مهم‌ترین و جنجالی‌ترین اتفاقات سال را مرور کرده‌است

حوادث تلخ و شیرین‌ 1401

ایران در طی یک سال گذشته حوادث تلخ و شیرین بسیاری را پشت‌سر گذاشت. هم حوادثی از جنس شادی‌که خنده بر لب‌ها نشاند و هم حوادثی از تار و پود غم که اشک را مهمان خانه چشم‌ها کرد. سیل، زلزله، قتل، سرقت، آتش‌سوزی‌ و بسیاری حوادث دیگر، گوشه‌ای از اتفاقاتی است‌که مردم در طی این مدت تجربه کردند. شدت برخی از این حوادث به حدی بود که روزها و در مواردی حتی ماه‌ها کشور را درگیر خود کرد و مردم آن را پیگیری می‌کردند. در این‌گزارش مهم‌ترین حوادث سال1401 را مرور می‌کنیم.
کد خبر: ۱۴۰۱۳۳۵
نویسنده لیلا حسین‌زاده - تپش
حمله به 3 طلبه در حرم امام رضا(ع)
سه روز از پایان تعطیلات رسمی نوروزی ‌گذشته‌بود که خبر حمله یک مرد ناشناس با چاقو به سه طلبه در صحن حرم در مشهد در راس اخبار قرار گرفت. دقایقی بعد و با دخالت عوامل انتظامات و یگان حفاظت حرم، ضارب دستگیر شد و سه طلبه زخمی هم به بیمارستان منتقل شدند اما دو نفر از آنها به دلیل شدت جراحات به شهادت رسیدند. تحقیقات پلیس آغاز و نام ضارب عبدالطیف مرادی 21ساله و ازبک‌تبار عنوان شد. بنابر اعلام مدیر دفتر حراست و امور صیانتی حوزه علمیه خراسان، ضارب هیچ شناختی از سه طلبه مشهدی نداشت و تحت‌تاثیر عوامل تند و افراطی سنی و شیعی دست به جنایت زده‌بود. با شهادت دو طلبه، حکم اعدام ضارب صادر و 30خرداد به مرحله اجرا درآمد.

خرداد پرحادثه
خرداد امسال پرحادثه بود. دوم خرداد، بخشی از برج شماره دو متروپل در خیابان امیری آبادان ناگهان فروریخت و برخی از کارکنان و حتی عابران پیاده زیر آوار دفن شدند. مالک این ساختمان، هلدینگ عبدالحسین باقی بود که براساس گزارش‌ها و با آغاز آواربرداری، جنازه او پس از مدتی از زیر آوار خارج شد. علاوه‌بر او، جنازه 44 فرد دیگر هم از زیر صدها تن آهن و سیمان بیرون آمد.
در همین ماه بود که فیلمی از یک ماجرای زورگیری در اتوبان نیایش تهران در فضای مجازی منتشر شد. زورگیر نیایش، در خودروی 206 دختر جوانی را باز کرد و قمه‌اش را روی گردن او گذاشت. بعد هم با تهدید تلفن همراهش را برداشت و متواری شد. فیلم او به‌سرعت همه‌جا پخش و خیلی زود دستگیر شد. در تحقیقات انجام‌شده مشخص شد این تنها زورگیری متهم نبود و او چند فقره زورگیری دیگر هم در پرونده‌اش داشت. قاضی پرونده براساس ماده 279 قانون مجازات اسلامی برای او حکم اعدام صادر کرد.
سرقت صندوق امانات بانک ملی شعبه انقلاب هم از حوادثی بود که 15 خرداد امسال اتفاق افتاد و در جریان آن 168 صندوق امانات شامل طلا، سکه و دلار سرقت شده‌بود. متهمان از ساختمان کناری بانک به رمپ خودرویی شعبه رفته، بعد وارد طبقه منفی یک شده و مرحله‌ به‌ مرحله، درهای آهنی را با هوابرش باز کرده‌بودند. آنها 12 ساعت داخل بخش صندوق امانات بودند و قفل چسبی صندوق‌ها را با ضربه چکش باز کردند. کمتر از یک هفته 14 نفر در مورد این سرقت بازداشت شدند اما دو پسرخاله که طراحان اصلی ماجرای سرقت بودند به ترکیه فرار کردند. هفت ماه و نیم بعد، ترکیه هردو را تحویل ایران داد.
خروج قطار مشهد-یزد از ریل هم 16 خرداد رخ داد. این حادثه در اثر برخورد بیل مکانیکی با قطار اتفاق افتاد و جان 21 نفر را گرفت. شش نفر که به نوعی در واژگون شدن قطار دخالت داشتند، دستگیر شدند و 19 خرداد هم عزای عمومی در کشور اعلام شد.

سیل در امامزاده داوود
سیل ویرانگر امامزاده داوود، فاجعه‌ای بود که ساعت یک بامداد ششم مرداد رقم خورد و تبدیل به کابوسی وحشتناک برای مردمی شد که برای زیارت به آنجا در شمال غرب تهران رفته‌بودند. سیل، نیمه‌شب رخ داد و فقط در مدت چند دقیقه چنان فاجعه بزرگی خلق‌کرد که تا مدت‌ها مردم را درگیر خودکرد. شدت سیلاب و گل‌ولای به حدی بود که باعث تخریب شدیدی شد و علاوه برگرفتن جان 22نفر، خسارت مادی زیادی هم به مسافران و ساکنان منطقه وارد کرد. برخی اجساد زیرگل و‌لای پنهان شده یا سیل آنها را به دره‌های اطراف امامزاده داوود رانده بود. مسئولان ابتدا مسدود شدن مسیر سیلاب توسط یک پراید را علت این حادثه عنوان کردند اما به گفته برخی‌کارشناسان، آسفالت، سدسازی، ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حریم رودخانه و از بین رفتن پوشش گیاهی، علت جاری شدن سیل ویرانگر در امامزاده داوود بود.

اوین در محاصره آتش 
شب 23مهر بود که شعله‌های زرد و نارنجی رنگی از زندان اوین به بیرون زبانه کشید. همه چیز حکایت از وقوع یک آتش‌سوزی بزرگ در این زندان داشت. خانواده‌هایی که عضوخانواده‌شان در زندان بودند با خودروهای‌شان به سمت محل آتش‌سوزی حرکت‌کردند. پس از بررسی‌ها مشخص شد تعدادی از زندانی‌های محکومیت مالی و سرقت، پس از درگیری، یک کارگاه کارآفرینی در زندان را آتش زدند. آتش‌نشانان مستقر در زندان وارد عمل شده و آتش را مهار و خاموش کردند. بر اثر این آتش‌سوزی، چهار زندانی به خاطر استنشاق دود فوت‌کردند، 70زندانی نجات پیدا کردند و 51نفر از مجروحان این حادثه هم به‌صورت سرپایی درمان شدند. چهار زندانی فوت شده، محکومان بخش سرقت بودند.

حکم اعدام برای قاتل خانه وحشت
آذر1400 بودکه ماجرای کشف جسد یک دختر 25ساله در خانه‌ای در جنوب تهران بر سر زبان‌ها افتاد. متهم 33ساله این پرونده، صاحب این خانه بود که با خواهرش زندگی می‌کرد. او با معرفی خود به‌عنوان سرهنگ پلیس، زنان و دختران را به خانه خود که بعدها به خانه وحشت معروف شد، می‌کشاند و مورد آزار و اذیت قرار می‌داد. پنج زن و دختر جوان موفق شدند از خانه وحشت فرار کنند که دو نفر آنها چهارماه در اسارتگاه متهم بودند و با آمدن پلیس نجات پیدا کردند. او یک دختر را هم کشت و جسدش را پس از گذاشتن در چند کیسه پلاستیکی در خانه مخفی کرده‌بود. بعد از آشکار شدن این ماجرا، پدر و مادر مقتول به تهران آمدند و درخواست قصاص کردند. سه دختر دیگر هم گفتند سعید یا همان متهم خانه وحشت به زور به آنها تجاوزکرده‌است که دادگاه او را به اتهام سه فقره تجاوز به عنف به اعدام محکوم‌کرد.

حمله به شاهچراغ 
عصر روز چهارم آبان بود که خبر یک حمله خونین به حرم شاهچراغ در شیراز، خاطره خونین انفجار 30خرداد73 در حرم امام رضا(ع) را در ذهن همه زنده‌ کرد. روز حادثه، یک تروریست مسلح با یک قبضه کلاشینکف به سمت حرم داخلی رفت تا ماجرای خونینی را رقم بزند. او ابتدا به سمت خادمی‌که در ورودی شاهچراغ بود، شلیک و او را نقش بر زمین کرد. نمازگزاران و زائرانی که داخل حرم بودند، از صدای شلیک گلوله‌ها وحشت‌زده شدند و دنبال جای امنی می‌گشتند. زائران همچنان در حال فرار و نجات جان خود بودند و ضارب نیز بدون هدف به سمت همه شلیک می‌کرد. در مدت کوتاهی کف صحن داخلی پر از خون شد. عده‌ای از زائران که در میان آنها کودک هم بود، پشت یک وسیله سرمایشی پناه گرفتند، اما ضارب آنان را نیز به گلوله بست. ضارب حتی از افراد نیمه‌جان هم نگذشت و به سمت آنان تیر خلاص شلیک کرد تا دقیقه به دقیقه به تعداد قربانیان خود اضافه کند. پلیس به محض اطلاع از جنایت به شاهچراغ آمد و ضارب را زمینگیرکرد. تروریست زخمی به بیمارستان منتقل شد، اما به هلاکت رسید. در اثر این حمله تروریستی 13نفر به شهادت رسیدند که دو نفر از شهدا کودک بودند.

بازگشت صیادان کنارکی از سومالی
دو گروه صیاد ایرانی، 5دی پس از سال‌ها اسارت از سومالی آزاد شدند و به ایران برگشتند. یک گروه از آنها سال94 برای ماهیگیری از بندر کنارک به سمت آب‌های بین‌المللی رفته‌بودند، اما به دلیل خرابی موتور، لنج آنها ازکار افتاد و به اسارت دزدان دریایی سومالی درآمدند. طی هشت سالی‌ که در سومالی بودند، توسط دزدان دریایی به روش‌های مختلفی مانند بی‌خوابی و آویزان‌شدن از سقف شکنجه شدند.گروه دوم هم سال98 وقتی برای صید ماهی به سمت آب‌های آزاد حرکت‌کرده‌بودند، به اسارت دزدان دریایی سومالی درآمدند. دزدان دریایی به هر دوگروه اتهام حمل مواد مخدر زدند که به دلیل نداشتن مدرک تصمیم‌گرفتند آنها را آزادکنند. صیادان در تماس با خانواده‌های خود از آنها خواستند تا موضوع را به اطلاع وزارت خارجه ایران برسانند. دولت ایران نیز پس از اقدامات لازم، هر دو گروه را به‌کشور برگرداند.

8 سال زندان برای قاتل مونا حیدری
نام مونا حیدری، به خاطر جنایتی‌ که برای او اتفاق افتاد، در ذهن بسیاری از مردم ثبت شده‌است. 16بهمن1400، انتشار فیلم هولناک سر بریده‌ای که در دست مرد جوانی تاب می‌خورد، ناگهان شبکه‌های اجتماعی را به آتش‌کشید. مرد جوان در حالی‌که در یک دست سر بریده و در دست دیگرش چاقوی بلند خون‌آلودی داشت، با لبخند در کوچه و خیابان راه می‌رفت و سر بریده زن جوانی را به مردم نشان می‌داد. خیلی طول نکشید که اولین اطلاعات این جنایت هولناک در فضای مجازی منتشر و مشخص شد سر بریده متعلق به همسر 17ساله همان مرد جوان است. مونا در نوجوانی ازدواج‌کرده و صاحب یک پسر خردسال بود. به گفته خانواده مونا و همسرش، مونا از طریق فضای مجازی با مردی سوری در ترکیه آشنا شد و پس از آن به ترکیه رفت. یکی از دوستان مونا، خانواده او را در جریان گذاشت و پدرشوهر و پدر مونا برای برگرداندن او به ایران به ترکیه رفتند. پس از بازگشت به ایران، همسر مونا سر او را به جرم خیانت برید و در ملأعام چرخاند. مرد جوان دستگیر شد و پس از برگزاری دادگاه، 28 دی امسال به تحمل هشت سال زندان محکوم شد.

فرود مرگبار بالگرد وزیر ورزش
اسفندماه امسال هم در حالی به روزهای پایانی‌اش نزدیک می‌شود که حوادث متعددی را پشت‌سر گذاشت. اتفاقات ناگوار این ماه با سقوط بالگرد حمید سجادی، وزیر ورزش آغاز شد. چهارم اسفند بود که وزیر ورزش همراه با گروهی متشکل از مسئول و معاون و خبرنگار، برای یک سفر دو روزه به کرمان رفت. مقصد اول او شهر سیرجان بود که وزیر برای افتتاح چند پروژه به آنجا سفر کرد و پس از بازگشت به کرمان و در حالی که تعدادی از مدیران کل ورزش و جوانان استان‌ها او را همراهی می‌کردند، با بالگرد کرمان را به مقصد چند شهرستان دیگر این استان ترک کرد تا از پروژه‌های آن مناطق نیز بازدید کند. مقصد این بار شهر بافت بود. بالگرد از زمین بلند شد و تا ورزشگاه محل فرود، همه چیز طبق برنامه خوب پیش رفت اما چند دقیقه بعد ناگهان ورق برگشت. در حالی‌که میزبانان وزیر منتظر فرود بالگرد بودند، بالگرد از ارتفاع 20 متری به طور عجیبی شروع به چرخیدن دور خودش کرد. به گفته برخی شاهدان حادثه، ابتدا دم بالگرد به زمین اصابت کرد و بعد چندبار غلت زد تا از حرکت ایستاد. پس از آن تعدادی از همراهان وزیر که وضعیت مساعدی داشتند، خود را از بالگرد بیرون کشیدند اما وضعیت وزیر و تعدادی دیگر خوب نبود. در همان دقایق اولیه، مرگ اسماعیل احمدی، مدیرکل حوزه وزارتی تایید شد اما وضعیت مدیرکل ورزش و جوانان استان آذربایجان‌شرقی و مدیرکل ورزش و جوانان تهران وخیم گزارش شد. مصدومان به بیمارستان و وزیر ورزش هم به بخش مراقبت‌های ویژه منتقل شد. براساس آخرین اخبار اعلامی، روز 13 اسفند وزیر ورزش از بیمارستان مرخص شد. به گفته رئیس هیات پزشکی ورزشی استان آذربایجان‌شرقی نیز شرایط مدیرکل ورزش و جوانان این استان رو به بهبودی بوده و برای ادامه مداوا به یکی از بیمارستان‌های تهران منتقل شده است. پس از دو هفته مصدومان این سانحه از بیمارستان مرخص شدند.

وقوع 3 حادثه در بهمن
ایرانی‌ها مثل خرداد، بهمن پر حادثه‌ای را هم پشت سرگذاشتند. اولین حادثه مربوط به هفتم بهمن ماه و زمانی بود که یک مرد ایرانی با یک قبضه کلاشینکف به سفارت کشور آذربایجان در تهران حمله کرد. مرد میانسال در حالی‌که دو فرزندش در خودرو بودند، با سلاحش به سمت سفارت رفت. افراد حاضر در سفارت که متوجه مرد مسلح شده‌بودند، سعی کردند از تیررس او فرارکنند، اما فرار برخی از آنها ناموفق بود و یکی از کارمندان سفارت آذربایجان هدف شلیک گلوله قرارگرفت و در دم کشته شد. ضارب همچنان به شلیک کور ادامه می‌داد تا این‌که با دخالت پلیس زمینگیر شد. او در اعترافات خود گفت همسرش از فروردین ماه امسال به سفارت آذربایجان رفت و دیگر به خانه برنگشت. او گفت با این تصورکه همسرش همچنان در سفارت است، برای برگرداندن او به خانه، به سفارت حمله کرد و آن فاجعه را رقم زد. 
یک روز پس از حمله به سفارت آذربایجان، این بار صدای ممتد شلیک گلوله از اتاق اصناف شمیرانات به گوش رسانه‌ها رسید. پلیس وارد عمل شد و بعد از بررسی اعلام کرد روز حادثه، یک مرد 45 ساله با یک قبضه سلاح کمری به محل کار همسر سابق خود در اتاق اصناف شمیرانات رفته و او را تهدید کرده‌بود. افراد حاضر در اتاق، تصمیم گرفتند مرد را به بیرون از اتاق هدایت‌کنند که ضارب ناگهان به سمت یکی از افراد شلیک کرد و پا به فرار گذاشت. در ادامه ضارب چند کوچه دورتر از محل حادثه، با سلاح خودکشی کرد. به گفته پلیس این جنایت به دنبال اختلافات شخصی و خانوادگی میان ضارب و همسر سابقش رخ داده‌بود.
زلزله خوی با قدرت 5.9ریشتر سومین حادثه‌ای بود که 9 بهمن در این شهرستان اتفاق افتاد و پس از آن پس‌لرزه‌های متعدد ترس را همنشین اهالی خوی‌کرد. در زلزله این شهرستان، خسارات زیادی به خانه‌ها وارد شد طوری که بسیاری از اهالی از ترس جان خود جرات ورود به خانه‌های خود را نداشتند. در این حادثه سه نفر جان خود را از دست دادند و بیش از هزار نفر مصدوم شدند. زلزله‌زدگان خوی، علاوه بر مشکلات ناشی از زلزله و نداشتن امکانات، با سرمای زمستانی نیز دست و پنجه نرم می‌کنند.

فاجعه چهارشنبه‌سوزی در خیابان مازندران 
امسال هم به روال سال‌های قبل، برخی نوجوانان و جوانان به پیشواز چهارشنبه‌سوزی رفتند و با استفاده از مواد محترقه آسیب‌ها و صدمات متعددی را متوجه خود و یا دیگران کردند. در یکی از این حوادث که 14 اسفند و در خیابان مازندران تهران رخ داد، چهار نفر جان خود را از دست دادند و شش نفر دیگر هم مصدوم شدند. محل این حادثه مرگبار، یک خانه مسکونی در شرق تهران بود که به گفته پلیس محل تولید مواد محترقه و انفجاری بود. پس از اعلام حادثه، آتش‌نشانان در محل حاضر و پنج زن را از ساختمان تخریب‌شده نجات دادند. بررسی‌های بیشتر نشان داد در این خانه لوازم جشن نگهداری می‌شد و علت حادثه مرگبار نیز مواد محترقه بوده است.

7 قربانی انفجار
یکی دیگر از حوادثی که در روزهای پایانی اسفندماه در صدر اخبار رسانه‌ها قرار گرفت، وقوع یک انفجار بزرگ در محله منظریه در تبریز بود که جان هفت نفر را گرفت و پنج نفر نیز مصدوم شدند. در اثر این حادثه که ساعت 3 بامداد روز یکشنبه 21 اسفند رخ داد، سه خانه مسکونی به طور صددرصدی تخریب و حدود 100 واحد مسکونی دیگر نیز دچار آسیب‌دیدگی شد. شدت این آسیب‌ها به‌حدی بود که شیشه‌ خانه‌های اطراف شکسته شده و خودروهای موجود در پارکینگ‌ها دچار خساراتی شد. به گفته کارشناسان، علت این حادثه نیز انفجار مواد محترقه اعلام شد.

مسمومیت‌های زنجیره‌ای در مدارس دخترانه 
یکی از پررمز و رازترین حوادث اسفند هم مربوط به مسمومیت‌های سریالی برخی مدارس دخترانه در بسیاری از شهرها و استان‌های کشور بود که تا ماه‌ها مردم و کشور را درگیر خود کرد. 9 آذرماه، نقطه شروع مسمومیت‌های زنجیره‌ای در برخی مدارس دخترانه در قم بود که با تکرار آن در مدارس دخترانه دیگر، این خبر در صدر اخبار روزانه کشور قرار گرفت. در این مسمومیت که مشخص نبود با چه ماده‌ای انجام می‌شود، دانش‌آموزان دختر با علائمی مانند تنگی نفس، سرگیجه، سردرد، حالت تهوع و بی‌حسی در دست و پا مواجه بودند. بسیاری از آنها پس از مسمومیت با آمبولانس به بیمارستان اعزام شدند که عده‌ای به صورت سرپایی و پس از دریافت درمان‌های لازم مرخص شده و به خانه برگشتند اما عده‌ای دیگر که علائم حادتری داشتند در بیمارستان بستری شدند. حملات با عامل ناشناخته به مدارس دخترانه اما به قم محدود نشد و این بار برخی مدارس دخترانه در تهران هم هدف مسمومیت قرار گرفت. ابتدا به مدارس دخترانه در شرق و غرب تهران حمله شد و دانش‌آموزان همان علائمی را تجربه کردند که دانش‌آموزان دختر در قم تجربه می‌کردند. به موازات تهران، دانش‌آموزان دختر شهرهای دیگر مانند بروجرد، کرمانشاه، آذربایجان‌شرقی، اردبیل، خراسان‌شمالی، گیلان، رشت، سیستان و بلوچستان، شیراز، اصفهان، ایلام، همدان، خراسان‌رضوی، قزوین، گلستان، آذربایجان‌غربی، اسفراین، زنجان، البرز، کاشان، هرمزگان، لرستان، اهواز، نیشابور، بندرعباس، رامهرمز و بسیاری شهرهای دیگر با استفاده از همان عامل ناشناخته مسوم شدند. در این بین، تعداد انگشت‌شماری از مدارس پسرانه هم مسموم شد.
اواسط اسفند بود که وزارت اطلاعات بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد: «اگر چه علل برخی حوادث قبلی کشف شده‌اند اما عدم امکان تعمیم علمی موارد مکشوفه به کل موارد گزارش‌شده، موجب تامل در اطلاع‌رسانی تا وصول نتایج متقن و قابل تعمیم به سایر موارد شد. روند تحقیقات و پیگیری‌های همه‌جانبه اطلاعاتی، امنیتی و فنی به صورت بی‌وقفه ادامه دارد.»
مدتی بعد، وزارت اطلاعات با صدور اطلاعیه جدیدی با اشاره به جزئیات اقدامات یک پدر و فرزند دانش‌آموزش اعلام کرد: «در شش استان خوزستان، آذربایجان‌غربی، فارس، کرمانشاه، خراسان و البرز، تعدادی از افرادی که به تهیه مواد تحریک‌کننده و انتشار آن در بین دانش‌آموزان عزیز اقدام کرده بودند، شناسایی و دستگیر شدند. یکی از تیم‌های چهار نفره، سه نفر از آنان دارای سوء‌سابقه از جمله فعالیت در اغتشاشات اخیر هستند و ارتباط آنان با رسانه‌های معاند خارجی که نقش برجسته‌ای در اغتشاشات و جنگ ترکیبی اخیر داشته‌اند، محرز شده است. یکی از اعضای این تیم ضمن انتقال مواد تحریک‌کننده از طریق فرزند خود به داخل مدرسه و انتشار آن در بین دانش‌آموزان، پس از بروز بدحالی تعدادی از عزیزان دانش‌آموز بلافاصله به تهیه فیلم از آنان در داخل مدرسه و بیمارستان اقدام کرده و صحنه بدحالی دانش‌آموزان را برای رسانه‌های معاند ارسال می‌کند تا در راستای سناریوی ایجاد هراس و دلهره در ملت عزیز و دانش‌آموزان و به تعطیلی کشاندن مدارس بهره‌برداری شود که اطلاعات تکمیلی از این دستگیری‌ها پس از پایان تحقیقات توسط سازمان‌های ذی‌ربط به اطلاع خواهد رسید.»
همچنین یک بلاگر هم در ارتباط با مسمومیت‌ها دستگیر شد که گفته‌شده اقدام به شایعه‌پراکنی و التهاب‌آفرینی درخصوص مسمومیت دانش‌آموزان می‌کرد. در ادامه نیز، معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی خراسان‌شمالی از دستگیری یک نفر در رابطه با مسمومیت دانش‌آموزان یکی از مدارس دخترانه بجنورد خبر داد که پس از انجام بررسی‌های لازم توسط تیمی از کارآگاهان عملیات ویژه پلیس آگاهی، یک دانش‌آموز به عنوان عامل مسمومیت‌ها(نوعی مواد محترقه بدبو) شناسایی شد. سپس ماموران مغازه‌ای که اقدام به فروش این اقلام می‌کرد را شناسایی و صاحب مغازه را دستگیر کردند، واحد صنفی او نیز پلمب شد. وزارت کشور در اطلاعیه از دستگیری 100نفر در این رابطه خبر داد تا فصل پایان این سریال رقم بخورد.

منبع: ضمیمه تپش روزنامه جام‌جم
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها