اعتراف به برخی از مسائل، نه تنها بد نیست بلکه می‌تواند خمودگی‌ها در حوزه هنر را جبران کند.
کد خبر: ۱۴۰۱۳۵۰
نویسنده محمود نورائی - دبیر گروه فرهنگ و هنر

متاسفانه حوزه فرهنگ و هنر دچار این خمودگی در حوزه اطلاع‌رسانی و پاسخ‌گیری از سوی جامعه خبری است و همین امر باعث می‌شود که مدیران نیز در پی آمارسازی و دادن اطلاعات نادرستی باشند که بعضا، تحریف فجایع حوزه کاری‌شان محسوب می‌شود.

این مسأله متاسفانه پس از همه‌گیری کرونا و ایجاد رخوت در حوزه فرهنگ و هنر‌ بیشتر شده است؛ نمونه این موضوع را در حوزه هنرهای تجسمی شاهد هستیم.

روز ۲۱ اسفند مدیرکل هنر‌های تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نشستی با اصحاب رسانه داشت تا به تشریح برخی از اقدامات این اداره کل در سالی که گذشت، بپردازد.

سهرابی درباره آمار‌های تجمیعی برگزاری نمایشگاه در سال ۱۴۰۱ گفته است: «‌امسال تعداد مجوز‌های صادر شده برای برگزاری نمایشگاه در نگارخانه‌ها، در شش ماهه اول ۳۱۲ عدد بوده است، در ۹ ماه این عدد به ۳۵۱ و تا پایان سال به ۳۸۷ رسیده است.»

این آمار که خود بیانگر فاجعه‌ای در عرصه هنرهای تجسمی است، در حالی از سوی عبدالرضا سهرابی اعلام شده که حائز نکاتی است که متاسفانه از سوی جامعه خبری حتی مورد سؤال هم قرار نگرفته.

اگر شش ماهه دوم سال که مصادف با ناآرامی‌ها و بسته شدن گالری‌ها بود را در این آمار محاسبه نکنیم و فقط آمار نمایشگاه شش ماهه اول را ۳۱۲ در‌نظر بگیریم، خود گواهی بر آمارسازی است که متاسفانه خبرنگاران نسبت به آن واکنشی نداشته‌اند.

این در حالی است که خبرنگاران حاضر در این نشست که سال‌هاست در این حوزه قلم می‌زنند، به‌خوبی به یاد دارند که هر هفته در گزارش‌های گالری‌گردی که در رسانه‌ها خود منتشر می‌کردند، افتتاح بین ۳۰ تا ۵۰ نمایشگاه هنری را می‌نوشتند که بعضا در هفته‌هایی این آمار به ۶۰ نمایشگاه هنری هم می‌رسید.

کافی است به آمارهای نمایشگاه‌ های هنری در سال‌های گذشته رجوع کنیم تا ببینیم برگزاری ۳۱۲ نمایشگاه در نیمه اول سال ۱۴۰۱ تقریبا نزدیک به آمار نیمی از نمایشگاه‌ها در سال‌های گذشته است.

این آمار حتی از سال ۹۹ که همزمان با همه‌گیری کرونا بود نیز کمتر است؛ زیرا در آن زمان گالری‌ ها به برپایی نمایشگاه مجازی روی آوردند که متاسفانه در شش ماهه دوم سال ۱۴۰۱ حتی با وجود بسترهای مجازی که از سال‌های گذشته به‌دلیل کرونا فراهم شده بود، در این زمینه نیز توفیقی حاصل نشد. حتی همین آمار مدیرکل هنر‌های تجسمی نشان‌دهنده کم‌کاری در نیمه اول سال است، زیرا برگزاری ۷۵ نمایشگاه پس از فروکش کردن ناآرامی‌ها از نیمه دوم بهمن‌ماه نشان می‌دهد که چقدر آمار برگزاری ۳۸۷ نمایشگاه در سال ۱۴۰۱ فاجعه‌بار است.

از سویی دیگر تاسیس هشت گالری در سال ۱۴۰۱ که با بحران کرونا روبه‌رو نبود در برابر آمار منتشر شده ۲۸ گالری در سال ۹۸ که بخشی از آن همزمان با همه‌گیری کرونا بود، هم آمار دیگری است که متاسفانه باید مدنظر خبرنگاران این حوزه قرار می‌گرفت.

دادن چنین آماری در جمع خبرنگاران در سالی که قرار بود سال توسعه اقتصادی هنر باشد، که از ابتدای سال مورد تاکید رئیس‌جمهور در دیدار با هنرمندان تجسمی قرار گرفت و بارها نیز وزیر ارشاد این موضوع را اعلام کرد، از سوی مدیران میانی این وزارتخانه از‌جمله سؤالاتی بود که باید مورد تاکید خبرنگاران در این نشست قرار می‌گرفت که متاسفانه انجام نشد. باید توجه داشت که انفعال خبرنگاران در طرح و پیگیری مسائل، موجب ترک‌فعل مدیران در حوزه فرهنگ و هنر می‌شود که آسیب‌های آن متوجه فرهنگ و جامعه کشور خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها