نوروز همیشه از بهترین فرصت‌های سال است و سفر در تعطیلات عید حال و هوای دیگری دارد. مسافرت‌ها در ایران به چند صورت انجام می‌شود.
کد خبر: ۱۴۰۱۶۶۲
نویسنده حوریه ملکی - گروه ایران

اول گروهی که همیشه تا به تعطیلات می‌رسند، یک مسیر مشخص را در پیش می‌گیرند و ترجیح‌شان همان تک انتخاب است.دوم گروهی که در شهرستان دیگری خانه یا خانواده و فامیلی دارند و سفرهایشان به حضور در این مناطق ختم می‌شود. سوم افرادی که از قبل شهر و روستایی را مد نظر می‌گیرند و برایشان فرقی نمی‌کند برای رسیدن به آنجا ساعت‌ها در ترافیک بمانند یا در مقصد، محل اقامت مناسبی نداشته‌باشند و یک گروه هم همیشه سردرگم هستند و بدون هیچ برنامه مشخصی هریک از اعضای خانواده نظری می‌دهند و در نهایت حرف یک نفر به کرسی نشسته و به راه می‌افتند تا هرچه پیش آید، خوش آید. اما بهترین نوع مسافرت این است که قبل از هر چیز در مورد وضعیت مقصد، اماکن تفریحی و گردشی، هتل‌ها و دیگر اماکن اسکان، آب و هوا و میزان حضور مردم در تعطیلات قبلی در آن نقطه کمی تحقیق شود.

همه چیز مثل رویا

سیستان و بلوچستان و شهر چابهار یکی از مکان‌هایی است که به اندازه زیبایی‌هایش هرگز مورد توجه گردشگران قرار نگرفته‌است. آب و هوای این شهر در فصل بهار نسبتا معتدل است. ترکیبی از این آب و هوای دلنشین در کنار آثار تاریخی شگفت‌انگیز و جاذبه‌های طبیعی بندر چابهار و سیستان و بلوچستان می‌تواند به راحتی هر کسی را برای سفر به‌این منطقه ترغیب کند.

دلفین خلیج‌فارس

قشم در جنوب کشور از دیدنی‌ترین مناطق ایران است. این جزیره به خصوص در فصل بهار دیدنی‌تر می‌شود و مکان‌هایی مانند جنگل‌های دریایی حرا تا دره ستارگان، تجربه‌ای تکرار نشدنی برای هر گردشگری بر جای می‌گذارد.دیدن غار نمک، انجیر معابد، غار خربز، سد گوران، قلعه قشم را نباید در مدت حضور در این جزیره از دست داد.

نمی‌توان از گیلان گذشت

گیلان یکی از زیباترین مقاصد برای سفرهای نوروزی است. با این‌که این منطقه در تمام تعطیلات مملو از مسافر و گردشگر می‌شود اما نمی‌توان بهار سرسبزترین منطقه ایران را از دست داد.در سفر به گیلان حتما باید از ماسوله، باغ محتشم و عمارت کلاه‌فرنگی رشت، سد و دریاچه سقالکسار، خانه میرزا کوچک‌خان جنگلی، موزه میراث روستایی و پارک جنگلی سراوان دیدن کرد.

دزفول، زیبای خوزستان

سفر به خوزستان بدون دیدن دزفول معنا نخواهدداشت. شهری با آثار تاریخی جذاب و طبیعتی که هر بیننده را مجذوب خود می‌کند. بازار قدیم دزفول یا آن‌طور که محلی‌ها می‌گویند، بازار کهنه، توقع گردشگران را در این مکان تاریخی برآورده می‌کند. سوغات دزفول را می‌توان از همین بازار سرپوشیده خرید. البته خراطی در دزفول هنر معروفی‌ است و بهترین محصولات خراطی‌شده را در بازار کهنه می‌بینید. کپو و محصولات حصیری، گلیم، نمد، طلای ۲۴ عیار، ورشو، قلم نی خوشنویسی و البته خوراکی‌های خوشمزه‌ای مثل کلوچه دزفول و خرما را هم می‌توان از بازار خرید.در این شهر آجری باید از ساباط‌های معروف کتابی، زرشناس، سیلانی و کاروان دیدن کرد. معروف‌ترین ساباط دزفول یا به‌گفته‌ محلی‌ها سعباط صفار است که از دوره قاجار بر‌جا مانده‌است.بقعه شاه رکن‌الدین، خانه تاریخی تیزنو، خانه تاریخی سوزنگر، حمام کرناسیون و مسجد جامع از جاهای دیدنی این شهر به‌شمار می‌رود. در شهری که رودخانه جریان دارد، ساحل و پل‌ها را نباید از دست داد. پل قدیم دزفول در زمان شاپور اول ساسانی ساخته شده و درست است که آسیاب‌های آبی شوشتر خیلی معروف است، اما در دزفول هم آسیاب آبی وجود دارد که از دوره ساسانی برجای مانده‌است.پارک ساحلی علی کله و کَت‌های همیشه خنک آن، آرامگاه یعقوب لیث صفاری، بقایای شهر جندی‌شاپور، آرامگاه سبز قبا،‌ پارک جنگلی میلاد، پارک جنگلی لادن، پارک جنگلی لاله، قلعه شاداب و چال کندی از دیگر دیدنی‌های دزفول به شمار می‌آید.

سفر به سرزمین خدا

یزد از جمله شهرهای کشور است که هیچ‌وقت از سفر به آن و دیدار از جاذبه‌هایش خسته نمی‌شوید. این شهر همیشه چیزی برای غافلگیری دارد. زیبایی‌های یزد به قدری زیاد است که نمی‌توان سقفی برای آنها گذاشت. از لهجه شیرین این منطقه تا آثار تاریخی و جهانی و خونگرمی و مهمان‌نوازی مردمانش همگی جاذبه‌هایی است که باید آنها را دید. در بعضی تعابیر از یزد به عنوان شهری که انسان در آن به خدا نزدیک می‌شود، یاد شده‌است.

بزرگ‌ترین سازه خشتی جهان

بم کرمان با ارگ تاریخی‌اش که بزرگ‌ترین سازه خشتی دنیاست. شهر شعر و افسانه، تل ابلیس، تپه یحی و شهداد از زیباترین جاذبه‌های دیدنی دنیا در این منطقه قرار دارد. حتما در سفر به کرمان از مسجد ملک دیدن کنید. این مسجد از بناهای مقدس گذشته ایران است و یکی از مهم‌ترین اثرهای تاریخی کرمان که قدمتش به سال‌های ۴۷۸ هجری قمری می‌رسد.

بوشهر و جاودانگی رئیسعلی

جاودانگی رئیسعلی از جذابیت‌های بوشهر است و سواحل نیلگون خلیج‌فارس شاه‌بیت تمام زیبایی‌های این منطقه.بندر بوشهر قدمتی تاریخی دارد و در دوره ساسانی؛ به دستور اردشیر ساسانی بنا شده‌است. در سفر به بوشهر نباید بازدید ریشهر، آب انبار قوام، خانه قاضی، عمارت ملک، گوردختر، عمارت دهدشتی، مدرسه گلستان، امامزاده عبدالمهیمن، را از دست داد.

نکته:

یکی از بزرگ‌ترین اشتباه‌ گروهی از شهروندان این است که فکر می‌کنند برخی شهرهای ایران امکانات کافی برای تفریح و آسایش آنها ندارد. باید گفت آنها سخت در اشتباه هستند و هر نقطه از ایران آن‌قدر ظرفیت دارد که برای یک حضور و استفاده از داشته‌هایش بتواند رضایت مهمانانش را کسب کند. اسم سفر با ترافیک‌های چند ساعته و شلوغی و کمبود خدمات و نهایتا خستگی عجین شده‌استاین به خاطر سفرهای بدون برنامه و هدف است که خستگی پایان آن را رقم می‌زند. حالا بیایید امسال شهرهای ایران را بهتر بشناسیم و این‌بار جاهایی را تجربه کنیم که قبلا آنجا را ندیده‌ایم.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها