تلاش برای حفظ هویت ملی و فرهنگی
در نشست خبری دومین جشنواره ملی «آیین سخن» مطرح شد

تلاش برای حفظ هویت ملی و فرهنگی

«جام‌جم» از دومین جشنواره «آیین سخن» گزارش می‌دهد

ضرورت پاسداشت زبان فارسی

استودیو شماره یک که شاید خیلی از رادیویی‌ها آن را با اجرا‌های خاطر‌ه‌انگیز صبح جمعه با شما به‌یاد آورند، روز قبل مهمانان بسیاری داشت. مهمانانی که همگی‌شان دغدغه زبان‌فارسی را داشتند.
کد خبر: ۱۴۰۱۲۳۶
نویسنده سپیده اشرفی - گروه رسانه

از رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی تا پیشکسوتان رادیو که کلمه را با صدای‌شان ماندگار کردند. صداها آشنا بود و دغدغه همه‌شان‌ یکصدا زبان فارسی. هم تقدیر بود و هم تاکید. جشنواره «آیین سخن» که سبقه چندساله دارد به منظور پاسداشت زبان فارسی برپا می‌شود تا بتواند برای برنامه‌سازان جنبه آموزشی داشته باشد. درواقع می‌شود گفت که این جشنواره صرفا به این خاطر برگزار نمی‌شود که چطور غلط ننویسیم و اشتباه نگوییم، بلکه این موضوع را مورد را بررسی قرار می‌دهد که چرا باید زبان فارسی را پاس بداریم؟ ارزش آن در چیست؟ آیا کاری زیبایی‌شناسانه است یا خیر و... گزارش پیش رو روایت جام‌جم از جزئیات این افتتاحیه است.

به گزارش جام‌جم، مراسم افتتاحیه دومین جشنواره آیین سخن با گرامیداشت نظامی گنجوی با حضور دکتر حدادعادل عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، علی بخشی‌زاده معاون صدای رسانه‌ملی، دکتر محمدجعفر محمدزاده مدیر رادیو ایران و رئیس شورای پاسداشت زبان فارسی معاونت صدا، جمعی از فرهنگ‌دوستان از فرهنگستان زبان فارسی و بنیاد ملی نخبگان کشور و همچنین جمعی از کانون ایرانیاران رادیو ایران برگزار شد. این مراسم به همت رادیو ایران برگزار و همزمان از تارنمای این رادیو پخش شد.

به ایرانی بودن افتخار می‌کنیم

غلامعلی حدادعادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در این مراسم با سپاسگزاری از صداوسیما برای توجه به زبان فارسی گفت: ۹۰۰ سال از روزگار نظامی می‌گذرد. او در این سال‌ها مانند چلچراغی در شبستان ایران فرهنگی درخشیده و روشنایی بخشیده است. وی ادامه داد: این جشن به احترام شاعر پارسی‌گو، حکیم نظامی است. ما هم در زبان فارسی چند شاعر مثل فردوسی، سنایی و نظامی داریم که آنها را با عنوان حکیم یاد می‌کنیم. نظامی فقط شاعر نیست بلکه یک اندیشمند است. مناجات‌هایی که او در آغاز منظومه‌های خود آورده، بهترین نمونه مناجات به زبان فارسی است.

حدادعادل گفت: می‌خواهم در این فرصت کوتاه به والاترین هنر نظامی یعنی منظومه‌سرایی او اشاره کنم‌. پیش از او ما یک نمونه منظومه عاشقانه داریم، ولی نظامی با پنج منظومه خود در زبان فارسی یک نوع ادبی خاص را بنیانگذاری کرده که صدها نمونه بعد از او و به تقلید از او به وجود آمد و نمونه آن در هند و آسیا دیده می‌شود. البته هیچ‌کدام از او فراتر نرفتند.

وی با خواندن برخی ابیات از نظامی‌گنجوی ادامه داد: ما افتخار می‌کنیم به ایران‌مان که فرزندانی مانند نظامی را پرورده است.

امروز نظامی غریب افتاده است

محمدجعفر محمدزاده، مدیر رادیو ایران هم در این مراسم، سخنان خود را با ابیاتی از نظامی‌گنجوی آغاز کرد و گفت: از امروز جشنواره آیین سخن آغاز می‌شود و تا ۲۵ اردیبهشت آثار دریافت و اطلاع‌رسانی خواهد شد. وی ادامه داد: می‌خواهم قدری به این اشاره کنم که چرا نظامی برای ما مهم است و دومین جشنواره به نام او شده است‌. دلیل اهمیت او این است که مثل خیلی از شاعران مهم است و باید نامش را گرامی داشت. دوم این‌که برخی اقدامات غیرفرهنگی در راستای تخریب او انجام شده. امروز نظامی در زادگاهش غریب است و جز سنگی برای مزارش، چیزی از او به زبان فارسی باقی نمانده است. امروز یک شاهد مثال بر دیرینگی زبان فارسی در قفقاز می‌آورم که این مسأله را به‌خوبی نشان می‌دهد.

محمدزاده با اشاره به شواهدی از این دیرینگی و مجموعه‌ای با عنوان نزهت المجالس، عنوان کرد: امروز برخی ادعا می‌کنند نظامی‌گنجوی برای ایران نیست اما این مجموعه و اشعارشعرایی از ایران این مسأله را رد می‌کند. همه اینها نشان می‌دهد نظامی شاعر پارسی‌گوست. ما در این جشنواره از پیشکسوتان تجلیل خواهیم کرد. مفتخریم که رادیو ایران و معاونت صدا پیشتاز در پاسداشت زبان فارسی است. زبان فارسی در رادیو ایران هویت پیدا کرده است.

در این مراسم از برخی پیشکسوتان رادیو مثل عذرا وکیلی تهیه‌کننده برنامه قدیمی سلام کوچولو، داوود حیدری گوینده برنامه رادیویی راه شب، احمد طبعی گوینده پیشکسوت رادیو و عباس سنجری گزارشگر پیشکسوت رادیو تجلیل و از تابلوی این هنرمندان به پاس یک عمر تلاش هنری‌شان رونمایی شد. همچنین گروه سرود ایرانیان رادیو ایران هم به هم‌خوانی سرود پرداختند.

در انتهای مراسم هم از کتاب زندگی و آثار حکیم نظامی‌گنجوی که به همت فرهنگستان زبان و ادب فارسی منتشر شده به همراه دو اثر خوشنویسی از اشعار نظامی‌گنجوی رونمایی شد.آن‌طور که گفته شده، در این جشنواره و در بخش ویژه به سه اثر برگزیده جوایزی اهدا خواهد شد. در بخش مردمی هم، شنوندگان رادیو می‌توانند آثار خود در حوزه پاسداشت زبان فارسی را به نشانی جشنواره ارسال کنند.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها