامی نیستند، به‌خلاف آنچه ایالات متحده در حال انجام آن است.

پوتین امروز، یکشنبه در مصاحبه‌ای برای برنامه مستند "مسکو. کرملین. پوتین" از شبکه اول تلویزیون روسیه، گفت: «ما هیچ اتحاد نظامی با چین به‌وجود نیاوده‌ایم. بله، ما در حال توسعه همکاری‌های دوجانبه هستیم و در زمینه مسائل نظامی ـ فنی نیز با یکدیگر همکاری داریم، ولی ما آنها را پنهان نمی‌کنیم، و اقدامات ما کاملاً شفاف است، هیچ چیز پنهانی در همکاری ما وجود ندارد و این یک اتحاد نظامی نیست، همکاری نظامی بین مسکو و پکن تهدیدی برای غرب به‌وجود نمی‌آورد.»

پوتین یادآور شد که مسکو همچنین در حال توسعه همکاری نظامی با پکن، از جمله با برگزاری مانورهای مشترک است. البته روسیه این کار را نه‌تنها با چین، بلکه با سایر کشورها نیز انجام می‌دهد. رئیس جمهور روسیه تأکید کرد: البته ما همه چیز را اعلام می‌کنیم، همه چیز شفاف است و این یک اتحاد نظامی نیست.

به‌عقیده وی، این غرب است که به‌خلاف روسیه و چین، در حال ایجاد محورهای جدید است و در نظر دارد با مشارکت مناطق جدید جهان، یک «ناتوی جهانی» ایجاد کند.

وی توضیح داد: «ایالات متحده چه می‌کند؟ آنها در حال ایجاد اتحادهای جدید و بیشتر هستند، و این تلاشها به تحلیلگران غربی و کارشناسان مسائل سیاسی غربی این دلیل را داده است که بگویند غرب در حال ایجاد محورهای جدید است، خود تحلیلگران غربی می‌گویند، نه آنکه ما چنین تصوری داشته باشیم، آنها می‌گویند که غرب شروع به ایجاد یک محور جدید شبیه به محوری کرده است که در دهه 1930 توسط رژیم‌های فاشیست در آلمان، ایتالیا و ژاپن نظامی ایجاد شده بود.

وی این نکته را مورد توجه قرار داد که دکترین استراتژیک جدید اتحاد آتلانتیک شمالی به‌صراحت از برنامه‌های توسعه روابط ناتو با کشورهای منطقه آسیا ـ اقیانوسیه و برنامه ایجاد یک "ناتوی جهانی" صحبت کرده است. رئیس جمهور پرسید: "خب، سؤال اینجاست؛ این ناتوی جدید چیست؟ کسی نمی‌داند."

لازم به یادآوری است که در تاریخ 21 مارس (اول فروردین ماه)، در بیانیه مشترکی که پس از مذاکرات ولادیمیر پوتین و شی جین پینگ رئیس‌جمهوری چین در مسکو منتشر شد، به این مسئله اشاره شده است که روسیه و چین اصرار دارند که ناتو ماهیت دفاعی این سازمان را به‌شدت رعایت کند.

پوتین: ارتش روسیه در صدد قطع زنجیره تحویل تسلیحات به اوکراین است

ولادیمیر پوتین در پاسخ به سؤال دیگری یادآور شد که کشورهای غربی به‌طور مخفیانه تسلیحات نظامی را به اوکراین تحویل می‌دهند، البته ارتش روسیه در تلاش است آنها را در همان نقطه تحویل از بین ببرد.

رئیس‌جمهوری روسیه گفت: «ارتش ما چیزهایی را می‌تواند انجام دهد، و چیزهایی را هم نمی‌تواند. تجهیزات نظامی غربی به‌صورت مخفیانه و هنگام شب به اوکراین ارسال می‌شوند و نیروهای مسلح روسیه تلاش می‌کنند آنها را در همان نقطه تحویل نابود کنند، البته آنچه را می‌توان به‌دست آورد، به‌دست می‌آورند، اما چنین هدفی وجود دارد.»

پوتین تأکید کرد که هیچ کس نباید تردید داشته باشد که کسی صرفاً بی‌تفاوت نشسته است و به‌طور اتفاقی اجازه می‌دهد تسلیحات نظامی ارتش اوکراین به‌راحتی تأمین شود.

شب گذشته، شنبه نیز رئیس‌جمهوری روسیه در خصوص ارسال سلاح‌های غربی به کی‌یف صحبت کرد. وی با اشاره به اینکه مسکو از برنامه‌های غرب برای ارسال حجم وسیعی از تسلیحات به اوکراین آگاه است، این واقعیت را مورد توجه قرار داد که هدف از پمپاژ تسلیحات گسترده به اوکراین، طولانی کردن درگیری نظامی در این کشور است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها