روانشناسان معتقدند شناخت شخصیت افراد به‌طور دقیق کمک زیادی در برقراری روابط، درمان مشکلات روانی، یافتن شغل مناسب و ... می‌کند، به همین دلیل در طول تاریخ، انواع مختلفی از تست شخصیت توسط دانشمندان روانشناسی برای شناخت افراد به‌وجود آمده‌است.
روانشناسان معتقدند شناخت شخصیت افراد به‌طور دقیق کمک زیادی در برقراری روابط، درمان مشکلات روانی، یافتن شغل مناسب و ... می‌کند، به همین دلیل در طول تاریخ، انواع مختلفی از تست شخصیت توسط دانشمندان روانشناسی برای شناخت افراد به‌وجود آمده‌است.
کد خبر: ۱۴۰۱۵۰۸

با کمک این تست‌ها و البته دقت در رفتار افراد، می‌توان به شناخت بیشتری درمورد آن‌ها دست یافت.

در این مقاله توضیحاتی را دربارهٔ روش‌های مختلف برای شناخت اطرافیان به شما عزیزان ارائه خواهیم داد:

روش‌های شناخت افراد

به‌طورکلی به چند طریق می‌توان با شخصیت افراد تا حدودی آشنا شد که در زیر به آن‌ها اشاره شده‌است:

  • تست شخصیت

یکی از روش‌ها برای پی‌بردن به شخصیت افراد، استفاده از تست شخصیت‌شناسی است. این آزمون‌ها از سؤالات استانداردی تشکیل شده‌اند که مجموع پاسخ‌های افراد به این آزمون‌ها نوع شخصیت آن‌ها را مشخص می‌کند. این آزمون‌ها برای آغاز روند تراپی یا درمان برخی از مشکلات روحی و اختلالات روانی، مشاورهٔ ازدواج، مشاورهٔ شغلی، روانکاوی و موارد دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند. مثال‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی از این آزمون‌ها شامل آزمون کتل، تست MBTI و آزمون MMPI هستند که امروزه آزمون MBTI از مرسوم‌ترین آزمون‌های تست شخصیت برای شناخت افراد است. در این آزمون چهار معیار برای افراد وجود دارد: برون‌گرایی یا درون‌گرایی، شهودی یا حسی‌بودن، ادراکی یا قضاوتی‌بودن و احساسی یا منطقی‌بودن. با بررسی‌های انجام‌شده، افراد در یکی از 16 تیپ شخصیتی موجود قرار می‌گیرند.

  • پرسیدن سؤال از شخص

یکی از راه‌های دیگر برای شناخت افراد، پرسیدن سؤال از آن‌هاست. از این طریق شما می‌توانید روابط خود را با خانواده، دوستان، فامیل، همکاران و آشنایان بهبود ببخشید. در این مورد باید دقت کنید که سؤالات درستی را انتخاب کرده و آن‌ها را در زمان مناسب بپرسید. ممکن است پرسیدن سؤالات شخصی فرد مقابل را ناراحت کند؛ برای جلوگیری از این اتفاق، دربارهٔ یک‌سری مسائل کلی یا علایق مشترک پرسش کنید. این پرسش حتی می‌تواند به‌صورت درخواست مشاوره باشد؛ مثلا این‌که از فرد مقابل دربارهٔ کار جدیدی که می‌خواهید شروع کنید مشاوره بگیرید. این روش زیرکانه هم به فرد مقابل احساس اعتمادبه‌نفس می‌دهد و هم باعث شناخت بیشتر شما نسبت‌به او می‌‌گردد.‌

  • توجه به زبان بدن افراد

بسیاری از خصوصیات شخصیتی انسان‌ها در زبان بدن آن‌ها نهفته است به‌عنوان مثال، افرادی که در برقراری تماس چشمی توانایی خوبی دارند، افراد با اعتمادبه‌نفسی هستند که از برقراری ارتباط با دیگران ترس و خجالتی ندارند. مثال دیگر درمورد افرادی است که به صندلی تکیه می‌دهند یا یک پای خود را روی پای دیگر می‌اندازند، این نشان می‌دهد آن‌ها افرادی برونگرا هستند و هیچ واهمه‌ای از ارتباط با افراد ندارند. البته برخی از افراد هستند که با آگاهی‌ای که نسبت‌به زبان بدن خود دارند، سعی می‌کنند که برخی از ویژگی‌های غیرواقعی را به خود نسبت دهند که در این مورد، این روش برای شناخت افراد مناسب نیست.

یک مثال خوب برای شناخت افراد از روی زبان بدن، نحوهٔ استفاده از دست در آن‌ها در هنگام دروغ‌گفتن است. فردی که دروغ می‌گوید، مدام دستش را جلوی دهانش می‌گیرد تا به نوعی دروغش را از شما پنهان کند، دستش را به موهایش می‌برد، با آن بینی‌اش را لمس می‌کند، آن را روی دسته مبل می‌گذارد و بارها جابه‌جایش می‌کند.

  • وقت‌شناسی

یکی از ویژگی‌های مهم افراد منظم، وقت شناسی آن‌هاست و شما از طریق دیدن این خصوصیت در یک فرد، می‌توانید به این موضوع پی ببرید که شخص موردنظر برای مقولهٔ نظم در زندگی خود ارزش زیادی قائل است. افراد وقت‌شناس اصولاً همهٔ امور خود را با برنامه‌ریزی پیش می‌برند و اغلب مسئولیت‌پذیر نیز هستند. این افراد تمایل دارند که با افرادی در تعامل باشند که مانند خودشان دارای نظم و برنامه در زندگی هستند و روتین‌هایی را برای بهبود زندگی خود درپیش گرفته‌اند.

  • بررسی رفتارهای اضطرابی شخص

اگر در جمعی به رفتارهای فردی دقت کردید و متوجهٔ یک‌سری رفتارهای ناهنجار مانند جویدن ناخن، تکان بیش از حد پاها، نگاه زیاد به اطراف در حین صحبت با فرد مقابل و رفتارهایی از این دست شُدید، احتمالاً او احساس اضطراب و استرس دارد و به نوعی از بودن درکنار شما یا جمع رنج می‌برد. البته این موضوع فقط یک احتمال است و با یک بار دیدن این مسائل نمی‌توان نتیجه‌گیری کلی کرد، زیرا شاید اتفاق دیگری برای فرد افتاده و باعث استرس و بی‌قراری او شده‌است. در هر صورت اگر چند بار این‌گونه رفتارها از او سر زد، نشانهٔ مضطرب‌بودن اوست.

  • تن صدا

اگر شما فردی را ببینید که با تن صدای بلند و رسا با دیگران صحبت می‌کند، چه برداشتی از شخصیت او خوهید داشت؟ اولین برداشتی که دربارهٔ شخصیت این فرد صورت می‌گیرد، داشتن اعتمادبه‌نفس بالا در اوست. این فرد از برقراری ارتباط با دیگران لذت می‌برد و از این‌که خود را در معرض دید و قضاوت دیگران قرار دهد، هیچ احساس بدی ندارد.

در مقابل آن فردی است که صدای ضعیف و نارسایی در حین صحبت‌کردن دارد و گاهی حتی می‌توان لرزشی را در صدای او احساس کرد. این موضوع نشان می‌دهد که احتمالاً او معذب است و ترس از قضاوت دیگران باعث می‌شود خود را به‌صورت کامل در معرض دید قرار ندهد؛ اغلب اوقات احساس خجالت و کمبود اعتمادبه‌نفس، از علائم شخصیتی این فرد است. البته گاهی هم پیش می‌آید که این خصیصه نشان‌دهندهٔ کمبود انرژی در فرد باشد و همیشه نشانهٔ کمبود اعتمادبه‌نفس یا خجالتی‌بودن نیست.

جمع‌بندی

بسیاری از تست های شخصیت سرگرمی نیز گاها کمک کننده روان شناسان است که در اهل فان نیز از این نوع تست های شخصیت آورده شده است. به طور کلی شخصیت افراد مجموعه‌ای از واکنش‌ها و رفتارهایی است که افراد در مقابل وقایع محیطی از خود بروز می‌رهند. این مجموعه رفتارها درنتیجهٔ تأثیر ژنتیک و مشاهدات فرد از دوران کودکی تاکنون شکل می‌گیرند. اغلب اوقات لازم است که برای شناخت نزدیکان و آشنایان یا برای برطرف‌کردن برخی از مشکلات روانی توسط روانشناس، به شخصیت آن‌ها پی‌برد. این کار به چند طریق صورت می‌گیرد؛ روش اول استفاده از آزمون‌های مختلف روانشناسی است که در مطب مشاوره و درمانگر یا در مصاحبه‌های شغلی و ... انجام می‌شود. روش‌های دیگر شامل دقت در برخی از رفتارهای فرد مانند زبان بدن، تن صدا، وقت‌شناسی فرد و پرسیدن سؤال‌های صحیح در زمان‌های صحیح از آن‌هاست.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها