کد خبر: ۱۴۰۱۲۳۱
نویسنده علی صبوری | مدیر سینما فرهنگ

در سال‌های ۹۵، ۹۶، ۹۷ و۹۸ گیشه سینماها بسیار پررونق بود و مردم از فیلم‌های روی پرده استقبال خوبی می‌کردند اما پس از آن با شیوع ویروس کرونا در جهان صنعت سینما آسیب بسیاری دید که طبعا ترمیم آن نیاز به زمان داشت.

الان خوشبختانه وضعیت اکران در سینماها نسبت به ماه‌های گذشته بهتر است اما سینما اکوسیستمی است که نمی‌توان گفت فقط تهیه کننده و سینمادار در رونق آن دخیل هستند. به این معنا که فیلمساز باید فیلم خوب بسازد، بازیگر باید خوب بازی کند، سینمادار باید تسهیلات خوبی به مخاطب ارائه دهد و... تا مخاطب، سینما را جزو اولویت‌های فرهنگی‌اش قرار دهد. بنابراین تمام بخش‌های سینما از تولید تا اکران باید دست به دست هم دهند تا سینما آمدن را برای مردم جذاب کنند.

امسال ماه مبارک رمضان با عید نوروز مقارن شده و ما در جایگاه مدیر سینما باید به قول معروف از هر تهدیدی فرصت بسازیم. از این جهت می‌گویم که از دیرباز تاکنون بهترین زمان اکران فیلم‌های سینمایی عید نوروز است و از آن‌طرف در ماه رمضان مردم به طاعات و عبادات مشغول هستند و به همین دلیل فرصت کمی برای سینما رفتن دارند. حالا که این دو مناسبت با هم تلاقی کرده سیاست‌گذاران سینما با اجرای طرح‌هایی مانند طرح اکران افطار تا سحر یا شناور شدن دائمی و هدفمند قیمت بلیت می‌توانند فرصت خوبی برای رونق گیشه سینما مهیا کنند. البته طبق آنچه شورای صنفی اکران اعلام کرده، قرار است قیمت بلیت سینما در سال جدید بر اساس درجه کیفی و موقعیت جغرافیایی قرارگیری سالن سینما و سئانس‌های مختلف تعیین و در اختیار متقاضی قرار بگیرد. ظاهرا در این مصوبه سقف مبلغ بلیت ۶۰ هزار تومان آن‌هم برای سینما‌های مدرن همچون کوروش، ایران مال، فرهنگ، چارسو، صبامال و... در نظر گرفته شده که البته درصد بسیار بیشتری از سالن‌ها و سئانس‌ها با ارقام پایین‌تر یعنی تا ۲۰هزار تومان به فروش می‌رسد. با چنین تدبیری آحاد مردم امکان دسترسی به بلیت‌های ارزان قیمت در سئانس‌های مختلف را خواهند داشت و هیچ قشری از جامعه به‌دلیل وضعیت اقتصادی از دیدن آثار روی پرده محروم نخواهد ماند.در خصوص شناورسازی قیمت بلیت سینما این نکته را هم ذکر کنم که مدیر سینما با توجه به محدوده سینمایش، مخاطبش را می‌شناسد و می‌داند در چه بازه زمانی قیمت بلیت شناور باشد بهتر است اما واقعیت این است که تصمیم‌گیری کلی به‌عهده سینمادار نیست. مثلا من به‌عنوان مدیر سینما فرهنگ نهایت تصمیم‌گیری‌ام این است که فضای محیطی سینمایم را بهتر کنم که مخاطب از بودن در سینما احساس خوبی داشته باشد. طرح شناورسازی بلیت سینما از سوی مدیر هر سینما باید اصولی‌تر و قانونمندتر اجرا شود. مثلا من بافت منطقه‌ای و مختصات محل سینما فرهنگ را می‌شناسم. سینما فرهنگ، سینمایی فرا منطقه‌ای است که به‌دلیل قدمتش افراد بسیاری از آن خاطره دارند و همچنان برای فیلم دیدن به آنجا مراجعه می‌کنند. بنابراین بهتر از هر کسی می‌دانم چه ساعت و چه روزی در هفته مخاطب بیشتری به این سینما مراجعه می‌کند و باید قیمت بلیت را منصفانه بر اساس آن تنظیم کنم، چراکه اگر قیمت بلیت منصفانه نباشد به مرور زمان مخاطب را دلزده می‌کند و چراغ سینما خاموش می‌شود. سینما با مخاطب زنده است و اکران نوروزی یکی از مهم‌ترین فرصت‌هایی است که به واسطه آن علاقه‌مندان به سینما می‌آیند. امیدوارم این فرصت مهم را به‌راحتی از دست ندهیم.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها